Welke dokter in Mombasa

Dame heeft hoofdpijn en heeft opgezwollen oog.
Bij welke dokter kan ze dan het beste terecht voor zoiets of ziekenhuis?
Adres?
(behalve dat ze vertelt dat ze geen geld heeft om naar dokter te gaan)
IMG00172.jpg
Foto Esther Wambui (esther.wambui80@yahoo.com)

(misschien vraagt ze het aan honderd mannen of foto van eenjaar geleden maar laten we er van uitgaan dat het zo is.
(het goede van de mens etc)

Jaap

Hoi Jaap,
Dat is een wel bekend probleem en dat komt door de stoffige omgeving en stevige wind.
Een behandeling met oogdruppels kost 5 tot 10 euro en is bij ieder hospitaal te behandelen.

Ai,bedankt ! Ik dacht misschien is het iets heel moeilijks (je komt daar zulke vreemde dingen tegen)
en die mensen lopen maar door.

Jaap

Bij tijden “dusty season” lopen er veel slachtoffers rond met dikke zonnebrillen.
Mijn eigen ervaring is dat het voelt alsof je lasogen hebt en die zonnebril is vooral nodig om de lachspieren van toeschouwers in bedwang te houden.

Matata.
Je hebt helemaal gelijk. Het was omdat ze elke keer schreef dat ze hoofdpijn had en opgezwollen oog dus ik vroeg om foto.
(men liegt wat af tegen me) ,maar ik schrok er van.
Vandaar dat ik dacht ik vraag hier om een goede dokter,hospital.
Heb je antwoord door gegeven .
Maar krijg bericht dat het nu al bijna helemaal goed weer is.
Dus we hebben (zelf zonder geld ) weer iemand gelukkig gemaakt.
Jaap

Hallo Jaap
Ik krijg praktisch elke dag wel een verzoek om hulp varierend van voor schoolgeld- uniform - dokter - hospital bill - begrafenis etc.
met de uitleg het is urgent en of je kan helpen met direct wat te sturen per Mpesa. Wanneer je dan laat weten dat je niet per Mpesa kan sturen en dat je wel persoonlijk wil komen om te helpen is het meestal niet nodig.
Maar het is logisch dat mensen dit doen speciaal wanneer je niets heb en de mythe van de rijke muzungu is er nog steeds.

Ik heb al diverse malen op bijeenkomsten de situatie uitgelegd en dan denk je dat ze het begrijpen, maar helaas is er dan ergens een persoon of organisatie die zonder enig onderzoek hulp gaat verlenen en geld in een project stopt waarvan iedereeen hier weet dat het nooit kan slagen en dat alleen de initatiefnemer(s) er beter van worden.

De muzungu is op vakantie en heeft meer geld te verteren in 3 weken dan de gemiddelde Kenyaan (en niet alleen de muzungu maar ook de Kenyaan die in het buitenland woont heeft meer) en wanneer je nu maar een goed verhaal heb en wat laat zien dan gaat de geld stroom van zelf op gangh komen.

Een goed voorbeeld zijn de weeshuizen wanneer de muzungu hier laat ze dan zien hoe nodig het is dan is het om te helpen en de overheid doet niets. Ik weet dat er ook goede zijn maar er zijn ook een heleboel die er een potje van maken en als dan de geldstroom opdroogt het weeshuis sluiten en de heleboel verkopen. Miijn advies in deze is neem contact op met het childeren department en laat die even kijken of het een geregistreerd weeshuis is.

Zodat je zeker weet dat het geld goed terecht komt en wanneer de particuliere hulpverleners dit gaan doen dan kan er een ommekeer in het denken komen van de rijke muzungu geeft makkelijk geld.

Keeska de rijke mzungu heeft ook makkelijk geld, dat is geen mythe.

Matata je praat over de rijke muzungu maar er zijn er weinig die werkelijk rijk zijn maar de middenklasse die hard werkt voor hun geld en dan op vakantie komen zijn dat de rijke muzungu. Ik ken er genoeg met een inkomen van 1200 - 1500 euro die met moeite de eindjes aan elkaar moeten knopen. waarom zijn er voeeselbanken in Nederland en andere Europese landen.
gelukkig is er in Kenya nu ook een middeklasse aan het opkomen en wanneer je eerlijk vergelijkt naar inkomen dan is er geen verschil en de kloof arm en rijk is ook in Nl en BE maar we meten met twee maten.

Kenya is in mijn ogen net als NL in de jaren vijftig qua salaris en prijspeil. Ik was 14 jaartoen ik moest gaan werken en mijn eesrte salaris was twee gulden en vijftig cent van 'sogen 7.30 uur tot 's avonds 5.00 uur en dan naar huis opde fiets 15 km. in weer en wind. Wanneer je deze ervaring heb kan je wel relativeren. En met wat geluk en hard werken kan je het wat beter krijgen.

Kenya is groeiende en over 10 jaar op het zelfde peil als nu ik zie op dit moment een grote verandering in denken kijk eens naar de protesten die nu gaande zijn over het salris van de MP dit zijn de groeistuipen van een opkomende generatie die de veranderingen willen. In de jaren zestig was er een zelfde beweging in NL. Ook het veranderen van het beleid van een centale overheid naar de counties is positief de mensen hoeven nu niet naar Nairobi te wijzen maar kunnen direct naar hun eigen countie parlement voor uitleg. Het effect is nu al merkbaar er is al de nodige activiteit die er eerst niet was. Daarom durf ikte stellen dat Kenya over 10 jaar en waarschijnlijk eersde een van de nieuwe tijgers in de wereld is en op gelijkehoogte als Brazil.

• Ik heb verdomde weinig Kenyan toeristen gezien in Den Haag afgelopen jaren, op een paar toeschouwers en politieke kriminelen na die voor het ICC kwamen.
  • Ik ben in Kenia ook “voedselbanken” tegen gekomen, met langere rijen waar geen luxe paasbroden, groente en fruit maar bordjes drek werden uitgedeeld. Indrukwekkend! De kinderen aten hun vingers erbij op.
  • In de jaren 50 was er werk, in Kenia is geen werk. Salaris, prijspeil en economie zijn dus voor niemand relevant. Relevant = overleven.
  • In Kenia zal de Politiek nooit hetzelfde werken als eerste wereldlanden.

Wat betreft de toeristen in de jaren zestig zag je verdomd weinig Nederlandse toeristen meer wel veel Duitserd en Engelsen en de politieke kriminelen zoals jij het noemt volgens mij is niemand schuldig voor de uitspraak. Maar er is zeker een politiek spelletje gespeeld om deze mensen buitenspel te zetten wat gelukkig niet gelukt is zie de uitspraak van het Kenyaanse volk en het suprem court… Want sinds wanneer is een luitenant verantwoordelijk en gaat een generaal vrijuit dat is hier de hamvraag. Wie had er baat bij de ongeregelheden??
Als Kenya kenner kan jij mij misschien het antwoord geven want ondanks het feit dat ik in beide partijen mensen ken en respecteer heb ik nog steeds geen antwoord.
( maar waarschijnlijk ligt het antwoord in het midden speciaal als je de reactie van zowel Mr Obama als Mr Carson op de oud PM leest)

Waar in Kenya ben jij voedselbanken tegen gekomen graag plaats naam Ik weet dat er in Kibera voedsel is uitgedeeld maar dat was een malig.

Wat betreft het werk in de jaren vijftig sorry de werkeloosheid was ongeveer 40% en de crisis in 1956 heeft heel wat kleine ondernemrs de kop gekost. In die tijd gingen we als 10 - 13 jarige bonen en aardbeien plukken

Je vergis je sterk voor example in Muranga zijn deze week dire projecten van start gegaan die werkgelegenheid scheppen voor c.a 100 jongeren en dat is pas de start.

Ik hoop dat je het nieuwe budget goed leest en weet dat er sterk naar gekeken wordt deze nieuwe regering wil veranderingen en wel vlug en op een goede manier.

Laikipia start met het aanpakken van de grootgrond bezitters net als alle Mount Kenya counties en laat nu de rest maar volgen.

Wat beterft overleven dat kan je beter in Kenya dan in NL

Welke politiek van de eerste wereldlanden b.v. Belgie - Italie - Frankrijk - Spanje - Griekenland etc is die beter dan die in Kenya

1 like