19 april vertrek ik naar Brazilië en zal drie nachten in Rio verblijven. Ik ga niet alleen maar samen met een mannelijke vriend (ik ben een vrouw van 23 jaar). Nu hebben wij voor deze nachten het massape Hostel geboekt. Het ligt naar mijn weten in de wijk centre. Het adres is Av. Gomes Freire 387, Rio de Janeiro, CEP 20231-010, Brazil. Ik vraag mij af of dit hostel in een veilige wijk ligt waar ik overdag en savonds redelijk veilig over straat kan? Ik ben niet van plan om midden in de nacht rond te gaan dwalen. Maar kunnen we in de avond wel veilig ergens gaan eten?
Hopelijk kan iemand mij advies gegeven?
IK weet niet of je geprobeerd hebt dit op google maps te vinden. Hier de link:
Lijkt me een goede plek om te verblijven, redelijk dicht bij de leuke wijk Saara, bij Lapa ook en natuurlijk de cathedraal. Er zijn een aantal restaurants en bars op loopafstand, dat lijkt me goed te doen zonder nou echt een taxi te hoeven nemen (de standaard manier om enige veiligheid te hebben).
Ik weet niet of centro wel veilig is, maar Rio is een stad waar het bijna dag en nacht spitsuur is, en zolang er maar redelijk veel mensen op straat zijn (afgezien van bedelaars en straatbewoners) moet het meevallen. Overdag is het zeker veilig genoeg lijkt me zo.
Ik kan je aanraden het trammetje naar Santa Teresa te nemen, de enige overgebleven tram van Rio die ruim 100 jaar oud is. Ik weet alleen niet of hij weer rijdt, er was een tijd geleden een ongeluk mee gebeurd wegen achterstallig onderhoud, en toen uit dienst genomen. Maar in dat oude krakende geval over de bogen van Lapa rijden was een grootse gebeurtenis.
De tram naar Santa Teresa was toen ik er vorige maand was nog buiten werking. Beneden aan de ’ berg ’ kan je wel een gratis pendelbusje omhoog nemen.
Ik ben zelf 3 maand in centro verbleven, November t/m Januari.
Overdag is het zeker veilig al moet je natuurlijk niet met duur camera apparatuur op straat gaan lopen slingeren. Wat je zegt over het spitsuur ben ik het niet helemaal eens. Centro is een wijk waar vooral het zaken leven zich overdag afspeelt. 'S nachts zal het er een stuk rustiger zijn, waar het op neer komt is dat je gewoon je gezond verstand moet gebruiken. Ik heb mij in 3 maanden geen één x onveilig gevoeld.
Toevallig stond er gisteren een artikel over de tram in O Globo.
Er zijn verbeteringen aangebracht, met name aan de remmen van de wagens. Ze zijn nu aan het testen en we mogen dus hopen dat de trams over niet al te lange tijd weer in bedrijf zijn.
Het heeft trouwens wel flink lang geduurd.
Helaas moet ik je vertellen dat Centro en Lapa in de avond en nachturen niet veilig zijn, er zijn dan veel daklozen en junks die het maar al te graag voorzien op gringo’s (Europeanen). Zaterdag is in Centro een dag waar niets te beleven valt, want alle winkeltjes e.d. zijn dan gesloten, dus is er over het algemeen ook weinig publiek, dus ook dan is het uitkijken geblazen. Qua openbaar vervoer, er rijden metro’s die ook stoppen in Centro.
Als je echt voor de veiligheid wil gaan, raad ik je aan om een hostel in Botafogo te zoeken, dit is een vrij rustige buurt, met alle voorzieningen zoals restaurants, metrostation, winkels (shoppingcenter Botafogo, aan de Praia de Botafogo), supermarkt, bushaltes die naar Copacabana rijden etc
Ik snap je waarschuwing. Het is zeker een plek waar je moet opletten maar persoonlijk vind ik dat je wel een beetje overdrijft. Zoals ik al eerder zei is het vooral je gezond verstand gebruiken.
Niemand raad je aan luid kakelend in het Engels of Nederlands door stille straten te gaan. Dat is alvast een gegeven.
Daklozen zijn er overal. Mensen die op straat slapen zijn uiteraard te betreuren, maar het wil niet direct zeggen dat ze jou naar het leven staan.
Junks zijn er zeker ook. Bijvoorbeeld lijmsnuivertjes. Die moet je uiteraard een beetje vermijden.
Zoals opgemerkt is het hotel (dat al geboekt is) niet ver van Lapa, een van de bekendste uitgaansbuurten van Rio. Ik zeg (nogmaals) niet dat je er 100% veilig bent (dat ben je nergens) maar als je je een beetje normaal gedraagt en een beetje streetwise bent moet het echt levend er uit komen.
Er zijn in Brazilie heel wat steden die veel onveiliger zijn dan Rio. Er zijn vast ook veel steden in de wereld die minder onveilig zijn. Ik geloof er niks van dat Botafogo veel veiliger is dan Centro, ook de zogenaamde betere buurten als Ipanema en Leblon zijn dat niet (ik ben beroofd in Leblon, nog wel in gezelschap van mijn Braziliaanse vrouw, moet je maar niet met je fototoestel te duidelijk zichtbaar door donkere en stille straatjes gaan lopen).
Bedankt voor alle reacties. Ik heb uiteindelijk besloten het hostel te annuleren daar ik voor een paar euro meer een kamer in een ander hostel kon boeken met eigen badkamer. Het gaat om injoy hostel in Botafogo. Ligt denk ik toch iets centraler voor de plaatsen die we willen bezoeken. Echt 5 minuten lopen bij de metro vandaan.