Wij Houden van hiken en willen Dus Wat dag en multi dag wandelingen doen. Semeru lijkt ons cool, je kan 2-3 dagen wandelen. En bromo, zal ook wel bijzonder zijn omdat iedereen daar heen Gaat.
We zaten ook te denken aan merapi. Je kan naar een lookout met bus enzo of een 6 h hike vanaf selo of kaliurang. Is dit de moeite waard?
We willen ook nog in Bali wandelen en op Lombok rinjani.
Wat is jullie advies? We willen natuurlijk ook Wat cultuur snuiven tussendoor. We doen het liefst homestay en iets minder grote Steden. Iemand goede ervaring met homestay boeken? En solo schijnt een leuke stad te zijn met minder westerse invloeden, is dat de moeite waard?
Thanks!
Hier ga ik ook even volgen, ik ben ook een reis aan het plannen voor Java en Lombok. En ook wij willen verschillende vulkanen gaan beklimmen. Ik dacht om Merapi, Semeru en Rinjani te doen. Daarnaast ook Bromo en Ijen, maar dat zijn geen echte trekkings blijkbaar omdat de wandelingen daar heel kort zijn.
Vorig jaar hebben wij de Bromo en de Rinjani beklommen.
We zijn langs de Merapi vulkaan gereden, die hebben we ivm tijdsgebrek niet beklommen.
De Merapi is de meest actieve vulkaan, ik dacht te hebben gelezen dat je die in 1 dag kan beklimmen. We zijn toen via air bnb bij iemand thuis wezen slapen in Yoghjakarta.
De Bromo is geen grote klim.
De Rinjani wel, een echte aanrader. Het is wel wat toeristisch en er ligt veel afval maar als je daar door heen kijkt is het prachtig. Wij hebben de tour van 3 dagen gedaan. We sliepen 2 x op een bergkam op +/- 2000 meter hoogte. Dat betekend 3 dagen geen stromend water, toilet, luxe enz…
Wij zijn redelijk sportief aangelegd, maar veel mensen vonden het erg zwaar.
Cool! Bedankt voor de info. Heb je ter plekke een tour geboekt? Of best vantevoren? En hoe duur was de 3 daagse tour?
Wij zijn met een lokaal busje van Mataram naar Sembalun gereisd, daar hebben we een tour geboekt bij RTC Rinjani Track Center. Dat koste ons 130 euro P.P. Het was niet de goedkoopste optie, maar het was wel goed geregeld.
Wij hadden een best strak schema, en dit was allemaal in 1 dag te doen. Het reizen van Lombok airport naar Sembalun en de tour boeken. De volgende dag start je dan met de klim.
Perfect!
Hallo, zonsopgang bij de Bromo is heel mooi maar ook heel erg toeristisch. Zoals je al zegt “iedereen” doet het. Wij hebben dit tijdens onze eerste rondreis door Java/Bali ook gedaan (zit standaard volgens mij zo’n beetje in het pakket van elke reisorganisatie). Hierna ben ik een aantal keren zelf door Indonesië gereisd en heb o.a. ook 2x de Papandayan Vulkaan bij Bandung beklommen onder begeleiding van een lokale gids en vond dat echt de moeite waard. De enige mensen die je onderweg tegenkomt, als je er al tegenkomt, zijn Indonesiers zelf. Ook heb ik de Krakatau vulkaan beklommen. Het bijzondere aan deze vulkaan is dat hij in de zee ligt. We hebben dit destijds gecombineerd met een bezoek aan de Baduï stam en was echt super.
Bedankt voor de tips!
De Merapi is prima te beklimmen samen met de daarnaast gelegen Merbabu. Normaal wordt de Merapi in de avond beklommen om tijdens zonsopgang boven op de top te zijn. Het is geen lange klim vergeleken met bijvoorbeeld de Rinjani, maar redelijke conditie wordt wel gevraagd. Prijs voor het beklimmen is Rp.500.000 p/p inclusief transport van Yogyakarta naar het basecamp en terug, gids, entrance en ontbeid. Normaal gesproken weer terug in Yogyakarta tussen 10-12 de volgende dag. Vertrek de dag ervoor om 22.00.
Voor de Bromo geld inderdaad dat dit niet echt een hike is. Ijen daar integen is wel een hike als je in de avond gata voor Blue Fire, maar geen zware of lange hike. Bromo is afhankelijk van het seizoen wel erg toeristich maar wel de moeite waard.
Groeten Charlotte (www.pamitrantours.com)
Ik denk dat we ze gewoon allemaal gaan doen! Bedankt voor je reactie Charlotte