Ultieme reis-item, en wat kun je beter thuislaten?

Wat is jouw ultieme reis-item wat je altijd mee neemt op reis en goed van pas komt (behalve natuurlijk geld en je glimlach :))?

En wat laat je tegenwoordig thuis, nadat je er achter bent gekomen dat het eigenlijk onhandig is of dat je het nooit gebruikt?

Altijd leuk om van elkaar te leren!

Toevallig vond ik net bij het opruimen van de kast een Nepali Phrasebook. Ik zal er vast nog wel eentje hebben van een andere taal. Nutteloos eigenlijk, als je denkt interessant een zin in een vreemde taal uit te spreken krijg je een antwoord in die taal terug, waar je dan niks van verstaat.

Een hammock tent, benzine pitje & waterfilter =)

Juist wel of juist nooit meer mee??

wel meenemen:
zakmes, dollars, backup mogelijkheden voor foto’s, kopie paspoort

niet meenemen:
kussensloop (zeer persoonlijk)

Wel mee: Sarong (kan je voor oneindeloos veel doeleinden gebruiken) en een zaklamp.

Niet mee: Taalboekjes en Lonely Planet meesjouwen

De hammock tent, filter en bezine brander gaan mee.

Als ik naar warme landen ga, heb ik behalve tickets, paspoort, cc en wat geld eigenlijk erg weinig nodig. Het enige wat ik toch echt mee moet nemen is een leesbrilletje!

Niet: Laptop (Vakantie = geen mail lezen en dat soort onzin)

Wel: Twee extra setjes lenzen (voor in m’n ogen, niet die voor een fototoestel), want die kan ik echt niet missen. Voor de rest hangt het van de bestemming af.

Wel mee; een bolletje touw, voor talloze doeleinden te gebruiken

Niet mee; overbodige boekjes zoals de LP inderdaad…

Altijd mee: oordoppen, sarong, bamboe t-shirtjes, slippers, stukje DUCT-tape (kan voor van alles dienen), zakmes met o.a. schaartje en kurkentrekker :), ORS met fruitsmaak, kleine compactcamera met veel zoom-bereik; foto’s van familie (leuk als je gesprekjes hebt met mensen). Naar landen waar ik de taal niet spreek en weinig Engels wordt gesproken: Point It boekje.

Nooit meer mee: volledige EHBO-kit, naaigerei, reserve schoenveters en andere onzin die je makkelijk daar kunt kopen; backpack zonder wielen* :), (en buiten Europa: ) grote spiegelreflexcamera.

• Beste aankoop ooit: backpack met wielen, én goeie draagbanden om hem ook op je rug te kunnen dragen!