Overal ter wereld ben ik er trots op om een Nederlandse te zijn. Mij werd voor bijna alle landen ter wereld aangeraden vooral te laten weten dat ik geen duitse nationaliteit heb. Maar hoe zit dat in Kroatie na de oorlog sinds het debacle in Sebrenica?
M.a.w.: hoe welkom zijn wij nederlanders in Kroatie en Slovenie?
Srebrenica heeft natuurlijk weinig met Kroatië te maken, dus dat interesseert hen helemaal niets. Maar Kroaten hebben het over het algemeen niet zo op met buitenlanders en de overheid al helemaal niet. De afgelopen jaren heeft de overheid allerlei regels verzonnen om zoveel mogelijk buitenlanders het land uit te krijgen en dat is hen aardig gelukt.
Het vreemde is dat je de EU daar totaal niet over hoort klagen, terwijl dit land toch echt bij de EU wil gaan behoren.
Asielzoekers zul je er bijna niet tegenkomen en afgelopen jaar heeft men nog een soort van quotum gesteld op het aantal buitenlanders. Nieuwe werkvergunningen worden niet meer afgegeven en dat houdt in dat je dan ook geen verblijfsvergunning meer kunt krijgen.
Zelf heb ik er ook mee te maken gehad, laatste 2 jaar kon ik geen vergunning meer krijgen en ben dus noodgedwongen daar illegaal gebleven totdat alle zaken waren afgehandeld.
Inmiddels ken ik veel buitenlanders die of het land zijn uitgegooid of ook illegaal zijn gegaan. Zolang je niet door de politie wordt aangehouden of je gewoon een goed verhaal hebt is er niets aan de hand, anders heb je echt een probleem.
Af en toe worden er razzia’s gehouden in dorpen, worden alle wegen afgezet en alle huizen gecontroleerd.
Wie zich ooit af heeft gevraagd hoe het leven in bezet Nederland moet zijn geweest hoeft alleen maar in Kroatië te gaan wonen, krijg je een perfect beeld en echt gastvrij doet dat niet aan.
Dat is wel een zeer negatief beeld.Als je gewoon als toerist gaat en geen zaken gaat doen heb je zeker geen problemen.Het enige negatieve wat mij in de nu 43 jaar dat ik er kom overkomen is,is dat ik de schuld heb gekregen van het veroorzaken van een ernstig aanrijding terwijl ik duidelijk onschuldig was.Was toen nog Joegoslavië(1985)Verder was en ben ik overal welkom en heb nooit een negatieve houding tegenover mij ondervonden,integendeel…
Bedankt voor uw snelle antwoorden. Voor alle duidelijkheid: we gaan als toerist. Wij willen eind augustus met een camper naar Kroatie reizen. Het is de bedoeling om van Reijka via de eilanden Krk en Pag langs de kust naar het zuiden te reizen tot Split. En om een dagtocht met een bus te maken om Dubrovnik te bezoeken. We staan alleen op campings en willen ook wat natuurparken bezoeken. Op de terugweg willen we naar de Plitvicemeren.
groet
Als toerist is natuurlijk iedereen welkom, je komt immers geld brengen en dan mag je er wel in. Om eerlijk te zijn vraag ik me af wat je had verwacht ?
Hou je wel aan de snelheid op de kustweg, de politie staat letterlijk in ieder dorp te controleren, dit zijn hoogtij dagen voor hen, genoeg boetes te innen. Ik kan je ieder standaard plekje van de politie wel in een kaart tekenen, maar gewoon aan de snelheid houden is makkelijker.
En omdat je met de camper gaat kun je toch niet al te hard, dus zou moeten lukken.
Heb je geen zin om aangehouden te worden voor een documenten controle, wat je meestal meer dan een uur kost, zorg dan dat er altijd een auto voor je rijdt en maak dan de afstand niet al te groot (max 75 mtr). Dan houden ze altijd de wagen voor je aan en jij kunt doorrijden. Geloof me, de documenten controles zijn de vervelendste die er zijn, als ze zin hebben draaien ze je hele camper binnenste buiten.
Beste Papaya, bedankt voor je goede tips. Mocht je nog iets te binnen schieten dan hoor ik dat graag van je. Groetjes
In al die jaren heb ik nog nooit van die langdurende en vervelende controles gehad.Wel een paar bekeuringen voor te snel rijden.Een paar keer kwam ik er zelfs zonder bekeuring vanaf.Een beetje kroatisch spreken doet soms wonderen.Er zijn inderdaad veel snelheidscontroles.Misschien maar goed ook.De kustweg is inderdaad een gevaarlijke weg.Het gedeelte tussen Senj en Starigrad is een en al bochtenweg.Vooral in de bochten je goed rechts houden is de boodschap want de betekenis van de doorlopende witte lijn is vooral bij veel kroaten onbekend.Laska,laat nog eens iets van je horen als je terug bent.Vanaf 22 aug. zit ik ook weer voor een paar weken in de buurt van Zadar.Prettige en zorgloze vakantie!!
Bedankt Guyuyt voor de goede wensen. Ook jij een goede reis toegewenst. groetjes Laska
Maak je niet druk ze zien je als elke andere toerist uit welk land dan ook.
Ik ben zelf Kroatische maar omdat een deel van mijn familie in Belgrado heeft gewoond ben ik daar ook geboren. Dus…volgens de geboorteplaats in mijn paspoort Belgrado ben ik dus Servisch.
Om aan te tonen dat ik Kroatisch ben moet ik met mijn kerkboekje rondlopen (Kroaten zijn katholiek) en aan kunnen tonen dat mijn familie uit Kroatië komt…dit zal mij een worst wezen dus dat doe ik ook niet laat ze dan maar denken dat ik Servische ben.
Nou en IK heb zelfs nooit problemen in Kroatië gehad dus dan zal JIJ het als Nederlander al hélemaal niet hebben (ps heb ook NL paspoort dus ja ik zou dan dubbele problemen moeten hebben).
Maak je dus niet druk en geniet lekker van een mooie vakantie !
Eenelfje, jij hebt dus alleen een Servische pas en geen Kroatische? Anders snap ik het verhaal niet … Ik dacht dat mensen in een geval zoals jij noemt twee nationaliteiten hadden :s
Maar wat betreft Nederlanders in Kroatië, ik ben er in 2010 een paar dagen geweest met mijn Nederlandse auto en heb toen geen enkel probleem ondervonden.
In Bosnië Herzegovina voelde ik me wel heel er ongemakkelijk, en in de paar uur dat we er waren liepen we nog een bekeuring op ook. Echter uit het bedrag dat we moesten betalen bleek geenszins dat we ergens op werden afgerekend, dat bedrag was heel laag.
Edwin ik heb sinds mijn jeugd al een NL paspoort.
Ik hoef geen Servisch of Kroatisch paspoort dus ik ga me er niet in verdiepen. Maar volgens mijn geboorteplaats wordt ik gezien als Servische maar om bij ons je echte identiteit te weten (dus of je Kroatisch, Servisch of Bosnisch bent) kijken ze naar waar je familie vandaan komt (je oorsprong) en je geloof. Ik snap dat je dit niet helemaal snapt want toen de oorlog uitbrak vroeg ik ook eigenlijk voor het eerst aan mijn ouders wát wij waren en hoe je dit kan aantonen.
Als ik in Servië ben is het voor mij simpel, waar kom je vandaan? Belgrado, waar …dat en dat adres…owww dat is het oude centrum.
Als ik in Kroatië ben vragen ze waar kom je vandaan, Belgrado …maar mijn familie komt uit Osijek …ow dus je bent Kroatisch…ja we woonden alleen in Belgrado.
Dat zijn zo’n beetje de standaard openingsgesprekken. (Bij ons wordt er nl. altijd gevraagd waar je vandaan komt).
Bedankt voor de uitleg, ik snap er nu meer van. ![]()
Ik ben zelf in NL geboren net als mijn ouders, maar ik heb ook nog een andere nationaliteit. Sinds kort heb ik van die andere nationaliteit ook een paspoort aangevraagd, je weet maar nooit waar dat goed voor kan zijn als je op reis bent ![]()
Ik heb mijn nek zo´n beetje gebroken over de Hollanders en wij waren er niet eens in het hoogseizoen. En idereen was/voelde zich even welkom. Dus maak je niet druk, je kunt beter in Kroatie vertellen dat je Hollander bent (Hoeft trouwens niet, dat zien ze al van meters afstand en begroeten je dan met ´Goedemorgen´) dan op Mallorca of iets dergelijks, waar ze ´ons´ een beetje zat beginnen te worden.
ga er gewoon naar toe nog nooit een probleem gehad en ik kom er van af 1985 .
geniet er gewoon van. het eten en drinken is gewoon goed.
gr koos duijn
We zijn ondertussen een jaartje verder en we zijn er 6 weken geweest.
Een heerlijk vakantieland, het is ons heel goed bevallen. Maar de campings zijn duur en vrij kamperen is verboden.
groet