Hallo medereizigers!
Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Anne en ik ben 21 jaar oud… Ik ben in maart 2011 naar Australia gegaan (voor mijn familie en werken/reizen) voor een half jaar en in de eerste week heb ik mijn vriend ontmoet. Hij is een real aussie en toen ik eenmaal terug naar huis moest is hij me achterna gekomen. We zijn een maand zonder elkaar geweest en hij is hier nu inmiddels bijna 4 maanden!
Hij heeft hier ook een WHV aangevraagd en blijft (zoals het er nu uitziet) tot april. Nou is het idee dat ik in juli terug naar australie ga voor een jaar om te werken. Ik heb zelf de mbo opleiding juridisch medewerker afgerond en ben op dit moment bezig met de hbo opleiding international business and management studies. Daar ga ik alleen waarschijnlijk mee stoppen. In ieder geval, ik wil daar gaan werken op mijn 2e WHV. Ik heb hiervoor 3 maanden seizoens werk gedaan in OZ.
Wat we ons afvragen is hoe het daarna zal gaan. Ik moet natuurlijk eerst opzoek naar een woonplek (familie kan ik ook terecht, maar wil daar echt gaan wonen, dus liever iets voor mezelf) en werk. Maar kan ik terwijl ik daar nog ben een visum aanvragen op basis van een relatie? we zijn tegen die tijd 2 jaar bij elkaar, waarvan we kunnen aantonen dat hij het laatste half jaar (nu) bij mij heeft gewoond. Maar moet je nou perse verloofd zijn? en wat zijn de kosten? En mijn kansen met een mbo diploma? Is het hopeloos of gewoon een beetje moeilijk?
Please kan iemand me helpen en advies geven! Ik hoop dat het genoeg informatie is!
Thanks!
Hoi Anne,
welkom in het dure, verwarrende en trage land van Australische visa! Ik ben momenteel in Australie met een Partner visum (subclass 309), omdat ik (ook) verliefd ben geworden op een echt Ozzie. Op de website immi.gov.au vindt je alle officiele informatie over verschillende visa. Ze veranderen vast continu de regels en mijn advies volgt uit mijn ervaring. Ik ben geen expert.
Om een partner visum aan te vragen hoef je niet verloofd te zijn, maar moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Je moet in een “genuine and continuing (eerlijke en voortdurende) relatie zijn met een Ozzie”. Dit moet je bewijzen (daarover later meer). Ook moet je minimaal 12 maanden in een defacto relationship zijn. Dit betekent dat je samenwoont. Als je een partner visum wil aanvragen is het dus zaak om in ieder geval samen te wonen in Australie. Ook heel erg belangrijk is om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen. Denk hierbij niet aan je privacy, de immigratiepersoon wil alles weten! Denk wel aan:
- huurcontract/huuroverzicht met beide namen van de gehele periode
- gezamenlijke bankrekening (mijn rekening heeft onze beide namen, ookal ben ik de enige die er wat mee doet)
- bankafschriften waarop zichtbaar is dat je allebei een financieel steentje bijdraagt aan het huishouden
- electriciteitsrekening met beide namen (bij het aansluiten beide namen op de rekening laten zetten)
- verzekering met beide namen (inboedel, auto, reis)
- post aan jullie beiden gericht (kerstkaart, uitnodiging enz.)
- vliegtickets/boekingen van gezamenlijke vakanties
- emails/liefdesbrieven/telefoonrekeningen van de maand dat je niet bij elkaar was
- foto’s van gezamenlijke activiteiten
- verklaringen van vrienden/familie dat je een koppel bent (gebruik de officiele formulieren van de website)
- loonstrookjes van je vriend om te bewijzen dat hij jou kan sponsoren
- een verslag van de verloop van jullie relatie van ontmoeting tot heden, 1 door jou geschreven en 1 door hem
- belastingaangifte (in Australie) waarbij je de ander als defacto opgeeft
- als je een superfund hebt (pensioen) in Australie, geef de ander op als beneficiary (dat betekent dat je partner je pensioen krijgt als je komt te overlijden)
- een plan voor je toekomst
- screenshot van je facebook relationship status
- ga zo maar door, het zijn niet allemaal vereisten, sommige wel, maar zeker allemaal mogelijheden
Dien de aanvraag in met zoveel mogelijk bewijs, des te meer kans heb je dat ze inzien dat je echt een relatie hebt en niet alleen maar een visum wil. De kosten zijn hoog, zeker als je het visum in Australie aanvraagt (visa 820, check website). Je krijgt dan wel een bridging visum geloof ik, zodat je mag blijven totdat er uitspraak is gedaan. De regels van je WHV gelden dan wel nog steeds, dus maar 6 maanden voor dezelfde werkgever werken.
Onze tijdslijn zag er zo uit:
Feb 2011: aanvraag ingediend (in Duitsland, omdat wij op dat moment niet in Australie woonden, maar rondreisden)
Juli 2011: Eerste bericht dat de aanvraag was ontvangen en dat ik een medische keuring moest doen en een politiecheck voor NL en Australie en een uitreksel van de gemeentelijke basisadministratie. Wacht met het aanvragen van dit allemaal totdat je bericht krijgt, want vaak zijn dit soort documenten maar 3 mnd geldig.
September 2011: Bevestiging van provisional partner visum. Ik mag dus wonen en werken in Oz zonder restrictie. Je kan een Medicare card aanvragen (dat kan ook al op je WHV trouwens) en Tafe/Universiteit volgen, maar je maakt geen aanspraak op een uitkering. Dit visum is temporary, omdat ze na 2 jaar de situatie weer bekijken.
Feb 2013 (2 jaar na aanvraag): opnieuw alle bewijs aandragen van een genuine and continuing relationship om een permanent visum te krijgen. Met het permanente visum mag je voor altijd blijven, zelfs als je niet met je partner samen bent.
Het is een lang en uitgebreid proces en je moet het echt serieus nemen. Wij hebben geen immigration lawyers in de arm genomen, omdat alles vrij soepel ging en onze situatie duidelijk was. Wij hadden 14 maanden samen in Australie gewoond en we hadden vanaf het begin expres bewijs verzameld. Van stellen heb ik gehoord dat ze problemen hebben omdat ze niet echt duidelijk hadden samengewoond (maar samen gereisd, of in hostels gewoond, of geen huurcontracten hadden) en omdat ze de tijsduur niet serieus namen. Het duurt ECHT lang en je hoort ECHT niks voor de eerste 5 maanden.
Succes!!!
Inge