Welke soorte visum is het beste ?

Beste allen,

Ik kan opmaken dat de mensen hier een hele hoop weten over de verschillende visums.

ik ben vorige week thuisgekomen van mijn stage als scheepstimmerman in BC,Canada. het is een grote teleurstelling dat ik het niet voor elkaar kreeg om langer te blijven in canada.
Nu ben ik hard aan het werk om nu wel de juiste papieren te krijgen en hopelijk snel terug kan keren.

wat persoonlijke informatie is altijd handig.

-ik beschikte over een 12 maanden
Young professionals visum dat ik heb aangevraagd bij de ambassadeur in Berlijn.

-heb een studie jachtimmerman MBO nivo 4. het is een 4 jarigeopleiding

-ben 21 jaar oud

-kan geen woord Franse, Engels kan ik iets meer dan de basis.

-heb meerdere achternichten/achterneven wonen in Canada met canadees paspoort.

-mijn canadese baas zal mijn graag in dienst willen.

Nu ga ik een working holiday visum aanvragen maar helaas is deze ook maar 12 maanden geldig.
Het probleem is dan weer dat ik volgend jaar weer in zelfde situatie kom.

welke visum is nog meer het beste ?
Ik heb vele uren op het internet gezocht maar zonder resultaat.

-Sponsoring your family
na mijn weten geld dit niet voor mij, het is een
indirecte familie.

-Skilled workers and professionals
ik denk dat dit beste optie is, helaas heb ik geen
werkervaring.

-Provincial nominees
ik begrijp het niet helemaal en ik weet niet of dit werkt voor mij.

-paar dagen geleden kwam ik ook op deze website terecht, misschien is dit een optie voor mij ?

ik zal graag voor onbepaalde tijd in canada willen verblijven en werkzaam zijn voor verschillende werkbazen.

Heel erg bedankt alvast,

Tim

p.s Jurjenb heeft mij al een hoop gehopen maar hij adviseerden mij om het hier op het forum te plaatsen

Je kan ook door het bedrijf gesponsord worden voor werk- en verblijfsvergunning. Er zit dan wel werk in voor het bedrijf. Meer kan je vinden op http://www.hrsdc.gc.ca/eng/workplaceskills/foreign_workers/temp_workers.shtml

Het bedrijf moet de vacature goed laten keuren door HRSDC zodat ze er een buitenlander op mogen aannemen. Ze moeten o.a. de vacature op verschillende manieren in openbaarheid brengen en aangeven waarom ze de gesolliciteerde Canadezen hebben afgewezen. Je mag wel komen werken in Canada maar niet ten koste van een baan voor een Canadees. En als het bedrijf een LMO goedkeuring heeft van HRSDC (en jij hebt ook op de baan gesolliciteerd en je blijkt ontzettend geschikt) dan mogen ze jou aannemen en kan jij een aanvraag doen voor een werkvergunning gesponsord door je werkgever. Dit kan echter wel 8 maanden duren dus hier is wat je kan doen.

• Zeker weten dat het bedrijf jou voor onbepaalde tijd in dienst wil nemen
  • Nu een WHP vergunning aanvragen en daarmee bij het bedrijf gaan werken in 2011
  • Zodra je daar bent (eigenlijk nu al) moet het bedrijf en jij bezig gaan met je ‘permanente’ werkvergunning. Dus de advertentie plaatsen en zorgen dat je een LMO goedkeuring krijgt

Dan kan het zo zijn dat je in de herfst van 2011 te horen krijgt dat je een ‘permanente’ werkvergunning krijgt. En je dus tot die tijd mooi hebt kunnen werken met je WHP.

Onderstaand is reeds via de PB’s uitgewisseld:

Hoi Tim,

Als je vooral SNEL en MAKKELIJK terug wilt naar Canada, dan kan ik zeker de WHP aanraden! Die is maar voor 12 maanden, maar het is in ieder geval een start.

Als je vervolgens onbeperkt wilt blijven, moet je inderdaad naar immigratie gaan kijken. Family Class valt dan zeker af, want (achter)neven en -nichten zijn niet direct genoeg. Voor de provincial nominee program en het skilled workers and professionals program heb je zelf al op de CIC website kunnen lezen wat het inhoudt. Als je eerst extra werkervaring opdoet, zodat je een werkgeschiedenis van 2 jaar hebt in Canada, kun je ook naar de categorie Canadian Experience Class kijken.

Waar je in ieder geval voor kan zorgen is een werkaanbod, dit vergroot je kansen op werkvergunningen of een permanente verblijfsvergunning. Je geeft zelf al aan dat je voormalige stagewerkgever je graag terug in dienst neemt. Met de WHP kun je dus meteen starten en terwijl je aan het werk bent, kunnen jullie samen kijken naar de mogelijkheden voor de permanent residency aanvraag (de werkgever zal hier zeker bij moeten helpen). Begin hier niet te laat mee, want de aanvragen kunnen zeer lang duren! Tussendoor kun je wel iedere keer een nieuwe werkvergunning via de normale weg aanvragen, maar ook hiervoor moet de werkgever iedere keer moeite doen (zie: Extending your stay). Denk bij “moeite” aan de Labour Market Opinion, de werkgever moet aantonen dat hij geen Canadees voor het werk kan vinden of dat jij speciale kwaliteiten bezit, waardoor je beter bent dan het zoeken naar een nieuwe Canadees (ik denk dat je hiervoor je werkervaring bij die werkgever en je opleiding in kan zetten).

Overigens is kennis van de Franse absoluut niet nodig, als je terug wilt naar BC. Hoogstens voor Québec is dit een pré (lang niet altijd vereist).

Hopelijk kun je hiermee vooruit!

Succes!
Jurjen

Hoi Tim,

Het gedeelte van HRSDC dat je hebt gevonden, is een onderdeel van de Skilled Worker immigratie, die je al op CIC hebt gevonden. Voordat je als Skilled Worker kunt immigeren, moet HRSDC bepalen of er überhaupt behoefte is aan buitenlanders in een beroepsgroep (de Labour Market Opinion). Als men denkt dat er genoeg Canadezen zijn die dat beroep kunnen uitoefenen, dan betekent dat dat jij niet kunt immigreren. Vandaar dat ik ook de optie heb gegeven om naar de Canadian Experience Class te kijken. Zeker als je je laatste jaar eerst met een open werkvergunning (WHP) doet, kun je altijd nog van werkgever veranderen (kun je sowieso als je eenmaal Permanent Resident bent).

Procedures kunnen lang duren. Kijk in The Guide van jouw categorie naar welk bureau in Canada je je aanvraag moet sturen (waarschijnlijk Vergreville, Alberta), daarna moet je kijken op de CIC site hoe lang de wachttijden zijn (momenteel voor Vergreville 8-9 maanden). Dan hangt het er vanaf of ze direct tevreden zijn met je informatie, of dat ze nog meer van je verwachten, wat de procedure kan vertragen. Ook de LMO van HRSDC aanvragen kost tijd (paar weken tot maanden).

Succes!
Jurjen