Als reiziger zijn er uiteraard voldoende momenten waarbij een zaklamp erg handig is. Daarom ben ik op zoek naar een goede zaklamp, maar de vraag is waar ik dan op moet letten.
De lamp moet uiteraard niet te groot/zwaar zijn, aangezien hij veel meegedragen zal moeten worden. Maar aan de andere kan moet ie wel voldoende licht geven.
Waar moet ik op letten?
En welke ervaringen hebben jullie?
Een hoofdlampje vind ik het handigst. Heb je tenminste je handen vrij wanneer je in het pikkedonker in je rugzak moet graven of je tent moet opzetten. Vroeger waren die dingen (van Petzl) duur, nu haal je een handig lampje voor 3 euro bij de Xenos
Ben al jaren erg blij met mijn kleine Maglite (waar 2 AAA batterijen in gaan), klein en handzaam, en je kan de bovenkant eraf schroeven en hem als kaars gebruiken.
Maar sinds afgelopen zomer heb ik ook een Petzl hoofdlamp en dat je je handen vrij hebt als de stroom uitvalt in je hotel (van de zomer in Madagaskar verbleven in hotels die alleen stroom hadden via een generator die het dus niet altijd deed) is wel heel erg handig! Ik had ze allebei bij me deze reis, maar vooral de hoofdlamp gebruikt
Ik gebruik ook een kleine Maglite en een goedkoop hoofdlampje van de Xenos. Overigens is spatwaterdicht geen overbodige luxe in vochtige en stoffige gebieden, mocht je er wat langer heen gaan.
Hoe zit het met het aantal lumen? Ik zie aardige variaties daarin, terwijl het mij er voornamelijk om gaat dat de lamp sterk genoeg is om in de jungle (in februari naar Costa Rica!) eens bij kan schijnen als ik dieren in de bomen/bossen wil zien. Dus hoe sterk moet zo’n lamp dan zijn?
Ik weet niet precies hoeveel lumen mijn hoofdlamp is, maar hij heeft 2 standen en tijdens de nachtwandelingen in Madagaskar zette ik hem op de zachtste stand, te veel licht schrikt veel nachtdieren ook af dus is niet altijd handig.
ik gebruik mijn backup lamp voor het duiken altijd als zaklamp. niet goedkoop, maar er komt een berg licht uit, de batterijen gaan lang mee, en hij is gegarandeerd waterdicht.
de LIDL heeft wel eens goedkope duiklampjes (voor `5-20 euro) in de aanbieding. onderwater zijn ze niet ideaal, maar als zaklamp zijn ze zeer geschikt.
Ik neem altijd een knijpkat mee. Die dingen bestaan tegenwoordig in allerlei uitvoeringen, zelfs met zo’n draaihendeltje.
Het voordeel daarvan is dat je geen extra batterijen moet kopen en het dus beter is voor het milieu. Er zitten meestal led’s in, dus met enkele keren knijpen of draaien kan je wel even voort.
Ik denk er wel aan om volgende keer ook zo’n hoofdlamp mee te nemen, aangezien die op vele fora aangeraden worden.
Ik heb een mini-Maglite (2x AA), die ik ook vaak voor werk gebruik. Daarnaast wil ik op campeervakanties (mits we niet backpacken) ook nog wel eens mijn Maglite 3D meenemen (kan soms ook nog wel eens handig zijn als zelfverdediging :D).
Simpel dingetje van € 1,75 bij de Action. Geeft een hoop licht, doet verbazingwekkend lang met de twee meegeleverde knoopcellen, en met de karabiner hang je hem makkelijk ergens aan. En geheel van aluminium, dus nagenoeg onverwoestbaar. Helaas voor de hippies onder ons: die fleurige varianten heb ik bij de Action nooit gezien, alleen rood, blauw en blank aluminium.
Ik heb zo’n oplaadbare LED-lamp waarvan je de akkuutjes (AAA) kunt verwissen of opladen via bijgeleverde kabel OF (en dat is super handig) kunt opladen door te zwengelen zodat je praktisch nooit zonder licht komt te zitten (heel handig aan boord van een zeilschip waar elke vorm van electriciteit nuttig moet benut worden
Ik heb uiteindelijk de Mini Maglite (2AA) met Led gekocht, en ben uitermate blij met mijn keuze. Erg sterke lichtstraal, aardig lange batterijduur, en lekker klein en dus handzaam. Een absolute aanrader!