(origineel bericht op be-more.nl)
Welkom Sinterklaasje!
Een nieuwe week na Cape town,
Weekendje Cape Town heeft me goed gedaan!
Fris gestart aan een nieuwe week homescholing. We begonnen met ‘kring-gesprek’over wat we in het weekend gedaan hadden, daar kon ik veel over vertellen; Cape Town! De kinderen waren erg nieuwsgierig wat we allemaal hebben gezien; Waterfront, Robben-eiland, Tafelberg (maar niet helemaal vanuit de top helaas i.v.m. de wolken),ons leuke Backpackershostel (waarvan ik achteraf blij ben dat het zo is gelopen, goed om eens mee gemaakt te hebben),Pinguïns,wandeling van Cape point naar Kaap de goede hoop, Simons Town (waar we verbleven bij Gids van Be-More die ons hartelijk ontving)enz. Stranden,Geweldige stad!
De Palm Tree kinderen zijn allemaal erg geïnteresseerd in de paar vlechtjes die ik bij een Afrikaanse kapper heb laten maken (en echt wat teveel voor heb betaald zo blijkt).
Hierna begonnen we de dag ritueel met een verhaaltje uit engelse Jip&Janneke, ik had vorige week al beloofd dat het maandag het Sinterklaasverhaal zou worden. Uitgelegd dat dit een andere Sinterklaas is dan ze hier van kerstmis kennen en dat hij ieder jaar in een andere stad in Nederland als eerste aanmeert en dat, dit jaar voor het eerst in de geschiedenis ’at my place’ Roermond was. (ik heb gehoord dat jullie hem allemaal goed hebben ontvangen?!)
Deze week heb ik J. 1 op 1 begeleiding homescholing. Dat is echt mijn ding, dacht ik gisterochtend, vanmorgen probeerde hij me echter echt uit(waarschijnlijk had ik wat te veel geduld en had ik eerder in kunnen grijpen). J. heeft een beperking en een vorm van autisme. We zijn begonnen met voortborduren op het oefenen van de cijfers waar vrijwilligster vorige week aan heeft gewerkt. De houten cijfers kwamen hier mooi bij van pas! ’s Middags hebben we verder gewerkt aan kerstversieringen waar J. vorige week tijdens homescholing met Inger aan is begonnen. Ze had gezorgd voor spuitsneeuw, bijzonder hoor, sneeuw op een van de eerste echt benauwde dagen. Vanmiddag hebben we de houten Palm Tree letters geverfd, J. had er echt schik ik om dit te doen. J. heeft in de jaren dat hij op Palm Tree woont al veel geleerd. Ik begreep dat hij toen hij op Palm Tree kwam nauwelijks kon communiceren. Nu kan je een gesprek met hem voeren, knap hoor! Werken met hem gaat een hele mooie en ook leuke uitdaging worden voor komende week. Het geeft veel voldoening om de dag goed samen af te kunnen sluiten.
Bij Arts en Craft is er een reeks nieuwe kerstversieringen in aantocht.
Ros heeft me gevraagd of ik een gedeelte van het sponsorgeld wil besteden aan het opknappen van entree Activiteitencentrum/homescholing wat nu ook de entree van de babysectie/crisisopvang wordt. Dit wordt zo gemaakt dat er ook een buitenplaats voor deze ruimten bij komt. Ik zal jullie op de foto’s proberen te laten zien hoe het er vanmorgen voor Peter eraan begon uit zag en over een tijdje hoe het is geworden! Er wordt momenteel hard geklust op Palm Tree, er zijn veel nieuwe ontwikkelingen. Jullie sponsorgeld gaat daar goed bij van pas komen, hartelijk dank!
Het begeleiden van huiswerk is ook leuk om te doen, keer en gedeeld door sommen, dat was lang geleden! De kinderen hebben echter niet meer zoveel huiswerk omdat het einde van het semester nadert. Zuid-Afrika heeft in december zomer vakantie.
Vanavond hebben we de Pepernoten die Femke en ik hadden meegenomen uitgedeeld aan de Palm-Tree kids. Pepernoten-party; Sinterklaasliedjes zingend kwamen we binnen. ‘Dogsfood’noemen ze het hier! Leuk om te merken dat verschillende kinderen al Sinterklaasliedjes kennen. Binnen no-time was de schaal met pepernoten leeg!
Daarna vonden ze dat wij ook een Afrikaanse specialiteit hoorden te eten, voor wat hoort wat, tja…… Bij bepaalde weersomstandigheden vliegen er een soort grote vliegjes ’s avonds rond de lamp. Kinderen vangen ze, halen de vleugels eraf en eten ze op… ‘100% delicieus’, zeggen ze dan…. Je raad het al… in de magnetron, zout erop en wij waren aan de beurt. ‘flying ants’noemden ze, ze…. Het viel mee, het leek best een beetje op gebrande pinda’s ![]()
Zondag natuurlijk regelmatig aan mijn Sjnoebel gedacht omdat we toen half jaar met elkaar gingen (dat mag gerust iedereen weten;-).
Deze week staat er ook weer veel te gebeuren; morgen gaan we de be-more projecten in regio Durban bezichtigen tijdens de vrijwilligersdag. Ik ben heel benieuwd want heb er vooraf veel over gelezen! Donderdag heb ik naast de homescholing samen met twee andere meiden Zulu-Kookles.
Het weekend gaan we op Safari!! Wat gaat de tijd hier snel en is hier veel te doen en te zien. Een maand is eigenlijk veel te kort.
Voor nu; welterusten! (inmiddels is het gaan regenen en de wifi verbinding is 'avonds buiten dus ik ga de laptop sparen…)