Volgend jaar januari willen we als gezin nog 1 keer een reis maken. We hebben veel met onze kinderen gereisd in Azië en Amerika maar toen hadden we altijd ruim 4 weken. Helaas die hebben we nu niet maar toch willen we heel graag naar Australië. Azië altijd met rugzak en openbaar vervoer dus we zijn wel wat gewend.
Het vertrek zal begin januari zijn en ik begrijp dat we het noorden dan in elk geval moeten mijden. Maar is het te doen 3 weken. En welke gedeelte is dan de beste optie. Great barrier reef kunnen we neem ik aan wel vergeten maar wat zou haalbaar zijn waarbij we toch een afwisselend programma hebben. We houden van hikes in de natuur maar uiteraard ook snorkelen en steden.
Ik snap dat het allemaal nog vaag is en ik lees me suf maar de meeste mensen hebben allemaal minimaal 4 weken. Dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden.
Alvast bedankt.
Hallo, tip eens in: snorkel NSW en vind onder meer dit: http://www.bodyandsoul.com.au/fitness/training+tips/best+snorkelling+spots+in+nsw,15733. Voor snorkelen niet op het rif zou ik het Ningaloo Reef in West Australië hebben gezegd maar dan is onderweg de variatie niet al te groot. Heb je ook al bedacht dat je je reis plant in de drukste Australische vakantieperiode van het jaar? In die tijd trekt half Australië naar de kusten.
Queensland benoorden Brisbane, tot circa Rockhampton is goed te doen. Maar de beste snorkelplekken worden bijna allemaal op het Great Barrier Reef of noordelijker gegeven. Dit is een uitzondering:
- Tangalooma Wrecks, Moreton Island
Fifteen wrecks were deliberately sunk just north of Tangalooma Island Resort a few years ago to create a man-made reef, which offers some of the best snorkelling in South East Queensland. Expect to see green turtles, wobbegong sharks, hundreds of fish and maybe even a dugong. Clear water, golden beaches and only an hour from Brisbane.
Komt van deze site: Best Snorkelling Sites In Queensland - Things to Do | Queensland
Sterkte met plannen.
Willem
Ja dat had ik me zeker al bedacht maar dat kan met afstuderen van de ene dochter en het werk van manlief helaas niet anders.
Zelf heb ik Januarie 2013 mijn Open Water course gedaan in Cairns op de Great Barrier Reef en dat was prima te doen. Misschien was ik bij die tijd al geacclimatiseerd maar ik kan me geen moment herinneren dat het niet te harden was. Eigenlijk deed het ‘wet season’ in Queensland me nog het meeste denken aan een erg goede zomer in Nederland.
Om echter een goed alternatief te geven zou ik de West kust van Australië aan willen raden. Ondanks dat je er niet al te veel over hoort ten opzichte van de Oost kust is er toch een heleboel om te zien en ervaren, en ook daar zijn er prachtige plekken om te duiken met marine leven variërend van schildpadden tot walvis haaien. Eigenlijk was dit zelfs beter dan de Great Barrier Reef aangezien je geen boot nodig had om tussen het kleurige koraal terecht te komen, in de meeste plaatsen valt dit vanaf het strand te bereiken. Ze noemen dit gedeelte van de West kust dan ook de Coral Coast met de Ningaloo Reef als main attraction.
Je vindt er hier meer over.
Beneden Perth, wat trouwens een erg relaxte stad is met een “wijk” aan de kust dat doet denken aan Scheveningen, is het een stuk groener door de gunstige water tafel en je zal hier dan ook voornamelijk fruit en wijngaarden tegenkomen. Ideaal voor de wijn proevers onder ons. Daarnaast is het ook de surfers paradise van de West kust maar dan veel minder toeristisch. Je zal hier ook een hoop Nederlandse geschiedenis tegenkomen.
Neem er een kijkje zou ik zeggen: Australia’s South West
Dit is denk ik een goede omgeving als je niet een hoop tijd hebt en toch een boel wilt zien en doen zonder daarvoor grote afstanden af te hoeven leggen.
Tja, The South West. Het mooiste deel van Australië, vinden wij. Bedoel je met bezuiden Perth Mandurah met een mooie boulevard? En Fremantle met de cappucino strip, zo ongeveer de gezelligste straat van Australië. Ik denk dat keuze en tijd de grootste problemen vormen. In het zuid-westen breng je zo drie weken door zonder je een dag te vervelen. Voor snorkelen, zie hier: http://www.southwestlife.com.au/articles/snorkelling-in-the-south-west.html . Dan Bunbury (dolfijnen) Busselton, Margaret River. Vally of the Giants, Walpole Albany, Wave Rock, The Hump. Ten noorden van Perth tot de Pinnacles.
Naar Exmouth via Pinnacles, Kalbarri, Monkey Mia, Blowholes etc en terug doe je ook niet in een week. Maar je hebt er wel een droge warmte. http://www.weatherzone.com.au/climate/station.jsp?lt=site&lc=5007 Nadeel is dat je Cape Range bij Exmouth vroeg moet boeken omdat er weinig kampeerplekken zijn en dat Coral Bay in de vakantietijd erg druk is.
Ik wens je wijsheid
Willem
Yep, Fremantle indeed. Slenteren over de gezellige weekend markt met heerlijk eten en een biertje doen in de haven op het terras bij de Little Creatures brouwerij. Good times.
Ik had het in mijn lapje tekst trouwens over duiken maar hier vergat ik snorkelen nog bij te vermelden. Ik heb vooral gesnorkelt in Coral Bay en bij Exmouth en meer gezien dan mijn duik avontuur op de Great Barrier Reef. Ik heb zelfs meerdere malen met green turtles gezwommen. Jammer dat ik geen onderwater camera/GoPro bij me had. Niet vergeten dus!
De beslissing is gevallen en de tickets zijn geboekt. Het wordt west Australië!!! Nu puzzelen voor een goede route.
Het wordt voor ons eerste keer camper. Willem mag ik je een privé bericht sturen met een aantal vragen?
Is geregeld!
Heb je m’n PB gezien?
Zojuist een mail gestuurd naar je.