Welke verzekeringen autohuur?

Hoi allemaal,

Wij gaan in november 4 weken naar zuid-Afrika en willen vanaf Johannesburg via het Krugerpark en Swaziland richting Kaapstad rijden.

Ik heb in dit forum al veel gelezen over autohuur en de verschillende aanbieders. Waar ik niet uitkom is welke verzekering gewenst is. De ene aan bieder biedt wat anders dan de ander. Wie kan mij tips geven waar ik op moet letten bij de verzekering? Ik kom liever niet voor verassingen te staan bij het ophalen van de auto. Wordt er altijd borg betaald bij het ophalen? En wat adviseren jullie over het wel of niet afkopen van het eigen risico?

Ik ben benieuwd!

Gr. Tineke

Hi Tineke,

Welke verzekering je wilt is hoeveel je wilt uitgeven en hoe avontuurlijk ben je. Je kan alleen een WA (CDW) nemen. Dan ben je verzekerd voor schade toegebracht aan een ander.
Wij hebben in veel landen auto’s gehuurd en voor onze geruststelling nemen wij zoveel mogelijk verzekeringen. Dus ook schade aan eigen auto inclusief banden en ramen. Wanneer mogelijk ook onderzijde. Vakantie moet voor ons een vakantie zijn en geen onnodige stress opleveren. Hier zullen anderen anders over denken.

Sunnycars is vanuit Nederland de enige die echt alles verzekerd wanneer je je aan de (verkeers) regels houdt. Andere aanbieders moet je de eventuele schade voorschieten en krijg je je geld terug of de onderzijde van de auto is niet verzekerd. Of te wel lees de taaie kleine lettertjes!

Maak voor jezelf een vergelijk met alles inclusief (Sunnycars) en minder complete verzekeringen van andere aanbieders als AutoEurope, Cheapcars en Bookanddrive. Dit zijn zogenaamde brookers. Onze ervaring is dat deze voordeliger zijn dan rechtstreeks huren bij een Hertz, Alamo, Europcar etc. Mijn persoonlijke voorkeur is ook dat je dan in Nederland kan discussiëren over eventuele problemen.

Het is wat je zelf het prettigst vindt. Mocht je via een Brooker in NL boeken vraag dan goed welke verzekeringen erin zitten en laat je niet zomaar iets aansmeren bij de verhuurder terplaatse. Dit wil nog wel eens gebeuren.

Wij hebben nu voor ZA een auto gehuurd via AutoEurope. Scheelde 400 euro met Sunnycars en bijna alles verzekerd behalve onderzijde. Dit wordt voorzichtig rijden voor ons.

1 like

Hoi Sabbie,

Bedankt voor je reactie. Lastig nog wel hè? Het is voor mij de eerste keer dat ik in het buitenland een auto ga huren, dus wil wel gied weten waar ik aan toe ben. Ik neig ook naar AutoEurope, maar we leggen het nog niet definitief vast.
Een vriendin van me vertelde me gister dat het goed is als jij of je medereiziger zelf een autoband kan wisselen. Dat scheelt al veel. Een nieuwe autoruit is niet duur (mocht dat noodzakelijk zijn).

Een band wisselen is wel handig ja, wij stonden midden in de bergen in Costa Rica en op een 4x4 weg zonder leven een band te wisselen, weinig hulp daar te vinden. Dus dit oefenen in NL is niet onverstandig.

Weet wel dat auto’s vaak duurder worden naar mate de datum dichterbij komt. Wij hebben nu een SUV gehuurd voor 800 euro voor het eind van het jaar. Nu kost deze ons ruim 100 euro meer. Gelukkig hebben wij m al vastgelegd.

Voor ons is de keuze niet moeilijk. Wij willen voor circa 125 euro op de hele vakantie zo min mogelijk gezeur over schade enzovoorts. Normaal gesproken huren wij bij Sunnycars. Auto ophalen en weer inleveren. Geen discussies bij de afleverbalie aangezien je een all-in verzekering hebt. Bij andere verhuurders willen er nog wel eens verrassingen naar voren komen. Zo heeft de verhuurder in Argentinie een keer zo maar een bedrag van onze creditcard afgeschreven, ondanks dat er niets geconstateerd was bij inleveren. Die keer hadden wij geen all-in, maar wel extra verzekeringen waardoor we dit konden terugvorderen bij de Brooker.

Wanneer je geen all-in / extra verzekering hebt is de eigen risico meerdere honderden euro’s per schade. Hou hier rekening mee.
Nogmaals, maak voor je zelf een vergelijk en bepaal of je avontuurlijk bent of meer van zekerheid houdt.

Wij hadden geboekt bij Sunny. Daar is alles mee verzekerd.
Ik had een kleine schade (bocht niet goed ingeschat ivm links rijden, paaltje geraakt). Is allemaal direct en rechtstreeks verrekend, dus ik was achteraf blij dat ik iets meer betaald had.

Tineke, zit maar niet in over schade aan de onderkant, op de gravelpaden niet hard rijden en heel voorzichtig over stenen en dergelijk rijden. Maar zal je niet te vaak hoeven te doen. Wij hebben nog nooit schade aan de onderkant gehad.HEEL BELANGRIJK. RIJD NOOIT DOOR PLASSEN WATER!!! Er kan altijd een gat in de weg daaronder zitten en dan rijdt je echt je auto op kapot.

Goed je huurauto nakijken, of de banden goed zijn, ook de reserveband. Is de roadtax op de voorruit nog geldig en ook op krassen en deukjes.

de wegen zijn verder gewoon goed.

WIj boeken altijd een auto bij Sunny Cars. Ideaal geregeld; alle verzekeringen inbegrepen, gewoon verhuur via de normale aanbieders (budget, hertz, avis etc). In verhouding is het niet heel veel duurder, want ook bij de andere aanbieders, komen er vaak nog extra kosten bij.
Als je geen zorgen wilt hebben, dan gewoon via Sunny Cars.