Trekking Mount Bromo : Is het nodig om een tour te nemen ? Of kan je op je eentje met het openbaar vervoer via Probolinggo naar Cemora Lawang Village gaan. Ik heb de indruk dat het perfect te doen is om vanuit Cemora Lawang Village tot aan de trappen te wandelen ? Of heb ik het mis ?
Mount Merapi (Yogya) : wie het ervaring met trekkings hier : is dit te vergelijken met Mount Bromo of compleet anders ? Is dit enkel om 1 am opstaan, in de donker naar boven en dan terug ?
Andere tips ivm trekkings & hikes zijn ook welkom, bv meerdaagse trekkings met overnachting in een village ???
Ik begrijp niet goed wat je met trekkings bedoelt. Er zijn vele toeristen die de vulkanen van Java bezoeken dus verwacht geen avontuurlijke en ingewikkelde voettochten naar boven.
De Bromo wordt veel bezocht bij zonsopkomst en je kan het laatste gedeelte (naar de kraterrand) lopen of te paard afleggen. Je kan tot vlakbij de kraterrand komen (althans dat was een paar jaar geleden zo) en naar beneden de krater inkijken. Doodeng.
De Merapi is niet met de Bromo te vergelijken. De top van de Merapi is normaal gesproken niet bereikbaar. Er loopt een geasfalteerde weg naar boven die in de buurt van de top stopt. Het laatste gedeelte is normaal gesproken afgesloten; De Merapi is een van de meest actieve vulkanen ter wereld en het is te gevaarlijk om bij de kraterrand te komen. Er zijn op en onder de de top allerlei voorzieningen getroffen (o.a. betonnen kanalen) om de lava (als de vulkaan weer eens actief wordt) in goede banen te leiden. Dit heb ik op de Bromo niet gezien. Vorig jaar zomer begon de Merapi ineens weer een paar dagen te roken. Fascinerend om te zien (vooral 's avonds). Je kan tegenwoordig per jeep een lavatour maken en zien hoeveel de laatste uitbarsting heeft vernield en hoe overweldigend de krachten zijn die daarbij vrij komen. Je gaat dan o.a. naar dorpjes die helemaal onder het as zijn verdwenen. De Merapi en de Merbabu (ligt er vlak achter) zijn minder toeristisch dan de Bromo.
In tegenstelling tot wat Villa Ditya hierboven beweerd loopt er tegen de helling van de Merapi geen geasfalteerde weg die in de buurt van de top stopt. Wat betreft de betonnen kanalen deze zijn te vinden aan sloop/helling van de vulkaan en zeker niet op of rond de top.
De beklimming van deze vulkaan met gids, die 4 tot 5 uur duurt, is nog steeds een avontuur en die, zoals jij al eerder schreef, rond een uur of 1 in de nacht begint om bij zonsopgang op de top te zijn. Je kunt zo’n tochtje zonder veel moeite regelen in Yogyakarta mits het veilig genoeg is om de vulkaan te beklimmen, want daar heeft Villa Ditya gelijk in, de Merapi is 1 van de actiefste vulkanen van Indonesië.
Als je graag een vulkaan beklimt waar je wat meer moeite voor moet doen maar toch redelijk bereikbaar is zou ik je zeker aanraden om eens na te denken over Gunung Rinjani op Lombok, deze heeft trekkings (en daar is het woord) van 3 tot 5 dagen, waarbij je overnacht in een tentje in de natuur.
Gisteren nog even navraag in Indonesie gedaan. Sinds enige tijd is het inderdaad weer beperkt mogelijk om naar de top van de Merapi te gaan (vorig jaar zomer was de top van de Merapi verboden gebied). De tour ziet er als volgt uit: Vertrek om 22.00 uur vanuit Yogyakarta naar Selo (in Magelang). Na 4 uur aankomst in Selo en start van de trekking naar de Merapi. Na zonsopkomst terug naar Yogyakarta. Rond 12.00 uur terug in Yogyakarta.
Pas op voor malafide gidsen en reisbureaus. Gidsen en reisbureaus in Indonesie moeten vergunningen en licenties hebben. Er wordt van alles en nog wat aangeboden maar alles is op eigen risico. In Indonesie neemt men het niet zo nauw met veiligheid.
Ik sluit me aan bij het commentaar van Butoijo.
Gunung merapi beklimmen is een avontuur maar vrij pittig.
Bij trekkings denk ik zelf meer aan meerdere dagen in het regenwoud in Sumatra(Gunung Leuser nationaal park)
of Halimun nationaal park, niet zo ver van Bogor (Java)
Ik wil graag de zonsopgang bekijken bij de bromo. Is hier 1 uitkijk plek waar iedereen heen gaat? Of zijn er meerdere? Over die jeeptocht langs dorpjes die getroffen zijn door de vulkaanuitbarsting is dat te doen vanaf de bromo. Daarna wil ik namelijk doorreizen naar de ijen crater.