Welke buurt in Rio de Janeiro is logistiek slim?

Beste reisliefhebbers,

Welke wijken/straten in Rio de Janeiro zijn logistiek gezien een tactisch slimme uitvalsbasis voor een low-budget appartement/hostel/pousada? Gezien onze wensenlijst ben ik op zoek naar iets vlakbij een metro- en/of busstation.

Lijst: Suikerbroodberg, Cristo Redentor, Botanische Tuin, Museu Nacional en de wijken/stranden Lapa, Santa Teresa, Ipanema, Leblon, Copa Cobana. Wellicht gaan we trips maken naar Buzios, Teresopolis, Ilha Grande e.d.

Alvast hartelijk dank voor de tips en misschien heeft iemand nog commentaar op de lijst.

Cheers!

Botafogo

1 like

De wensenlijst die je noemt is verspreidt over heel Rio, dus wat dat betreft een beetje lastig haha. Ik weet een heel goed en fijn hostel in Ipanema maar Ipanema is iig niet zo’n hele goede uitvalsbasis, van anderen hoorde ik idd Botafogo als goede optie om de stad te verkennen!

In Rio moet (nou ja, het is verstandiger) je veel dingen per taxi doen. Als je gaat lopen dan moet je weten waar je wel of niet zonder probleem kan gaan. En veel wijken zijn van elkaar gescheiden door bergen, met een tunnel voor het verkeer die soms wel een voetgangerspad hebben maar er bepaald niet aantrekkelijk uitzien.

Als je Ipanema als uitgangspunt neemt, kan je aan de ene kant via Apoardor en Copacabana naar Leme, en aan de andere kant naar het uiterste (uitzicht)punt van Leblon. Dat is via de boulevard, een wandeling van toch gauw een uur. Er is ook een fietspad, en op zondag is er geen verkeer in 1 richting, de joggers hebben dan vrij spel.
Je kan ook via de lagoa naar b.v. de Jardim Botanico.

De andere bestemmingen doe je dan met metro of taxi.

Ik heb zo’n beetje alle punten gedaan die jij benoemt op je to do lijstje. Ik heb zelf in ipanema gezeten en vond dit makkelijk gaan. Ik nam eigenlijk altijd wel openbaar vervoer (bus) naar bijv. suikerberg, cristo redentor. Copacabana en leblon waren beide lopend te doen, zeker Copacabana.
Lapa wordt wel echt de bus of taxi, want dat is nog wel even weg.

Nog even over de metro. In ipanema stopt 1 lijn, in botafogo 2. En het merendeel van de stations ziet er beter uit dan in NL. Er is ook een trein die vanaf centraal naar west en noord rio gaat, zeer onder het niveau van NL, maar leuk om een keer te nemen…naar het nieuwe voetbalstadion bijvoorbeeld.

Allemaal hartelijk dank! Inmiddels ben ik terug en ik wil nog iets kwijt over het vervoer. Naast de metro heb ik ook veel gebruik gemaakt van de bus. Het bussysteem lijkt op het eerste gezicht hectisch en complex maar je kunt overal komen en Carioca’s zijn erg behulpzaam. Je moet dan wel een beetje de taal leren. @Stefanie: Lapa kun je tegenwoordig (ook vanaf station Ipanema) met de metro bereiken met een stop op station Gloria.

Geweldige stad verder!