Hallo allemaal,
Ik vertrek 1 november naar Singapore om vandaaruit de volgende landen te gaan bezoeken: Maleisie, Vietnam, China ( het gedeeltje wat boven Vietnam ligt), Laos, Cambodja en Thailand. 26 april vlieg ik weer terug. Ik heb dus maar een half jaartje de tijd en wil natuurlijk zoveel mogelijk mooie dingen zien en dingen ervaren. Zijn er mensen die mij tips kunnen geven over wat mooi is en wat ik beter kan vermijden. Ik hou van natuur, cultuur, avontuur en relaxen. Alle tips zijn heel erg welkom. Ook zou ik het leuk vinden als je tips qua hostels ( low budget) kan geven.
Bij deze alvast bedankt!
Groetjes Sanne
Als je een reisgids koopt/huurt, zie je ergens op de eerste pagina’s meestal de highlights beschreven staan. Of het je interesseert en of je het al dan niet mooi gaat vinden, dat hangt af van jou persoonlijke smaak.
Iets waar je rekening mee kan houden, is de moesson. Dat betekent voor jou dat je via de west kust van Maleisië en Thailand noordwaarts zult moeten reizen om goed weer te hebben, en dat je rond maart april met hitte te maken zult krijgen in Thailand en omstreken. Misschien is het best om te eindigen in Noord Vietnam of China? Bekijk het eens …
Met oost Maleisië heb ik geen ervaring, maar het westen kent enkele mooie eilanden. Borneo is vooral de moeite waard ivm natuur, niet voor de cultuur vind ik persoonlijk (alhoewel de longhouses ook wel wat hebben).
Thailand is erg platgelopen en wat betreft cultuur zal je meer genieten van Laos. Daar liggen de tempelsteden dan weer niet zo dik gezaaid. Maar de kroon van alle tempels is toch Angkor. Wat betreft riviertochten vind ik de Mekong te breed en wat saai. Het traject tussen Battambang en Siem Reap biedt dan wat meer leven langs en op de rivier. Zuid Laos heeft mooie natuur, veel watervallen en veel dorpjes waar ze zelden toeristen zien. Noord Thailand is dan weer bekend vanwege zijn “trektochten” maar die zijn dan ook weer té toeristisch. En zuid Thailand (rond Krabi en Phuket) zal je zo wat de mooiste eilanden, stranden en duikspots opleveren.
Hier en daar kan je je route opvullen met kleinere bezienswaardigheden of door nieuwe dingen te doen (raften, duiken, parapente, bergbeklimmen, kook- of massagecursus), die soms een grotere meerwaarde aan een reis kunnen geven dan je voor mogelijk houdt.
Met Noord Laos, Vietnam en China heb ik “nog” geen ervaring.
hee sanne,
leuke plannen! idd ook online op dit moment!
ga jij ook alleen?
Hoi Sanne,
In de meeste landen ben ik niet geweest, alleen in Vietnam. Maar daar heb ik wel veel mensen gesproken die net uit Laos, China, Thailand en Cambodja kwamen. In vergelijking met die andere landen viel Vietnam de meeste mensen tegen. Het is duurder, tempels bijvoorbeeld kleiner en, de Vietnamezen vond ik niet zo heel erg aardig. Dat heb ik vaak gehoord!! Ligt er aan wat je er zoekt, maar aangezien het relatief duur is zou ik voor de highlights gaan, en meer tijd doorbrengen in andere landen. Wat me wél leuk lijkt is om juist van die route af te gaan, maar daar heb je tijd voor nodig die ik niet had. Mensen die geen geld aan je kunnen verdienen zijn echt heel erg aardig, maar ik deed de standaard route, en dan zit je in de toeristische molen met de bijbehorende (op de toeristen georienteerde) Vietnamezen…
De mogelijkheden om zelf dingen te bezoeken zijn vrij klein. Openbaar vervoer is vaak niet aanwezig naar specifieke plekken. Ik heb wel leuke fietstochtjes gemaakt, maar daar kom je niet heel ver mee. Als je bijvoorbeeld een ander boottochtje dan de standaard wilt doen, dan moet je of met meerdere mensen zijn, of je moet genoeg budget hebben. Een tocht zoals hier http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=30846 besproken kost aardig veel. Via een reisbureau $ 40,- per dag, en dan alleen voor de reis. (kan vast goedkoper hoor, heb er geen ervaring mee). Je bent al snel een paar dagen kwijt. Die tijd had ik toen niet. en ik reisde met een budget van ongeveer $ 25 per dag, dus 40 vond ik teveel. Je hebt wel erg veel mogelijkheden.
Mijn mooiste plekken in Vietnam; Marble Mountain, Sapa en de Mekong Delta, met als hoogtepunt Sam Mountain in Chau Doc. Mijn leukste stukje was met de public ferry naar Cam Kim Island, en daar gewoon rondfietsen. Er is eigenlijk helemaal niets, maar dus ook geen toeristen!!!
Qua natuur vind ik Vietnam erg mooi, cultuur een tikkie tegenvallen, avontuur niet echt (omdat ik de standaard route deed?) en relaxen lukte wel aardig.
Gert Jan
Ik wil iedereen die tot nu toe gereageerd heeft onwijs bedanken. Tja het is toch de eerste keer dat ik naar Zuid-Oost Azie ga en ik vind het wel belangrijk om zoveel mogelijk mooie dingen te zien waar eigenlijk ook zo weinig mogelijk toeristen zijn. Gert Jan ik zou eerst wel naar Vietnam gaan maar lees er eigenlijk steeds mindere verhalen over dus ik denk dat ik dan toch maar voor het zuid oosten van China ga want dat is volgens mij ook iets minder toeristisch…maar ja dat weet ik dus ook niet zeker daar ga ik zeker nog info over opzoeken.
Thanx
Over China hoor ik alleen maar goede verhalen. Het zijn er niet al teveel (5 stuks), maar ik heb in ieder geval nog geen negatieve gehoord.
In plaatsen aankomen waar je dagen geen Westerling ziet of engels spreekt, een halve dag bezig zijn om een treinkaartje te kopen, klinkt tenminste als een uitdaging! Ik hoorde dat China op zich wel toeristisch is (uiteraard afhankelijk van waar je naar toe gaat), maar dan voornamelijk gericht op de Chinese toerist.
Een ex-collega is er zelfs naar toe verhuisd! Volgend jaar probeer ik een maandje naar China op vakantie te gaan, dus als jij nog goede tips hebt voor mij dan zijn die van harte welkom!
Gert Jan
Hai Gert Jan,
Ik zal het even onthouden. Als ik er geweest ben en ik heb nuttige tips voor je laat ik het zeker weten.
Groetjes