Welke luchthaven?

Hi!

Ik ga in de zomervakantie in mijn eentje 2 weken naar Oxford op talenreis.
Nu ben ik mij een beetje aan het orienteren qua vliegen.
Weet iemand waar je het beste op kan vliegen als je naar Oxford moet, Heathrow/Stansted?
En hoe kom je dan in Oxford, trein/bus?!

Alvast bedankt.

Hoi Marieke,

Heathrow is dichtste bij, maar weinig goedkope vluchten. Luton (Easyjet) scoort ook niet slecht.

De route per trein kun je opzoeken op het Engelse equivalent van Ns.nl namelijk de Network Rail site, en per lange-afstandsbus (aldaar een even goed netwerk als trein, vaak goedkoper, maar minder frequent) op National Express site. Er is gratis shuttlebus vanaf Luton airport naar Luton treinstation (zie airport site, niet het stadscentrum maar een voorstad-station - ik meen dat er iets van ‘parking lot’ in de stationsnaam zit).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

dankjewel!

Hoe zit het met Stansted weet je daar wat van?
Want ik vind heel veel vluchten naar stansted.
Of is er daar geen goede verbinding mee?

En hoe groot is luton, vergelijkbaar met eindhoven?

Hoi maar weer,

STN ligt totaal verkeerd, net als Gatwick; noordoostkant, dus richting Cambridge en Norwich.

Luton is niet veel groter dan Eindhoven inderdaad maar wel 3-4 x zo druk als dat, heeft ook meer gates maar inderdaad ook slechts 1 startbaan.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Oke dus Stansted is geen optie, jammer daar gaan nou juist veel goedkope vluchten heen! :frowning:
Dan word het dus Luton of Heathrow.

Wat is makkelijker via Heathrow of Luton naar Oxford?
Vooral qua makkelijk vinden en shuttelbussen ect.
Want ik ben nog maar 16 namelijk en mijn ouders willen dat ik zo snel/makkelijk mogelijk in een bus/trein zit ;p

Nogmaals bedankt voor al je antwoorden!

Hoi maar weer,

Heathrow. Je betaalt wat meer door duurdere vlucht en trein maar dat heb je dan weer terug door simpel reizen.

  1. Vlucht. BA komt aan op terminal 5 en KLM op terminal 4
  2. Heathrow Express train, direkt van de terminal (let op bij terugreis, de helft gaat van/naar T4 en de andere helft van/naar T5) naar London Paddington
  3. Direkte trein Paddington-Oxford

Alle info voor 2) en 3) op de Network Rail site, je kunt denk ik zelfs de treintickets vantevoren kopen op Internet en thuis printen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Oke! Bedankt!

Misschien is Southampton met Flybe van Amsterdam ook iets? Kun je met de trein/bus naar Oxford?

Ja, heel redelijk alternatief. Bus vanaf vliegveld naar stad/station kost maar liefst 40 minuten, maar direkte trein is daarna slechts 5 kwartier.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor het advies.
Maar mijn ouders vonden het toch een fijner idee dat ik werd opgehaald van het vliegveld door de organisatie dus nu moet ik op Heathrow vliegen, want ze halen alleen op bij het dichtsbijzijnde vliegveld.
Maar toch bedankt! :smiley: