Ik heb al redelijk wat reizen gemaakt binnen Europa. Ik vind het leuk om steeds
weer nieuwe landen te ontdekken. Daarom onderstaand even een lijst met landen waar
ik al ben geweest:
Nu is mijn vraag welke steden binnen Europa ik zeker niet mag missen??
Het gaat daarbij dus het liefst om landen waar ik tot nu toe nog niet geweest ben.
Kun je mij daarnaast overtuigen waarom ik naar die betreffende stad zou moeten gaan
en waarom deze niet mag ontbreken in mijn reislijst?
Mijn favorieten in Europa zijn denk ik Berlijn en Sofia. Maar die heb je waarschijnlijk al een keer bezocht?
Wat verder erg leuk is, en minder standaard, zijn Belgrado (Servie) en Kiev (Oekraine). In deze steden zijn nog niet veel toeristen, en zijn er nog volop resten van het communisme. Het reizen daar is goedkoop, de mensen zijn vriendelijk (maar spreken slecht Engels) en er zijn mooie kerken en andere gebouwen te bezichtigen. Vanuit Kiev kun je daarnaast nog een uitstapje maken naar de kernreactoren van Tsjernobyl.
Wil je steden die verder ontwikkeld zijn (en hipper), dan zijn Riga (Letland),Tallin (Estland) en Vilnius (Litouwen) wellicht aanraders. Klein, overzichtelijk, prima te voet te bereizen. Mijn eerste bezoek aan Riga was trouwens hartje winter (daarna was ik er een keer in augustus en in mei), en dat was tevens het meest indrukwekkend. Wel koud, het was vroeg donker, maar alles was zo mooi verlicht en bedekt met een laagje sneeuw!
Pffff, er zijn zoveel leuke plekken in Europa. Praag, Kwakow, een hoop andere Poolse steden waar ik niet ben geweest, Edinburg, enz.
Oke bedankt voor de leuke en goede tips! Berlijn ben ik inderdaad al geweest, was een erg indrukwekkende en leuke
stad inderdaad! Sofia ben ik niet geweest, ben aan de Zwarte zee kant van Bulgarije geweest.
Verder zat ik inderdaad ook te kijken naar steden als Edinburg, Praag, Talinn, Riga en Vilnius. Zijn de laatste
3 steden ook goed in 1 reis te plannen of heb je daar toch wel wat meer tijd voor nodig? En waarmee zijn de afstanden
tussen Litouwen, Letland en Estland het best te overbruggen?
Je hebt in dit draadje al aardig wat suggesties, en ook in je andere draadje (http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=163204). Wanneer je klikt op de verschillende subfora van de verschillende landen vind je daar informatie over nóg meer steden. Misschien kun je daar eens zoeken?
Tsjechië:
Praha (Praag), met mooie grote autoarme oudstad
Cesky Krumlov, Praha in het klein
Noorwegen:
Trondheim, ook houten (pak)huizen aan het water. Gezellige stad.
Alesund (rondje boven de a), veel gebouwen in jugendstil.
Bergen.
Oslo.
Röros, oud mijnwerkersstadje.
Tromsö, het Paris (Parijs) van het noorden genoemd.
Svolvaer (Lofoten), contrast houten vissershuizen, zee en puntige bergen.
Stavanger.
Haugesund.
Zweden:
Stockholm.
Göteborg.
Ystad.
Kalmar.
Visby (Gotland).
Azoren:
Angra do Heroismo (Terceira), oudstad. lekker slenteren.
Santa Cruz das Graciosa (Graciosa).
Horta (Faial), pleisterplaats voor zeezeilers.
Ribeira Grande (Sao Miguel).