Hostel Rio De Janeiro

Hallo

Kan iemand mij vertellen wat de leukste/handigste buurt is om een hostel te boeken in Rio de Janeiro?

Bedankt alvast.

Apoador, heb ik laten vertellen, dat zit tussen Ipanema en Copacabana in.

Het hotel met dezelfde naam moet op internet wel te vinden zijn.

Ik heb in het hostel Ralé Chateau Hostel geweest in de wijk Ipanema. Erg gave locatie, je zit echt midden in een favela, maar niet waar het onveilig is. Het ligt best centraal, vooral dichtbij het strand. Het enige nadeel is dat je een enorme heuvel hebt voordat je bij het hostel bent, maar met de motortaxi ben je zo boven!

“Naar boven” betekent in Rio onvermijdelijk dat je een favela binnengaat, en dat vinden de meeste mensen die er wonen geen aantrekkelijke optie, ik druk me heel voorzichtig uit.
Een favela kan eventueel best gepacificeerd zijn, zoals dat heet tegenwoordig, maar dat wil nog niet direct zeggen dat het veilig is.

Ikzelf heb ook nog nooit gebruik gemaakt van een motortaxi, als we gebruik maken van een taxi is dat een officiele, met meter enzovoorts.

Ik vind het allemaal prachtig hoor, dat goedkope gedoe in de marges, maar bedenk alsjeblieft eens dat Brazilie geen Nederland is, en dat je als toerist die de taal niet of nauwelijks spreekt vogelvrij bent tenzij je met iemand gaat die je kent en die de lokale situatie kent.

Indien je elke dag aan het strand wilt liggen Ipanema. Indien je een centrale ligging wilt en veel uitstapjes gaat maken, Botafogo.

In een Favela kan wel, maar veilig is het niet. (ookal voelde je je wel veilig)

Ik vind zelf copacabana het makkelijkst. Het strand ligt vlakbij, kun je te voet heen dan en met de metro ben je zo op verschillende plaatsen. Als je niet te ver ligt is Ipanema ook nog op loopafstand te doen, Ipanema kan ook wel, maar de metro gaat maar tot direct vooraan. Bus kan wel, maar is ontzettend traag en vol soms, plus je moet weten hoe het werkt allemaal.
Wijken in het centrum (bij de winkels) zou ik niet doen, omdat het daar 's avonds verlaten is en niet prettig. Zal je dan weer taxi’s moeten nemen. En ben je ook meer kwijt. Botafogo vond ik overigens ook wel te doen, echter het strand daar was geloof ik niet aan te raden om daar te zwemmen (Althans dat zei mijn braziliaanse vriend, dat het water daar vervuild is), dus vandaar dat ik liever bij copacabana zit.

Het is maar wat je zoekt. Copacabana is wel gezelliger vind ik, maar het is ook gedeeltelijk vergane glorie en het stikt van de toeristen en de mensen die daar op afkomen.
Ik kan er, zelfs niet in gezelschap van mijn vrouw, redelijk ongestoord op een terrasje zitten. De dames laten je dan met rust, maar de verkopers van allerhande prullaria en de bedelaars absoluut niet. Persoonlijk vind ik dat vreselijk.
Het enige stukje dat goed te doen is is bij Leme.

Het strand van Ipanema en Leblon is veel beter en minder verloederd. De winkels zijn er beter. Dat is heel persoonlijk natuurlijk :slight_smile:

Verder heb ik zelden de aanvechting naar het centrum te gaan. Een enkele keer naar Saara (de “arabische” wijk met grappige winkeltjes) of misschien Lapa (al houd ik niet van foro).

En je kan natuurlijk best met een van de vele bussen. Ik raad de frescau aan (dat zijn de luxe touringscars), die zijn veilig en als het tegenzit ijskoud. Je moet alleen vragen waar die stopt, dat is meestal niet aangegeven.

Het is maar net wat je wilt.

Wij vonden het super om echt de Braziliaanse sfeer te proeven en onder de ‘‘locals’’ te komen, vandaar ook de keuze van het hostel. Tuurlijk houden we rekening mee dat het niet het ‘‘veilige’’ Nederland is, maar het is maar net hoe je je zelf opstelt en wat voor een reiziger je bent, waar je eigen voorkeur ligt. Zo was de motortaxi een van de spannendste en leukste dingen die wij daar hebben gedaan. Dan moet ik er ook bij zeggen dat wij echt de spanning opzochten. Zo ook skydiving in Iguazú. Een echte aanrader!!

Copacobana heb ik ook een hoop positieve verhalen over gehoord!

Veel succes en plezier ermee!!

Het inderdaad maar net wat je wilt.

Als je graag gevaarlijk wilt leven, met als mogelijk gevolg vroegtijdige beeindiging, moet je dat soort dingen vooral doen.

Ik vind het alleen geen goed advies voor reizigers, dat is alles.

Je hebt nu in ieder geval verschillende standpunten om mee te nemen in de keuze van het hostel. Ik hoop dat je een leuke vindt! Succes ermee!