Welk zakmes

7 juli ga ik een maand backpacken door de binnenlanden van Turkije. 1 van de dingen die nog op de boodschappenlijst staat is een zakmes. Die van Leatherman zijn waarschijnlijk de beste maar ook erg prijzig. Zijn er alternatieven die ook goed voldoen?

Dat lijkt me een persoonlijke keus.

Ik heb zelf een Victorinox Climber. Ik vind het prettig dat dit zakmes relatief klein is en dus ook niet zo één twee drie als wapen zal worden aangemerkt. Er zitten veel handige tools op en het staal waarvan het gemaakt is van prima kwaliteit.

http://www.victorinoxstore.nl/

Ik heb meestal een Zwitsers zakmes bij me maar als ik nou bekijk wat ik er mee doen? Bijna niks. Soms een fles openen, met het tangetje de clipjes van mijn bergschoen wat dichter knijpen en dat is het wel eigenlijk. En dan ga ik naar gebieden waar minder te krijgen is als in de Turkse binnenlanden, waar eigenlijk alles wat je wilt gewoon voor handen is. Gereedschap en hulp!

Zonde van je geld om iets duurs te kopen wat voornamelijk in je rugzak zit.

Ik heb de laatste jaren mijn zakmes meestal ook niet meer bij me, en niet nodig. Vroeger deed ik nog wel eens iets met de priem of de schroevendraaier, heel soms het schaartje, maar vaak kun je daar ook wel iets anders voor gebruiken, of lenen. Het weegt in verhouding veel en je moet er telkens aan denken dat het niet in je handbagage mag bij vliegen.
Net als Kingfisherik vraag ik gewoon mensen om hulp of iets te mogen lenen. Mocht je gaan kamperen dan is het misschien wel handig om allerlei tools zelf te hebben. Ik had ook een Victorinox en die werkte prima.