In chronologische volgorde: China, Zuid-Korea, Japan, Hong Kong & Macau, Noord-Korea, Taiwan, Maleisië.
Inmiddels ben ik 10 keer in Japan geweest, need I say more?
Zuid-Korea was in eerste instantie een surrogaat voor Japan, maar ben ik door die reis als bestemming op zich zeer gaan waarderen, waardoor ik ook al twee keer terug ben geweest. Daarnaast stond dat eerste bezoek aan Zuid-Korea ook aan de basis van m’n interesse in Noord-Korea, waar ik inmiddels ook drie keer geweest ben.
Taiwan is een geval apart: al snel na m’n eerste reis naar Azië had ik op de Vakantiebeurs een paar foldertjes daarover opgepikt die m’n interesse aanwakkerden, toch duurde het nog 3 jaar voordat ik het voor het eerst (kort) bezocht. Ook dat viel allerminst tegen, en inmiddels ben ik al een keer wat langer teruggeweest. Misschien wel de meest ondergewaardeerde bestemming van Azië.
Maleisië was een goede maand geleden min of meer een toevalstreffer, geen land waar ik altijd al naar toe wou, maar soms moet je eens wat gekke dingen invullen om een leuke vlucht naar Japan te vinden. M’n korte verblijf in Kuala Lumpur is me enerzijds prima bevallen en heeft zeker nieuwsgierig gemaakt naar meer, maar tegelijkertijd vormt het ellendige klimaat wel een serieuze belemmering.
En met China is het uiteraard allemaal ooit begonnen. Weliswaar had ik eerder al wel eens naar stedentrips naar Beijing zitten kijken, als een vriend van me in 2006 niet met die reis aan was komen zetten was het er misschien wel nooit van gekomen. Na een tweede reis in 2007 ben ik niet veel verder meer gekomen dan een paar korte bezoeken aan Beijing als onderdeel van m’n reizen naar Noord-Korea, en daardoor is er enigszins een haat-liefde verhouding met het land ontstaan. Ik weet dat er nog heel veel te ontdekken is, maar tegelijk zijn door m’n ervaringen in andere landen ook diverse aspecten van China me tegen gaan staan. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking…
Hong Kong en Macau tot slot mogen dan formeel een onderdeel van China vormen, maar aangezien die toch in alles aanvoelen als een ander land heb ik die toch afzonderlijk genoemd. Ook in Hong Kong inmiddels twee keer terug geweest, een van de best denkbare bestemmingen voor een verre stedentrip. Zo compact, en toch zo gevarieerd.
Uiteraard heb ik ook nog wel een verlanglijstje:
[ul]
[li]Bhutan lijkt me uitermate fascinerend, maar daar hangt dan ook wel een zeer stevig prijskaartje aan.[/li][li]India is een land wat me enerzijds fantastisch lijkt, maar me tegelijkertijd afschrikt door z’n drukte, z’n klimaat en z’n wat mindere hygiëne, om het maar even netjes uit te drukken…[/li][li]Vietnam en Birma lijken me zeker interessant, maar ook hier is het vooral klimaat wat me afschrikt.[/li][/ul]