ID kaart als reisdocument

Een ID kaart wordt geaccepteerd in Kroatie.

http://nl.mfa.hr/?mh=88&mv=801&id=316

Voor zover ik weet is dat altijd al zo geweest… Wij zijn drie jaar geleden naar het Kroatische eiland RAB geweest (waar ze toch nog niet zo toeristisch ingesteld zijn) en hadden dan al aan onze Belgische identiteitskaart voldoende. Kan me niet inbeelden dat je er trouwens ooit als Belg of Nederlander een paspoort voor nodig hebt gehad…

Dat is inderdaad al jaren zo sedert Nederland de ID.kaart heeft ingevoerd.
De belgen echter gaan al van in de Yugo-tijd met hun ID.kaart Kroatië in.Het is alleen jammer dat Nederlandse autoriteiten zoals sommige gemeenten bvb nog steeds onjuiste info geven.De ANWB heeft het trouwens pas vorig jaar in hun jaarboek vermeld.Die onjuiste info heeft al vaak op diverse fora tot ellenlange en onnodige ja en nietes geleid.

Had zelf een geldig paspoort erbij, maar de medereizigers alleen een geldige ID kaart. Op deze ID kaart stond Kroatie niet vermeld en op het paspoort wel.
Dit werd eerst vastgesteld toen we in de file aan de kroatische grens stonden.
PFFFF! was drie kwartier ff zweten.:zon02:
maar de douanebeamte bekeek de documenten alle 4 en gaf ze met een goedkeurende blik terug, nadat ze in de scanner “geduwd” waren.
Dus moet het wel na jullie bericht gelezen te hebben in elk geval in orde
zijn.
Nu nog de beamtenmolen alert zien te krijgen!!?:slapen:

Ik heb nu voor het eerst maar een Id.kaart aangeschaft(Belg) omdat ik niet meer van plan ben buiten de Eu op vakantie te gaan of naar landen die een paspoort eisen.Dit jaar voor het 42st jaar naar Kroatië geweest nu met de ID-kaart.Vanzelfsprekend geen enkel probleem.