Welke hoofdstad of grote stad binnen europa is leuk eind december / begin januari??

Bedankt allemaal voor jullie tips! Het gaat een reisje naar de baltische staten worden. De periode weet ik nog niet precies. Waarschijnlijk in het voorjaar ergens in mei. Ik wil dan 7 of 8 dagen gaan. Ik begin dan in vilnius, ga daarna door maar riga en daarna richting tallinn. Vanuit talinn wil ik nog een dagtocht maken naar helsinki met de boot.

Nu alleen de vraag, wie weet er in deze steden nog goede en goedkope slaapplaatsen? Liefste wel een beetje in de stad zodat ik niet een half uur aan het reizen ben voor ik in de stad zelf ben.
Alvast bedankt!

Sent from my GT-I9100 using Wereldwijzer

Correctie. Ik ga hoogstwaarschijnlijk begin maart richting baltische staten. Normaal vier ik dan carnaval dus voor het geld wat ik normaliter daaraan uitgeef, kan ik ook een mooie reis maken naar de baltische staten. Nu maar hopen op redelijk (in ieder geval droog) weer. Als er nog mensen zijn die aanraders hebben voor goede en goedkope slaapplaatsen dan hoor ik dat graag.

Ik zou gaan voor Funchal, vanwege het klimaat. Kan je tenminste op je vrije dagen met korte mouwtjes lopen.
Oudejaarsavond schijnt daar trouwens ook leuk te zijn, met een groot vuurwerk.

1 like

Edinburgh is ook een leuke stad deze periode, en een hoofdstad zoals de starter van deze thread vraagt. Vooral de dagen rond de jaarwisseling wordt er veel georganiseerd. Het oud&nieuw feest (Hogmanay) is zelfs de grootste van Europa als ik me niet vergis.

Je hoeft er alleen niet op zon te rekenen :wink:

1 like

De knoop is doorgehakt en de spreekwoordelijke kogel is door de kerk. Het gaat de baltische staten worden in de carnavalsvakantie (28-2 t/m 8-3). Ik hoop dat ik geen spijt ga krijgen dat ik in deze periode ga maar het weer blijft toch een gok. Het zal in deze periode vast en zeker koud zijn maar daar kun je jezelf tegen kleden.

Planning is om te beginnen in tallinn 3 dagen incl daguitstapje met de boot maar helsinki. Vervolgens 3 dagen riga en tot slot 2 of 3 dagen vilnius. Ik ga ik hostels slapen in privekamers met gedeelde badkamers of ik ga opzoek naar slaapplaatsen via couchsurfing (afhankelijk van wat ik daar kan vinden).

Ik twijfel alleen nog of het slim is de bus tussen de verschillende steden al vooraf te boeken of dat ik beter ter plekke naar de bus kan gaan en een ticket kan kopen. Er zijn speciale bussen die je voor 20 euro naar de volgende stad (zie mijn schema) kunnen brengen. Dit zijn vrij luxe bussen die er ongeveer 4 uur over doen.

Maar daar ga ik nog wat meer onderzoek voor doen. Mochten er nog mensen ervaringen of tips over hebben dan hoor ik dat graag!

Ik ga de reis overigens alleen maken. Niemand te vinden die graag mee zou willen of mee kan in deze periode en het lijkt me ook wel een mooie uitdaging om alleen te gaan.

Hallo Allen,

Niets is zo veranderlijk als de mens :wink:
Even mijn laatste update. Ik heb toch niet voor de baltische staten gekozen
omdat deze mooier zijn in het voorjaar / najaar. Deze schuif ik dus toch
door naar het volgende jaar.

De Periode is wel hetzelfde gebleven, namelijk begin maart in de carnavalsvakantie.
Ik ben gaan kijken in welk land ik nog niet geweest ben en wat in deze tijd van het jaar (maart)
goed te doen is.

Daarbij is mijn oog gevallen op Dublin! Nooit erg warm maar ook nooit erg koud door de invloeden van
de zee. En nu is de kogel niet alleen door de kerk maar er is ook al geboekt :slight_smile:

Ik ga van 3 maart tot en met 7 maart en vlieg met Ryan air.
Ook mijn accomodatie is al geboekt. Bij de pub Oliver st john kon ik goedkoop
slapen en dat is ook nog eens midden in het centrum, kon dus niet beter :slight_smile:

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Leuk dat je even terugkoppelt! Leuk dat je naar Dublin gaat, daar ben ik zelf nog nooit geweest…

Zelf ga ik in de voorjaarsvakantie (voor de tweede keer) naar Rome. Qua temperatuur niet de ideale reistijd, maar hopelijk is het droog met af en toe blauwe luchten, omdat dat leuk staat op de foto’s :wink:

Dublin is ook een leuke stad, inderdaad gezellig met de pubs maar ook met mooie parken en leuke bezienswaardigheden (Trinity College en vergeet de Guinness Brewery niet). Veel plezier alvast!

Bedankt allemaal. Gaat helemaal goed komen :slight_smile:
Ik zal nog even een terugkoppeling geven als ik terug ben uit Dublin, misschien wel leuk voor jullie.

Ik heb geen goede persoonlijke ervaringen met Dublin maar die laat ik hier maar even buiten.

Dublin heeft wel bezienswaardigheden maar het is totaal anders dan Londen, Parijs, Barcelona, Praag, Rome, Berlijn etc.
Je kan Dublin qua hoeveelheid bezienswaardigheden het beste vergelijken met een stad als Amsterdam, zelfs iets minder bezienswaardigheden dan Amsterdam. Het weer is er vaak matiger dan in Nederland, heel veel regen! Het is sowieso de meest regenachtige plek van Europa. En Dublin is zoals James Joyce het al verwoorde een trieste stad: de sfeer is niet net zoals in de zuidelijke landen heel opgewekt. Je vind er veel hele donkere café’s en daar moet je net van houden. Ook ruikt een deel van de stad naar de Guinness die er gebrouwen wordt.

Stormbreaker, het is mij erg duidelijk dat jij geen hoge pet op hebt van Dublin :slight_smile: haha…

Toch heb ik van meerdere mensen veel positieve geluiden over de stad gehoord.
Ierland is inderdaad erg regenachtig maar dat is vooral in het westen van het land. In Dublin
blijkt het nog reuze mee te vallen met het aantal regenachtige dagen per jaar.

Ook de temperatuur is in de winterperiode altijd hoger dan in Nederland. Dat komt door de warmere
zeestroom. Er komen bijna geen dagen voor dat het vriest in Dublin. In de periode van begin
maart zal de temperatuur dus waarschijnlijk hoger zijn dan in Nederland.

Daarnaast is er juist veel gezelligheid in de pubs waar iedere avond liveoptredens zijn
en mensen gezellig tegen je praten en overal bij betrekken (ervaring van mijn tante die er al 3 keer
geweest is en er niet meer weg te slaan is).

Dat zijn de zaken die ik tot nu toe heb mogen vernemen van de mensen die ik gesproken heb over Dublin.
Maar gelukkig ga ik het ook allemaal zelf ervaren en ik zal het ook zeker met jullie terugkoppelen.
Iedereen heeft gelukkig weer een andere kijk, anders zou de wereld ook maar saai worden (A)

Jullie horen nog van mij! :slight_smile:

Ik heb alle reactiea niet gelezsn maar ben fan van Dublin. De gezellige pubs het prachtige park waar je lekker kunt fietsen. De gemoedelijke sfeer. Aanrader!!

Sent from my GT-N7000 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Ook hier een fan van Dublin!
Ik zou het niet direct als een ‘mooie’ stad beschrijven, zoals ik bijvoorbeeld Boedapest en Rome ervaren heb, maar daardoor zeker weten niet minder leuk. De sfeer in Dublin is geweldig, onder andere door de gezellige pubs aan de Temple Bar: in (vrijwel) iedere pub staat een live bandje Ierse muziek te spelen, waar je misschien fan van moet zijn, maar mij maakte het enorm vrolijk. De Ieren in Dublin zijn enorm vriendelijk en wat ik zelf naast de pubs erg leuk vind aan Dublin is de goede kwaliteit en ook vooral gezellige eettentjes, iets wat voor mij erg belangrijk is tijdens een stedentrip. Naast de pubs en eettentjes heeft Dublin ook leuke bezienswaardigheden, kortom: een stad om je niet te hoeven vervelen.
Zelf ben ik twee keer in Dublin geweest, waarvan ik een keer ook naast de kust geweest ben, wat ik ook kan aanraden. Ierland ligt aan het water en niets is zo lekker (en mooi) als even uitwaaien aan de kust.
En wat het weer betreft: zelf ben ik in januari en april geweest: in januari was de temperatuur vergelijkbaar met de temperatuur hier in Nederland, alleen de gevoelstemperatuur lag in Dublin wat lager. In april was het weer beduidend beter, heerlijk lenteweer tegenover een paar graden boven nul in Nederland.

Ik wens je veel plezier in deze heerlijke stad!

1 like

Normaal zou ik Stockholm zeggen, maar nu ligt er voor het eerst in 20 jaar geen sneeuw.

En dan is het vooral nat en guur.

Hallo Allen,

Zoals beloofd zou ik nog even terug komen op Dublin.
Ik ben zoals jullie al hebben kunnen lezen van 3 maart tot en met 7 maart in Dublin geweest.

De stad is zeker de moeite waard om een keer te bezoeken als je van gezelligheid en livemuziek houd.
De stad zelf is wel leuk om een keer doorheen te wandelen maar na 1 of 2 dagen heb je de stad zeker
wel gezien.

Toch is het aan te raden langer erheen te gaan en om wat extra uitstapjes te maken.
Zo ben ik een dag naar Belfast geweest (erg indrukwekkend met alle geschiedenis erachter)
en naar Glendalough (erg mooie natuur en indrukwekkend oud kerkhof).

Zo heb je een mooie mix van een tweetal belangrijke steden in Ierland en de mooie natuur
die Ierland te bieden heeft.

Kortom, het was een topvakantie welke ik iedereen aan kan raden! :slight_smile:

VALENCIA!

Via Wereldwijzer app

Volgens mij is Riga / Vilnius / Tallinn in de winter erg mooi, alles bedekt door een witte laag sneeuw. Wel koud, maar dat moet je er dan maar voor over hebben :slight_smile: