Mijn vriendin en ik willen in augustus 3 weken met de auto op vakantie naar Kroatië. We willen in deze periode ongeveer met de tent op 2 a 3 campings staan. We willen zowiezo split dubrovnik en de plitvice meren bezichtigen. Weet iemand een aantal mooie campings in de buurt en welke plaatsen zouden we nog meer kunnen bezichtigen in kroatie. Ook zouden we graag op mooie plekken willen snorkelen.
Hallo
Wij zijn enkele jaren geleden ook in augustus naar Kroatië geweest.
Wij hebben gewoon de campings daar ter plaatse gezocht.
Als je wil kan je mijn reisverslag lezen voor meer info
Ik ben een week geleden deze smerige troep ontvlucht door mijn camper in split op de boot te zetten en naar ancona te varen, na een rondreis van twee weken en als laatste een bezoek aan dubrovnik hadden we er genoeg van wat een smerig land ,wat een chagrijnig volk zoek in hemels naam een andere bestemming.
Wij waren van plan om door te reizen naar Albanië maar hebben rechtsomkeer gemaakt en zijn naar Italië gevlucht wat een vies en smerig land is kroatie
Als je in Dubrovnik was, was je bijna het gehate Kroatië uit en denk ik dichter bij Albanië dan bij Split.
Dan had je kunnen doorrijden naar Igoumenitsa (of Patras) en daarvandaan alsnog de veerboot naar Ancona kunnen nemen.
En je reisdoel Albanië kunnen verkennen.
Kroaten zijn net Hollanders. Er zijn aardige Kroaten en verschrikkelijke Kroaten en alles wat daar tussen zit.
In het algemeen ervaar ik ze als zakelijk, ze kronkelen zich niet meteen in duizend bochten voor een toerist maar als je voor de dienst betaald hebt krijg je wat je betaald hebt, niet minder maar ook niet meer.
Ze kunnen ook ongeduldig overkomen, dat geldt min of meer voor alle oostblokkers, in een bakkerij bijvoorbeeld hebben ze tientallen soorten zoet en hartig gevulde broodjes en ze begrijpen niet waarom we eerst van alles willen weten wat erin zit alvorens de keuze te bepalen. Zij eten die broodjes hun hele leven al en weten meteen de verschillen tussen elk broodje, waar de spinazie in zit en waarin de andijvie.
Ik denk dat men als oostblokker nog niet zo allesoverheersend kom-kommersieel denkt. Dat ze er geestelijk nog aan moeten wennen dat de moderne toerist geen zon en strand zoekt maar… een beleving. Er moeten nog duizenden toeristische marketing managers overheen voordat je geen apartman huurt maar… een beleving. Al ben ik bang dat de eenvoudige maar door de eigenaar perfect onderhouden en spotgoedkope apartmans voor de gemiddelde marketing manager veel te weinig opleveren per m2. Daar moet … een beleving overheen. Kan je er namelijk 4 keer zoveel voor vragen.
Generaliserend gesproken zit men zit op de Balkan maar ook in de Tatra of aan de Zwarte Zee nog een beetje op het spoor van: ze komen voor een overnachting en een bord eten, wij zorgen daarvoor en verder zoeken ze het maar uit, dan doen wij dat ook.
En inderdaad, er zijn weinig afvalbakken, dus er wordt nogal veel rommel gemaakt, maar dat was vroeger in Spanje en Turkije ook, er moet op veel vlakken nog een moderniseringsslag worden gemaakt.
Ergens wel jammer, want ik hou wel van een beetje attitude, karakter. Spanje was in 1976 toch veel leuker dan nu? Ik zou zeggen: probeer voordat het definitief voorbij is in (bijvoorbeeld) Kroatië nog maar even lekker van een beetje goeie ouwe (vakantie)tijd te genieten.
Ik woon nu zelf in het binnenland van Kroatië, waar amper toeristen komen dus degene die er komen worden goed ontvangen. Hoewel de mensen in het binnenland nog vaak zoiets hebben van, wat kom je hier doen we hebben niets te bieden, omdat de Kroaten zelf denken dat toeristen alleen naar de kustplaatsen op vakantie willen. Kroaten gaan zelf ook eigenlijk alleen maar naar de kust in de zomermaanden, als ze de mogelijkheid hebben om op vakantie te gaan. Aan de kust is het dan ook druk in de zomermaanden en heeft de lokale bevolking zelf genoeg van de drukte, ze begrijpen nog niet helemaal dat de toeristen industrie een van de belangrijkste inkomsten bronnen is van het land en dat ze behulpzamer kunnen zijn dan nu vaak het geval is. In het noordelijk gelegen Istrië en Dubrovnik denk ik dat het qua service het hele jaar door wel goed is, maar in de populaire Dalmatische kustplaatsen is het nogal variabel.
Zelf vermijdt ik de drukte en ga niet in het hoogseizoen naar de Kroatische kust, maar ja vaak ben je gebonden aan een bepaalde periode voor je vakantie (werk, school etc) en moet je wel in het hoogseizoen gaan.
Het binnenland van Kroatië heeft ook veel te bieden, er is veel natuurschoon, de nationale en natuurparken hebben vaak veel georganiseerd qua wandel- en fietsroutes. En op de minder populaire eilanden langs de kust is het ook in de zomermaanden niet zo druk, alleen zijn er dan weer minder voorzieningen.
Ik vind het jammer als mensen een negatieve indruk overhouden van hun vakantie, er zijn altijd leuke en minder leuke dingen die kunnen gebeuren. Ik denk dat er heel veel mensen op vakantie gaan naar Kroatië en dat de meeste mensen een erg leuke vakantie hebben.
Kroatië is een heel groot land waar heel veel te zien en te doen is, de een houdt meer van drukte terwijl de ander de rust in de natuur op zoekt en dat kan hier allemaal.