Hallo ik wil eind juli deze zomer 3 weken naar indonesie gaan en wil graag een leuke route volgen waarbij ik de volgende elementen heb: strand, duiken, uitgaan, avontuurlijke activiteiten, trektocht (eventueel jungle), mooie uitzichten, vulkaan en een beetje tempels. Dus een combinatie van strand met avontuurlijke/actieve dingen. Belangrijk vind ik dat ik niet alleen tussen de grote horde toeristen zit, maar wel nog genoeg andere leuke backpackers tegen kom. Ik wil wel een beetje drukte maar vind vooral ook de leukere mindere toeristische dingen leuk. Ik zat zelf te denken aan de volgende routes:
Yogyakarta, mount bromo, lovina, jimbaran, ubud, gili eilanden, raja ampur of suluwsi noord
Ubud, jimbaran, Lovina, vulkaan op bali, gili eilanden, raja ampur of suluwsi noord
Ubud jimbaran, Lovina, Gili eilanden, vulkaan op Lombok en raja ampur of suluwsi noord
Kan iemand mij tips geven wat het mooiste is qua vulkanen en of deze routes haalbaar zijn in 3 weken, of is dit te veel reizen?
Ook heeft misschien iemand ervaring met het boeken van een vlucht vanuit Nederland. Kun je het beste een retour bali pakken of via Jakarta vliegen?
De routes zijn wel haalbaar. Je laatste onderdeel van de route (Raja Ampat of Noord-Sulawesi, neem ik aan dat je bedoelt) is natuurlijk het meest uit de route, dus daar focus ik mijn antwoord even op.
Noord-Sulawesi, rond de stad Manado, is nog wel aardig toeristisch, en makkelijk te bereiken vanaf Bali. Een rechtstreekse vlucht Bali-Manado duurt zo’n 2,5 uur, en een retour voor eind-juli is nu beschikbaar voor zo’n € 150 tot 250. Wat dat betreft is Bali dus vrij makkelijk te combineren met Noord-Sulawesi.
Raja Ampat is een beetje een ander verhaal. De dichtstbijzijnde luchthaven bij Raja Ampat is Sorong. Er zijn geen rechtstreekse vluchten van Bali naar Sorong, dus je moet altijd een tussenstop maken (gewoonlijk in Makassar). Vluchten voor eind-juli beginnen op zo’n 200 euro, maar je bent wel zo’n 9 uur onderweg. Vanaf Sorong moet je dan nog een aantal uur reizen per veerboot en klein bootje (afhankelijk van waar in Raja Ampat je heen gaat). Dan moet je er ook nog rekening mee houden dat die veerboot maar 10x per week gaat (elke dag om 14:00 en nog drie keer per week om 9:00). Daar gaat dus een stuk meer planning in zitten dan in Noord-Sulawesi. Enkele andere backpackers kom je er wellicht tegen, maar bij de meeste ‘homestays’ in Raja Ampat zijn vaak maar enkele gasten.
Over je vlucht vanuit Nederland: vliegen via Jakarta is in principe nergens voor nodig, misschien tenzij je de eerste route neemt, te beginnen in Jogja. Ik zou gewoon via zoekmachines zoals skyscanner.nl uitzoeken wat het goedkoopste/snelste is. Het snelst is de retour van KLM, maar grote kans dat andere maatschappijen zoals Emirates goedkoper zijn. Je kunt ook nog zoeken naar zogenaamde ‘open-jaw tickets’ waarbij je terugvlucht vanaf een andere plek is, zodat je bijvoorbeeld heenvliegt naar Jogjakarta of Bali, en terug vanaf Manado (bijvoorbeeld met Singapore Airlines is dat mogelijk).
Hartelijke groet, en laat maar weten welke vragen je verder hebt,
Hey Erwin. Bedankt voor je reactie. Raja Amput lijkt me erg mooi, maar het is dus best prijzig en lastig om er te komen. Vind je Noord Salawesi wel de moeite waard qua mooiheid) om heen te reizen ten op zichte van de plekken die je in Bali ziet? Daarnaast vroeg ik me af of je ook ervaring hebt met het bewandelen naar een vulkaan? Ik twijfel namelijk erg over de route door het bezichtigen van een vulkaan, waarbij ik de opties heb tussen vulkaan op java (mount Bromo), op Bali en op Lombok. Heb je toevallig 1 van deze bewandeld en welke wat zeker de moeite waard? Qua reizen zag ik dat eigenlijk bijna alles via Jakarta vliegt. Ik zat dus zelf te denken om gewoon een retour Jakarta te boeken en dan binnenlandse vluchten te nemen, dan staat mijn planning tenminste nog een beetje open.
Ik heb geen ervaring met Sulawesi maar wel met de Bromo op Java en ik vond het fantastisch. Goed te combineren met de leuke stad Yogyakarta en als je vliegmoe bent kun je ook de mooie treinreis Jakarta - Yogya doen. Is wat mij betreft voor een enkeltje zeker de moeite waard en een waardig alternatief voor vliegen.