Het is moeilijk om op Internet eenduidigheid te vinden over de reisdocumenten voor Kroatie.
Concreet is mijn vraag: Kun je met een identiteitsbewijs door Kroatie reizen?
Dan staat er op Internet dat het alleen maar met een paspoort kan en dan weer staat er dat het ook kan met een geldig identiteitsbewijs.
Ben benieuwd wie mij het finale antwoord kan geven.
Overigens willen we over een paar dagen met de camper vertrekken naar Opatija.
We hebben er zin in maar het hele verhaal gaat niet door als we een paspoort nodig hebben.
HI, ik was net in Kroatie en heb dit thema goed onderzocht, op internet en ook zelf gecontroleerd :
Nederlanders zoals ook andere eu burgers kunnen naar Kroatie of met een pasport of met een valide identiteitspas. Dat geldt niet voor, bijvoorbeeld, Nederlanders die in andere Eu landen wonen en hebben een soort verblijfsvergunnign uit dat land, bv. een E kaart in Belgie.
Ze moeten dan een pasport hebben. Hoewel ze aan de grens dat ook niet zo goed bekijken maar toch…Dus, alle EU burgers die over een geldige ID beschikken kunnen gewoon de grens over. meestal hebben reisbureaus goede informatie erover, heb ook daar gechekt.
Ik heb zelf nog geen paspoort omdat ik die nog niet nodig heb maar wat is het probleem van het aanschaffen van een paspoort?
Als je gewoon meerderjarig bent heb je geen toestemming van je ouders nodig en kan je gewoon foto’s laten schieten en naar het gemeentehuis/stadskantoor of soms een stadswinkel gaan.
Dit kan zelfs zonder wachttijd op afspraak.
Als je jonge kinderen hebt kan je die ook laten bijschrijven in het paspoort, dit vervalt dan op 26 juni 2012.
Ik snap wel dat een paspoort duur is maar de reis zelf loopt (zeker de benzine- campingkosten) ook wel in de papieren.
Dat is niet waar. Zie de tekst onder, uit de pagina van het ministerie van buitelandse zaken Kroatie, www.mvpi.hr (pregled viznog sustava RH, kies het land =Nizozemska:
državljani Nizozemske mogu prelaziti državnu granicu RH i s osobnom iskaznicom = (dat is een ID, op. Ada)
Vertaling: Nederlandse burgers mogen naar Kroatie ook met een ID, ( dat is een overeenkomst van bepaalde duur- van 5.11.2010 tot 3 1.12.2011 - tussen Kroatie en Schengen landen)
Originale tekst:
Stranci koji su nositelji valjane schengenske dozvole boravka ili valjane schengenske vize za kratkotrajni boravak, privremeno ne trebaju vizu za ulazak u Republiku Hrvatsku, ako ulaze u Republiku Hrvatsku brodovima na kružnom putovanju, u svrhu turističkog posjeta.
Prema Odluci Vlade Republike Hrvatske, olakšani ulazak navedene kategorije stranaca primjenjuje se od 5. studenoga 2010. do 31. prosinca 2011.
Ik zou niet weten wat er onduidelijk aan is.Kroatië erkent een geldige nederlandse Id.kaart als geldig inreisdokument en dat is het.De belgen gaan al jaren met hun Id.kaart en de nederlanders hebben nog niet zo lang de Id.kaart en dat geeft en gaf soms problemen omdat er veel foute info door de nederlandse autoriteiten(gemeenten enzv,) gegeven werd.
Als ik naar Kroatië ga schaf ik gewoon een Nederlands paspoort aan.
Ik ga dan ws. met het vliegtuig er naar toe (ben zelf 18 en ga dan nog met mijn ouders en wij zijn geen type om dagen te rijden).
Alhoewel ik ophttp://www.kroatie.org/kroatie.php?h=algemeen&o=nl%20paspoort zie dat er geen onzekerheid hoeft te zijn hou ik toch keurig het rijtje op paspoortinformatie.nl aan.
Als het echt zo zeker was zou BUZA toch tegen de webmaster van paspoortinformatie.nl hebben moeten zeggen dat Kroatië ook in het rijtje moet?
Bovendien: minister Piet Hein Donner wil vanaf volgend jaar een nieuw ID kaart invoeren die alleen voor de Europese Unie geldig is.
Aangezien mijn ID al begin mei 2012 verloopt zal ik dus i.i.g een paspoort kopen en wellicht indien de ID heel goedkoop is een ID.
Ieder is natuurlijk vrij om een paspoort aan te schaffen.Verder is het niet Nederland dat uitmaakt welk land een Id.kaart erkent.Als je naar Kroatië gaat heb niets maar dan ook niets met de nederlandse regels te maken voor wat inreisdocumenten betreft.Verder meen ik dat voor wat Kroatië betreft nu ook Buza aangeeft dat het of-of is .Ook de ANWB vermeldt het nu ook al een paar jaar.Ik begrijp niet dat sommige nederlanders daar nog steeds moeilijk over doen want het is duidelijk een nederlands probleem en geen belgisch zoals ik al eerder aangaf.
22 aug as. ga ik gewoon weer met mijn Id.kaart de grens met Kroatië over en velen zijn mij reeds voorgegaan.Prettige vakantie Stormbreaker!