Welke safariparken vanaf Nairobi?

Wij zijn druk bezig met ons te orienteren voor onze volgende reis naar Kenia. We hebben besloten om nu eens niet op Mombasa te vliegen maar op Nairobi en dan van daaruit meteen op safari te gaan. Ons plan was om 3 of 4 dagen naar de Maasai Mara te gaan en van daaruit terug te vliegen naar Diani Beach. Nu lees en hoor ik over meer parken die zeker de moeite waard zijn maar in mijn ogen niet te combineren zijn met kleine kinderen omdat ze erg ver uit elkaar liggen (we hebben er 4 waarvan 2 nog erg jong zijn). Ik vond een aantal jaren geleden Tsavo East/West/ Amboselli al zwaar voor de kinderen.

Ik zelf vroeg mij af of het misschien een idee was om in plaats van alleen naar de Maasai Mara te gaan het mooi is om bijv Nairobi NP, Aberdare NP en Lake Naivasha of Mount Kenya te doen. Wij zouden wel heel graag neushoorns willen zien omdat dit het enige dier is wat we nog nooit hebben gezien van de Big Five alleen vermoed ik dat die weer niet in deze parken te zien zijn.

Welke parken zouden jullie aanraden die ook nog qua afstand goed te berijden zijn met kleine kinderen (afstand Nairobi-Maasai Mara is een beetje de richtlijn denk ik)? Overigens hebben we nog geen idee welke periode we gaan dus de grote trek is geen dealbreaker voor ons. Het is voor het eerst dat we deze kant op gaan voor een safari. Tsavo is mooi maar we willen nu wel eens wat anders zien. Ik ben alleen “bang” dat het zo zonde is om alleen de Mara te doen terwijl er misschien mooiere alternatieven zijn. Het is ook de laatste keer dat we met het volledige gezin op vakantie gaan dus ik wil graag een mooie afsluiter.

Neem eens contact op met José! Zij wonen in Ruiri, half uurtje bij Meru vandaan en dichtbij Mount Kenya (vanaf Nairobi is Mount Kenya echt nog wel heel wat uurtjes rijden hoor!). Daarvandaan kan je de verschillende parken bezoeken waar je zo 1,2,3 niet direct aan zal denken, http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=1039841 . Je zou in Ruiri ook een paar dagen heerlijk kunnen verblijven met de kids en vanuit daar tripjes/safari ondernemen! Gaan ze zeker weten heerlijk vinden! Ik zou zeggen, neem echt even contact op met José en zie wat zij jullie kan bieden aan accommodatie en adviseren qua safari in de buurt! 1 ding wat in ieder geval heel gaaf is: vlakbij is een plek waar de olifanten bijna elke dag de weg oversteken, zij vragen de lokale taxichauffeurs die daar hun standplaats hebben hun een telefoontje te doen wanneer de olifanten er zijn. Je laat dan alles uit je handen vallen, springt in de auto en kan de olifanten van heel dichtbij zien! Heel gaaf voor de kids, zo‘n gratis safari op nog geen 10minuten afstand!

www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

2 likes

Oh, je kan er trouwens ook heerlijk hardlopen! Het is er namelijk koeler als aan de kust en ook niet zo benauwd. Prachtige omgeving, dus zeker een aanrader voor jullie! :wink:

www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Bij lake nakuru zitten heel veel neushoorns en flamingo 's. Lake naivasha is leuk om met een boot naar de nijlpaarden te kijken. Verder heb je in Nairobi de olifanten opvang. Dit is echt super wanneer de kleintjes groot genoeg zijn gaan ze naar tsavo. Ook het giraf centre is leuk. Kan je girafs uit je handen laten eten.

Via Wereldwijzer app

1 like

Leuk dat je een ander gedeelte van Kenia wil zien, dan ben je bij ons in de omgeving van harte welkom. Het is niet zo warm als aan de kust, dus goed te doen voor allerlei activiteiten. Er zijn ook een aantal parken in de buurt, waar je neushoorns kan zien.

Wil je meer weten, mail mij op hagendoornj@gmail.com

1 like

Vanuit Nairobi vond ik persoonlijk Aberdare gecombineerd met Solio Sanctuary héél mooi. Met overnachting in Rhino Watch Lodge.
Maar, ik betwijfel of dit te doen is met héle kleine kinderen. :-/

1 like

Wij gaan in oktober ook vanaf Nairobi een safari maken. Eerst 1 nacht Nairobi, dan bezoek olifanten weeshuis en door naar ol pejeta, daar verblijven we dan 2 nachten ( reistijd ongeveer 3 uren) daarna naar lake naivasha voor 1 nacht (reistijd ongeveer 4 uren) daarna door naar de masai Mara voor 3 nachten (reistijd ongeveer 5 uren) Daarna vlucht van Masai Mara naar Diani van 2 uren. Dan nog 3 nachten kust. Hebben er zoveel zin in! Ik ga met mijn moeder en dochter (16)

Via Wereldwijzer app

1 like

Wij hebben 1,5 maand de volgende route gedaan: Lake Naivasha, incl Hell’s gate (1n), Lake Nakuru (1n), Masai Mara (2n).
Bovenstaande parken zijn heel afwisselend en een leuke aanvulling op elkaar. Ik zal even kort omschrijven hoe ik de parken heb ervaren:

Dag 1: Hell’s gate: Een redelijk klein park, maar leuk om te starten. Wij hebben hier fietsen en wandelen gecombineerd. In dit park leven geen roofdieren en daarom is het mogelijk om er te fietsen/wandelen. Hier hebben we o.a. wrattenzwijnen, zebra’s en verschillende soorten antilopen gezien

Dag 2: Boottocht Lake naivasha:
Boottocht is weer een leuke afwisseling ten opzichte van het fietsen en het autorijden wat we later nog heel veel kregen. Tijdens boottochten heel veel vogelsoorten gezien, waaronder de afrikaanse zeearend. Daarnaast ook nijlpaarden en op een eiland zagen we giraffen en buffels.

Dag 2: Lake Nakuru:
De afstand tussen Naivasha en Nakuru is niet zo heel groot, dus daar kwamen we rond het middaguur al aan. Vervolgens hebben we een gamedrive gedaan en daar zagen we heel veel apen, buffels, giraffen, antilopen, zebras en ook een aantal leeuwen en een aantal neushoorns. Dit park staat volgens mij bekend om de grote dichtheid aan neushoorns.

Dag 3,4,5: Masai Mara:
Qua omgeving het mooste park waar we zijn geweest. Mooie vergezichten en je kunt hier alle soorten dieren zo’n beetje vinden. Hier hebben wij echter geen neushoorns gezien, maar ik weet niet of dat vaak wel gebeurd. Lake Nakuru had ik o.a. toegevoegd om de kans te vergroten op neushoorns, wat dus ook was gelukt.

De afstand tussen Lake Nakuru - Masai Mara is vergelijkbaar met Nairobi - Masai Mara, maar wel een klein gedeelte over een minder goede weg. De afstanden tussen Nairobi - Naivasha en Naivasha - Nakuru zijn relatief klein en over goede wegen. De 1e 2 dagen heb je dus kleine afstanden en dat is wel relaxed. Vanaf Nakuru - Masai Mara is wel een lang stuk, maar dat heb je anders ook vanuit Nairobi (dan is de weg wel iets beter).

Als het OF OF wordt, dan zou ik persoonlijk Masai Mara aanraden boven Nakuru + Naivasha. Maar die parken vond ik juist wel een welkome afwisseling en daar werd de reis wel rustiger van, omdat je dan niet 5 dagen alleen maar in de auto zit.

P.S. Wij hebben de safari gedaan bij Dawn in africa safaris (http://www.dawnsafaris.co.ke) en zijn daar heel erg over te spreken. Alles was super geregeld en zowel Simon (de owner) als onze driver waren heel vriendelijk en hadden veel kennis. Als je de jeep boekt, krijg je automatisch Jackson als driver! (Ik zie nu trouwens dat onze foto op hun site staat op beginpagina, die met die gele jeep:))

1 like

Margriet73, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring straks. Ik hoop dat je wil laten weten hoe het bevallen is. Heel erg bedankt voor de reistijden erbij! Ol Pejata ligt zeker op mijn verlanglijstje maar dat ligt wel heel erg uit de route voor mijn gevoel.

Ilona 01, we willen zeker ook bij de olifantjes gaan kijken. Dat is de Sheldrick Foundation toch? Waar zit het Giraf Centre? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Wij hebben een aantal jaren geleden in Haller Park, Mombasa ook giraffes gevoerd maar als we dit nu ook in of bij Nairobi kunnen doen is dat net zo leuk om dat meteen in de reis mee te nemen.

Ik ben weer op de landkaart aan het kijken en kom ook op Hells Gate uit. Nu zitten we te denken aan misschien Nairobi NP, door naar Hells Gate voor een fietstocht (lopen lijkt ons te heftig voor de 2 jongste maar dat moeten we nog uitzoeken), door naar Lake Naivasha,dan naar Lake Nakuru om daarna naar de Maasai Mara te gaan. Het lijkt mij het makkelijkst om vanuit de Mara terug te vliegen op Diani maar dat is misschien omdat dat de enige vlucht is waar ik mee “bekend” ben.

Handigje ik kom er uiteraard graag op terug! Zelf wil ik wel graag naar ol pejeta voor de chimpansee. Die vind mijn dochter helemaal geweldig. Misschien voor het gevoel wel uit de richting maar de reistijden lijken mij mee te vallen. Als het goed is gaan we voor de derde keer met dezelfde gids op pad. Wat duurt 10 weken dan nog lang!

Via Wereldwijzer app

1 like

De elephant orphanage is idd van sheldrick foundation. Het giraf centre is daar niet ver vandaan. Ik weet niet precies de weg waar het aan ligt maar is aan de zelfde kant van Nairobi.

Als je van Nairobi naar lake naivasha enz gaat is het ook leuk onderweg in de rift valley bij een vieuw point te stoppen. Daar heb je een mooi uitzicht. Daar zijn ook alleen wel toerist shops en proberen ze je natuurlijk vanalles te verkopen.

Via Wereldwijzer app

1 like

Ol pejeta is een erg leuk park, het is niet zo groot, maar je kan er alle dieren vinden. Het leuke van Ol pejeta is dat het een reservaat is, hier wordt er veel meer verteld over de dieren dan in een Nationaal park. Bij bijna alle dieren heb je een soort huisjes waar je informatie over de dieren kan vinden. Ze hebben veel neushoorns en de chimpansees is een leuke bijkomstigheid. Leuk park om met kinderen te doen.

http://www.olpejetaconservancy.org/

1 like

Je kan het giraffe centre nairobi even googlen dan zie je waar het zit en ook wat afbeeldingen.

Via Wereldwijzer app

NiekR, heel erg bedankt voor je verslag! Ik denk dat dit inderdaad precies is wat wij willen. Vooral omdat de kans in de Mara op neushoorns niet zo heel groot is (het is natuurlijk net als bij alle dieren een gok) lijkt het ons een goed idee om Lake Nakuru toe te voegen. Leuk om te lezen dat je in Hell`s Gate het fietsen en wandelen hebt gecombineerd. Dit is precies wat wij ook willen. Het lijkt ons mooi om het allebei te ervaren.

Nog 1 vraagje: hebben jullie deze safari met kinderen gedaan?

Hoi Handigje, wij zijn ook vanuit Nairobi naar Ol Pejeta gegaan 3 uurtjes rijden) en daarna naar Samburu , prachtige autorit met adembemende landschappen; je rijdt ook door de Kericho streek . Daarna zijn we naar lake Nakuru gereden wat ook heel goed te doen is.
In Ol Pejeta kun je trouwens ook een kamelensafari maken wat misschien leuk is voor je kids!!

Succes mt he uitstippelen van je reis!!

1 like

:slight_smile:
Wij zijn net terug van 6 weken Kenya en hebben ‘gewoon’’ Nairobi National Park gedaan en het was super ! We hebben (zonder gids gewoon selfdrive) leeuwen gezien die achter zebra’s aan gingen (ze kregen ze niet tepakken) en 4 neushoorns. Verder alle mogelijk andere dieren in grote getale.
Was echt super !
UIteraard is Samburu ook fantastisch.
Heel veel olifanten.

Het is allemaal wat afhankelijk van je budget.

In ieder geval moet je 2 knachten ter plaatse blijven en niet van park naar park rossen zoals veel van de mensen die 1 of 2 nachtjes bij ons kwamen uitrusten deden. Die hadden zo’n ‘‘all inclusive’’ vanuit NL geboekt en die komen dan helemaal uitgeput aan. Er was oa. een fam. met 3 kids die van 7 uur smorgens tot 17:00 in de auto had gezeten Die waren helemaal gaar.(van lake Elmenteita naar Amazing Kenya) Wat ook leuk is , is fietsen en wandelen tussen de giraffen, zebra’s gnoe’s , elanden, suni’s, etc. en intussen veel vogels zien , een hol van een aardvark ontdekken…Wat mijn kids (en ikzelf) ook geleerd hebben is dat een Hyena (die je altijd hoort snachts maar niet ziet) WITTE kak heeft. ALs je het vastpakt ruikt het nergens naar en kan je het gewoon verpulveren in je had want het is net broos krijt : allemaal bot. Hoe cool is dat ?

Wij gaan wss weer eind September, KLM heeft prijzen van 386 €uro… dus die kunnen we niet laten liggen.

Misschien eens foto’s kijken op mijn blog ?
Veel planningsplezier iig.

:wink:

1 like

Grappig om te lezen over de kak van een hyena! Wij hadden dit vorig jaar gezien van een wolf (in Canada). Ook helemaal wit van de kalk.

Hoe regel je zo’n selfdrive dan, huur je een auto? Overigens lijkt het mij geen pretje om in Nairobi te rijden als je dat niet gewend bent!

Via Wereldwijzer app

Soms huur ik een auto maar nu had ik het geluk de auto te mogen gebruiken van de lodge waar ik verbleef.

Ik ga nooit door Nairobi, ik neem de gate aan de kant van de luchthaven.

We zijn nu trouwens toch 1 keer de stad in geweest en kwamen zelfs in Kibera terecht omdat onze gids ( de askari van de lodge) wel wist waar we souvernirs konden vinden… Ik weet du snu weer waarom ik Nairobi mijd als de P. Heen 2 uur file en terug ook 2u file.
OP de terugweg van Silole zijn we dan ook via de vrachtwagenweg onder het park door gereden. Zeer avontuurlijk …
Heb nog geen tijd gehad een filmpje op youtube te zetten, maar komt nog.