Eind juli wil ik met auto en tent naar Kroatië/Italië, maar heen en weer rijden vind ik te ver. Ik zoek een stel voor autoruil. Jullie rijden begin juli die kant op met mijn auto + campeerspullen en omstreeks 26 juli spreken we af op het vliegveld bij Venetië om de auto en spullen over te nemen.
Het zal lastig worden om dit op te zetten, omdat je bij de grens van Kroatië grote problemen kan krijgen wanneer je in een auto van iemand anders rijdt en geen huurbewijs kunt overleggen. Verhuren is alleen toegestaan aan bedrijven, dus ik zou dit maar vergeten.
Voorts ben je de auto echt kwijt wanneer je in Kroatië door de politie bij een willekeurige controle wordt aangehouden. Men kan immers niet aantonen dat de auto van hen is en dan heb je de poppen aan het dansen.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over mogelijke ‘andere spullen’ die in de auto verstopt kunnen zijn.
Wanneer je niet heen en weer wilt rijden kun je net zo goed zelf hier een auto huren of in Treviso. Maggiore rental car heeft goede prijzen en je mag met die auto ook Kroatië in. Hier in Pazin ken ik nog wel een verhuurbedrijf waar je een Fiat Punto kunt huren voor 150 tot 200 Kuna per dag en dat is bijna de helft van de prijs van andere verhuurbedrijven. De Punto is dan wel niet nieuw, maar ‘who cares’ ?
Ik wil niet vervelend doen, maar 3 jaar geleden heb ik het precies zo gedaan en vorig jaar heb ik dit gedaan naar Portugal. Zonder enig probleem. Ben jij van een verhuurbedrijf of zo? Ik kan wel daar een auto huren, maar dan heb ik mijn campeerspullen nog niet bij me. En met het vliegtuig is het veel te veel.
Portugal is binnen de EU en dat scheelt een hoop. Maar ook daar had een ongeluk je aardig wat problemen kunnen opleveren. Heb ooit bij de Spaans-Franse grens ook de vraag gehad: ‘is die auto van u ?’ en gelukkig was dat toen ook zo.
Ik woon in Kroatië en kan je uit eigen ervaring meedelen dat ik vaak zat ben aangehouden door de politie (hier houdt men nog gewoon iedereen aan zonder dat je een overtreding hebt begaan) waarna men de papieren binnenste buiten keert.
Zodra jouw naam niet overeen komt met die op het kenteken bewijs komt direct de vraag: ‘is die auto van u ?’
Als dat niet zo is dan mag je gaan uitleggen hoe je aan die auto bent gekomen.
Kroatische politie agenten staan niet echt bekend om hun gevoel van humor en wanneer jij weet te melden dat je de auto hebt ‘geleend’ dan heb je aardig wat uurtjes in hun gezelschap voor de boeg.
Omgekeerd kun je problemen krijgen wanneer je Slovenië weer in wilt rijden. Vorig jaar September heb ik er 5 uur gestaan omdat ik, met Nederlands paspoort, in een auto met Kroatisch kenteken rond reed. De auto was van ons bedrijf.
Nimmer heb ik daar problemen mee gehad, doch op die zondag had ik een overijverige ambtenaar en wat ik ook probeerde…niets kon hem overtuigen. Uiteindelijk had mijn vriendin nog een visite kaartje van mij bij zich, zodat ik kon aantonen dat ik zelf bij het bedrijf werkte en toen mocht ik, voor die ene keer, doorrijden.
Sindsdien maak ik iedere keer een nieuw huurcontract tussen mij en ons bedrijf, stempels erop, handtekeningen erbij, alleen om dit soort problemen te voorkomen.
Maar goed, je bent vrij om het uit te proberen, ik vertel je alleen hoe men hier tekeer kan gaan en wanneer de auto toevallig in een auto ongeluk terecht komt heb je helemaal de poppen aan het dansen. Ga dat maar eens uitleggen aan de verzekering en op het politie bureau.
‘Ja meneer de agent, het zit zo, ik heb de auto geleend in Nederland en nee, de eigenaar is geen kennis van mij, kreeg de auto zo mee, hij komt de auto eind juli in Venetië ophalen’.
Er hebben al toeristen voor minder een aantal dagen in de gevangenis doorgebracht, dus wees gewaarschuwd.
P.S. Ik heb geen auto verhuur bedrijf, ook niets mee te maken. Weet alleen dat de officiële bedrijven in Kroatië zeer hoge prijzen berekenen en als goed Nederlander hou ik de koopjes natuurlijk in de gaten.