Welke landen MOET je gezien hebben in Azie?

Hoi allemaal,

Graag willen mijn vriend en ik in november 2012 een ‘wereldreis’ gaan maken. We gaan sowieso naar Australie, daar is de route makkelijker te plannen dus daar stel ik geen vragen over :slight_smile:

Daarnaast willen we ook graag naar Azie. Maar de grote vraag is: Welke landen MOETEN we echt gezien hebben… Er is zoveel keuze!

We zullen daar een paar maand rondtrekken dus kom gerust met al jullie suggesties! :slight_smile:

Het liefst zien we veel natuur én cultuur, dus geen massatoerisme.

We proberen het zo veel mogelijk te doen met een minimaal budget

Hoop dat jullie iets kunnen met deze informatie en dat jullie bereid zijn om te reageren, alvast super bedankt hier voor!

Groetjes Arjen en Jelske :wereld:

Massatoerisme kun je zelfs in Thailand wel ontlopen als je gewoon NIET kiest voor de gebaande paden.

Welk land jullie aanspreekt is persoonlijk… cultuur en natuur vind je overal. Maar spreekt China je meer aan, of Maleisië? En Japan is natuurlijk ook heel anders dan bijvoorbeeld India.

Als je wat meer leest over elk land (bijvoorbeeld de korte intro’s op de website van Lonely Planet), krijg je daar wel een indruk van. Misschien willen jullie bijvoorbeeld extra graag naar een hindoestaans land, of heel graag vulkanen zien, of de helft van je tijd in Azië snorkelen en duiken. Dat soort dingen zijn heel persoonlijk.
Kijk ook naar de kosten (en eventueel het klimaat) en of je landen makkelijk kunt combineren.

Veel mensen doen een combi van Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, of drie van die vier landen. Maarja dan heb je wel meer kans om massatoerisme tegen te komen :wink:

Reken er ook op dat de manier waarop jullie de info zoeken, juist garandeert dat jullie op massatoerisme-plekken komen. :slight_smile:
Immers, je stelt de vraag op een forum: “Welke landen in Azië MOET je gezien hebben?”. Per definitie zullen de meeste aanraders komen over landen waar veel mensen al gereisd hebben en het dus nog steeds populair en druk is met buitenlanders. Mensen gaan geen land aanraden waar ze zelf nog niet geweest zijn. :slight_smile:

1 like

Voor veel natuur en geen massatoerisme, moet je zeker ook Filippijnen aandoen. Natuur is hier overweldigend mooi.
Vulkanen, tropisch oerwoud, rijstterrassen, grotten, duizenden kleine witte eilandjes in de zee.
Op cultuurgebieid is Filippijnen wel een buitenbeentje in Azie, hier geen eeuwen oude tempels zoals in Thailand en Combodja. Wel wemelt het door heel het land van bouwwerken uit de koloniale tijdperk, eeuwenoude kerken , forten en dergelijke. Massa toerisme is hier niet, toerisme is hier nog maar net ontdekt en staat nog in de kinderschoenen.

1 like

Bedankt voor jullie reacties! Zal het gebruiken in de planning :slight_smile:
Cecilia47, klopt wat je zegt over massatoerisme, beetje tegenstrijdig merk ik nu :wink: Maar vind het niet erg als het toeristisch is maar hoef niet alleen maar naar grote steden e.d.
Ik zat inderdaad al te denken aan het rondje: Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam en graaaag ook nog Vietnam er bij. Maarja alles is lijkt me zo mooi en bijzonder dus moet gewoon keuzes maken.

Daarnaast is de route van Thailand naar Maleisie en Indonesie ook een optie, maar dat is weer de heel andere kant op en heb het idee dat je daar ook nog wel een keer in een lange vakantie heen kan. Maar ben nog nooit in Azie geweest dus weet niet wat het mooiste is. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerste rondje (Vietnam etc.) en dan vanaf Bangkok vliegen naar Australie.

Als iemand nog tips of advies heeft… let me know!
Groetjes Arjen en Jelske:wereld:

Inderdaad hoef je niet bang te zijn om het mooiste te missen want daar kun je altijd later nog een keer als vakantie (of een wat kortere rondreis) naartoe.
En het helpt echt om wat rond te neuzen op websites (ook fotosites en reisblogs) en in boeken over de landen waar je over twijfelt. Vooral die site en de boeken van Lonely Planet vind ik dus wel handig, in korte tijd zie je hoeveel geld je kwijt bent in een land, hoe de natuur en cultuur ongeveer zijn, wat je er zoal kunt doen aan activiteiten, en hoe goed het openbaar vervoer is.

Zelf heb ik een maand gereisd voornamelijk in Laos en een klein stukje Thailand. Thailand vond ik wel erg druk overal. In Laos zijn de steden maar klein en relatief weinig toeristen, behalve in het toeristische Vang Vieng waar ik een haat-liefde verhouding mee had. Je kunt er alles over lezen in mijn Laos-blog.

En jaren geleden heb ik 2 maanden gereisd op Bali en Java. Zelf vond ik de mensen daar wel erg leugenachtig (vooral op Java) en ze vallen je veel meer lastig dan in bv. Thailand en Laos. Heel agressieve verkopertjes. Dat heb ik ook wel van meer mensen gehoord. Maar veel reizigers vinden Indonesiërs ook juist superaardig, dus het ligt er ook een beetje aan wat je tegenkomt en hoe je instelling is (of je het erg vindt om verkopers af te moeten poeieren, of niet). Zelf heb ik een beetje Indisch bloed dus voor mij was dat wel een reden dat ik graag naar Indonesië wilde. Het is ook wel raar om de Nederlandse koloniale invloeden tegen te komen.

Ik zou je nu adviseren om gewoon af te gaan op je eerste gevoel. Je kunt het altijd nog ter plekke invullen met een bepaald accent / thema. Bijvoorbeeld ter plekke de rustigere plaatsen opzoeken, of je heel erg richten op de natuur, of juist op de tempels, of allerlei trekkings maken met overnachtingen bij bergstammen in huis, of olifanten verzorgen. Of van alles wat.
Als je ongeveer een maand per land neemt, heb je echt de tijd om op een relaxed tempo te reizen (dat is ook goedkoper dan snel reizen) en af en toe een paar dagen te blijven hangen op plekken die jou bevallen.
Je zou ook gewoon op Bangkok kunnen vliegen en ter plaatse nog afwachten hoe het loopt en of het lukt om bepaalde landen te bezoeken (bv. vanuit Laos door reizen naar Vietnam, en via Cambodja terug), of dat je het houdt bij twee (alleen Thailand en Laos bijvoorbeeld).

Succes!

1 like

Mn vriendin en ik zijn vorig jaar 8 maanden weggeweest waarvan 5 maanden in Azie. Ons blog is: deefennoortje.shareyourstory.nl Misschien doe je inspiratie op, of juist niet… :slight_smile:
Van al deze landen vonden wij China het meest bijzondere en specifiek de provincie Yunnan (grote contrasten tussen de steden en platteland, grote cultuurverschillen met westerse wereld, super natuur, lekker eten) maar daarnaast erg bijzonder: Laos en cambodja (vanwege de cultuur en natuur). Thailand vonden we relaxted, maar een volgende keer zouden we toch eerder de filipijnen aan doen. Maleisie was ook super, maar wel erg duur in vergelijking met de rest. Vanwege het weer konden we in Indonesie niet naar de Sunda eilanden, zijn we geweest naar Java en Bali. Zeer interessant was om op Bali het hindoestaanse geloof (lastig woord) te zien. Maar we vonden het wel erg toeristisch. En ja… na al die maanden is ons lijstje alleen maar groter geworden, want we hebben ook hele goede verhalen gehoord over Tibet, India, nepal en filipijnen.

Samengevat: Alle landen hebben hun voordelen en nadelen. Ga geen spijt hebben van de landen die je niet zult aandoen, maar vooral genieten waar je wel bent. :slight_smile:

Heel veel plezier in je voorbereidingen en geniet van je wereldreis.

gr
Deef

1 like

Mooi gezegd!

1 like