Spouse visum?

Hallo,

Ik heb een Australische vriend die 4 maanden geleden voor mij naar Nederland is verhuisd. Door de slechte economie is er weinig kans voor hem op te kunnen blijven in Nederland. Ik zou wel met hem mee kunnen naar Australie.

Nu wil ik liever niet mee op een working holiday (wegens werkrestricties). Ik ben in 2009 6 maanden in Australie geweest op een studenten visum. We hebben op dit moment 12 maanden een relatie (met bewijs en getuigen), maar wonen pas 4 maanden samen en hebben pas 4 maanden een gezamenlijke rekening.
Is het mogelijk om naar Australie te gaan met een spouse visa? Of is het dan praktischer om te trouwen?

Bedankt!!

Hallo,

Ik heb me daar inmiddels in verdiept, ga zelf volgend jaar juli Australie trouwen met een Australier en daar naartoe emigreren. Het makkelijkst is inderdaad trouwen, je kan tevoren een “prospective marriage visa” aanvragen, duurt 5-7 maanden, of je kan op een toeristenvisum daar naartoe, trouwen en dan een spouse visa aanvragen. Hoe lang het dan duurt voor je dat krijgt, weet ik (nog) niet. Als 1 van die visa is toegewezen, mag je ook meteen werken. Na ong 2 jaar kan je een permanent residence visum aanvragen.

Als je niet trouwt, moet je aantonen dat je minstens 12 maanden een “de facto” relatie hebt, wat betekent dat je daadwerkelijk 12 maanden samengewoond moet hebben, wat je ook moet kunnen aantonen.

Welke optie je ook kiest, er komt best veel bij kijken, dus informeer je tevoren goed. Op de site van de Australische ambassade in Berlijn kan je meer informatie vinden: www.germany.embassy.gov.au (zoek naar booklet 1, Partner migration)

Succes!
Huydecoper