Welke vliegtickets

We zijn 3 stellen van rond de 50 en willen voor het eerst naar Indonesië.
Nu zoeken we tickets, heen naar Sumatra (Medan) en terug vanaf Bali.

Wat is het beste/voordeligste vlieg ticket AMS – MEDAN / BALI-AMS.

Of retour tickets naar bijv. Jakarta en vanaf daar ticket kopen naar Medan. En retour Bali – Jakarta.
Of andere mogelijkheden?
Volgende vraag is dan hoeveel overstap tijd dien je rekening mee te houden?
Tevens hoeveel overstap heb je nodig op de terugweg?

Op dit moment zijn directe tickets ongeveer 100 a 150 euro duurder ten opzichte van losse tickets.

We zijn zeer benieuwd welke men over het algemeen neemt.

Alvast bedankt
6 Oudjes

Hoi,

De prijzen verschillen per dag en per seizoen, dus daar is niet zoveel over te zeggen. Het beste is om één ticket te kopen. Dan is de overstap de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en niet van jezelf. Naar Medan kan dat bijvoorbeeld met KLM/Malaysia Airlines via Kuala Lumpur, Singapore Airlines/Lufthansa via Singapore en KLM/Garuda Indonesia via Jakarta.

Als je wel losse tickets koopt moet je met meer overstaptijd rekening houden. In het geval van een retourtje Jakarta en dan dus een los ticket naar Medan is het proces op de luchthaven van Jakarta: langs de immigratie/visumcontrole, bagage ophalen, langs de douane, met de bus naar een andere terminal, opnieuw inchecken, en langs de beveiliging. Inclusief het wachten bij immigratie, bagageband, shuttlebus en check-in kan dit zo maar eens 2 tot 3 uur duren. En dan moet je er maar vanuit gaan dat je vlucht naar Jakarta niet vertraagd is. Zelf zou ik kiezen voor zo’n 5 uur overstaptijd. Als je deze optie neemt, kan je dat natuurlijk ook doen met een retourtje Kuala Lumpur of Singapore en een losse vlucht naar Medan.

Beter nog vind ik persoonlijk (en zeker meer ontspannen) is om een nacht in een hotel in de buurt van het vliegveld (bijv. in Jakarta dus) te blijven, en pas de volgende dag door te vliegen naar Medan. Dan heb je geen risico om de vlucht te missen en kan je de jetlag enigszins uitslapen en ‘fris’ richting Medan gaan.

Voor de terugweg geldt in principe hetzelfde, behalve dat je vanaf Bali veel makkelijker ook rechtstreeks naar Nederland kan vliegen (of met tussenstop elders zoals Dubai).

Groeten,

Erwin

Dank je voor de snelle reactie.

• Updated - - -

BTW, interessante website !

“In de Archipel” noemt het al, bij losse vluchten is Kuala Lumpur mogelijk een goede optie.
AirAsia heeft Kuala Lumpur als thuisbasis en heeft meerdere vluchten per dag van/naar Medan en Denpasar. Ook in Kuala Lumpur zijn er twee terminals (KLIA en KLIA2, voorheen LCCT) dus vijf uur overstaptijd is ook hier idd geen overbodige luxe.

Als je er vroeg bij bent, moet je in totaal onder de € 750 pp kunnen blijven.

Paar jaar terug ook via Kuala Lumpur naar Medan gegaan, toen gewoon een nacht in KL gebleven, leuke stad lekker eten.

Hartelijk dank allemaal.
Gaan overleggen of losse tickets met hotelovernachting, 5 uur overstap is wel beetje veel.
Of toch 1 ticket kopen

1 ticket lijkt me veel veiliger. Ik ben zelf in de problemen gekomen bij een overstap in Jakarta na een binnenlandse vlucht in Indonesië afgelopen zomer.
We kwamen van Lombok, maar hadden door een vulkaanuitbarsting op Lombok een dag eerder meer dan 3 uur vertraging. Op de luchthaven van Jakarta, waar we onze vlucht naar Brussel moesten halen, moesten we meer dan een uur op onze bagage wachten. Vervolgens nog een bus om naar de andere terminal te gaan en we hebben dus onze vlucht gemist ondanks onze marge van 5 uur. Aangezien we de tickets apart hadden geboekt waren we onze terugvlucht gewoon kwijt!

Uiteindelijk hebben ze bij Garuda wel als geste voor 20 euro onze vlucht herboekt met als reden de vulkaanuitbarsting.

Hoi,

Als het verschil tussen de tickets, zoals je in je eerste post aangeeft, ongeveer 100 tot 150 euro is, zou ik voor 1 ticket gaan. Dan is de overstap dus de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, en zij bepalen dan de minimale overstaptijd (bijvoorbeeld Garuda Indonesia rekent voor een overstap van internationale naar binnenlandse vlucht in Jakarta 120 minuten).

Bij losse tickets is het vooral op de terugweg een beetje riskant. Als je bijvoorbeeld met een budgetmaatschappij Bali-Jakarta vliegt en die vlucht is een paar uur vertraagd, en je mist je lange vlucht terug naar Nederland, moet je vervolgens zelf een nieuwe (heel dure) enkele reis boeken. Als het op één ticket is met Garuda bijvoorbeeld, en je mist de vlucht naar Nederland, dan zorgen zij ervoor dat je overgeboekt wordt op de eerstvolgende vlucht (en je krijgt eventueel eten en een hotelovernachting als de volgende vlucht pas later is).

Groeten,

Erwin

edit: oh miijn post is even gekruist met die van NielsH, maar we zeggen min of meer hetzelfde!

Als je het mij vraagt beter bij 1 maatschappij ivm de tussenstop 1 maatschappij regelt het dat je toch op je bestemming komt zonder extra kosten. We hebben keer met emirates naar Jakarta gevlogen in Dubai ruim 6 uur vertragen helaas vlucht gemist opnieuw boeken kosten 200 euro pp.
Garuda heeft ook als je bij hun boekt je korting krijgt op binnenlandse vluchten.
Singapore airlines kun je ook makkelijk van de ene heen en andere terug denk wel dat vanaf Bali de kortste tussenstop is.

Dank je Y62.
We willen na al deze informatie inderdaad met 1 maatschappij.
Hoe werkt het met korting bij Garuda.
Is dat voor een binnenlandse vlucht voor een volgende keer, of moet je deze er dan meteen bij boeken?

Ik zelf heb met ze gevlogen afgelopen jaar en geld als je een inlandse vlucht maakt bv medan yogjakarta of zo.
Nu heb ik Singapore airlines geboekt heen naar lombok terug Bali en de inlandse vluchten boek ik dan ticketindonesia.info.
Hoop dat ik je heb geholpen.

Perfect, bedankt.

Dag oudjes,

Ik zat vorig jaar precies met hetzelfde dilemma! Vliegen naar Medan lijkt onmogelijk of onwijs duur. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een Retourtje Jakarta te boeken en vanuit Java naar Sumatra te vliegen. Ik wilde namelijk niet eerst naar Singapore. Je zou ook kunnen kijken wat een ticket naar Jakarta kost en dan wel terugreizen via Denpasar/Bali.

Succes!
Groetjes,
Evy

Wij hebben wel losse tickets geboekt. Heen naar Jakarta via Dubai, dat is wel 1 ticket. Terug vanuit Singapore via Dubai. De dag daarvoor vliegen we vanaf Bali naar Singapore. Scheelde ca. 300 euro pp en we vliegen met 7, dus dat is nogal de moeite, zelfs met de hotelovernachting in Singapore, waar de hotels een stuk prijziger zijn en de losse ticket van Bali naar Singapore van 100 euro. We vliegen 's ochtends vroeg naar Singapore, zodat we ook nog een dagje Singapore kunnen bekijken. Overigens vliegen wij vanaf Dusseldorf, scheelde 345 euro tov Schiphol. Wel in september al geboekt voor juli/aug. Nu retourtje in hoogseizoen voor nog geen 600 euro met een prima airline (Emirates), wel tussenstop, maar dat vinden wij wel prettig zo halverwege, even de benen strekken.