Wij zijn 5 Belgen die op 6 september naar Hong Kong vliegen. Vanuit Hong Kong willen wij een paar dagen later met de rugzak per trein/bus naar Vietnam reizen. Dat betekent dus dat wij door China moeten reizen. Wij weten dat wij niet in één ruk naar Vietnam kunnen reizen en dat wij enige keren van vervoer moeten wisselen. Het is dus de bedoeling dat wij zo weinig mogelijk tijd in China verspillen.
Waar wij nu maar niet aan uit geraken is of wij daarvoor nu wel of niet een visum nodig hebben, en zo ja, welk soort visum (gewoon of transit). Enig heen en weer mailen met de Chinese ambassade in Brussel heeft ons echter niet veel wijzer gemaakt, evenals hun website. Het laatste antwoord die we van hen gekregen hebben was: ‘If the train or the bus won’t stop when passing through China, I don’t thick you need a visa.’
Vooral die ‘I don’t think’ verontrust ons een beetje want dit kan ons
waarschijnlijk serieuze problemen bezorgen indien wij wel een visum
nodig hebben.
Ik heb ondertussen ook al naar de Belgische ambassade in Bejing gemaild, maar aangezien het nu weekend is verwacht ik de komende dagen geen antwoord.
Je zult zeker een visdum nodig hebben. Maar waarom heb je niet op een visum website gekeken? Daar staat echt alles. Prijs, voorwaarden enz.
Ik gebruik vaak deze website; http://visumdienst.nl
een belgische vergelijkbare website moet er zeker zijn. China is nu niet te doen als backpacker.
Voor het visum moet een gedetailleerd dag tot dag reisplan worden ingeleverd met uitnodigingen van hotels/hostels, hotelboekingen, vluchtschema
bij privébezoek moet in een separate (Engelse) brief worden vermeld wie men wanneer gaat bezoeken. Die persoon moet ook een brief schrijven, en ook hier moet een vluchtschema bijgevoegd worden. Ik zou even kijken hoe het voor de belgen zit als ik jou was. Goede reis.
Had ondertussen op dit forum al wat antwoorden gevonden. Het is inderdaad bijna niet te doen om aan een visum te geraken. We willen er echter niet gaan rondtrekken; we willen enkel China ‘gebruiken’ om van Hong Kong naar Vietnam te gaan. Mailtjes en telefoontjes naar de Chinese ambassade in Brussel bracht ons niet veel duidelijkheid.
Wat we nu gedaan hebben is het volgende: 's avonds laat vanuit Macau naar Kuala Lumpur vliegen en 's ochtends vroeg de eerste vlucht naar Hanoi nemen. Niks visumperikelen, niks reisplan voorleggen. Het scheelt ons een heleboel tijd (al bij al 12 uren om vanuit Macau in Hanoi te geraken) en het is daarbij nog goedkoper dan visum + vervoer door china.
Wij gaan wel backpacken in China. We hebben het geluk gehad dat op 27 juni ons visum voor China is goedgekeurd. Door het lezen van de eerdere berichten zakte de moed bijna tot in onze schoenen. Maar onze vastberadenheid en droom om naar China te reizen heeft dus toch vruchten afgeworpen.
Wij gaan voor een half jaar op reis en starten in China om van daaruit door te reizen naar Vietnam, Cambodia, Laos, Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland. Op 16 september 2008 komen we per vliegtuig aan in Peking! Dat is 1 dag voor het einde van de Paralympics. We trekken voor ongeveer 26 dagen van noord- naar Zuid-China om daar de grens met Vietnam over te steken.
Wat hebben wij voorgelegd aan de Chinese ambasade?
Paspoort (minstens nog 6 maanden geldig na verlaten van China)
Recente pasfoto
Ingevuld visum document (Single entry visum)
3 uitgetypte bladzijden met onze volledige reisroute (Peking - Pingyao, Dengfeng, Xi’an, Chengdu, Kunming, Shilin, Dali, Vietnam) met telkens wat uitleg van wat we willen bezoeken. Dit allemaal in het engels natuurlijk.
Een kaartje van China met daarop onze route aangeduid.
Onze bevestigings e-mails van Connections van onze vluchten. Hier hadden we een beetje schrik voor want we kunnen wel onze heenvlucht voorleggen maar een vlucht uit China hebben we niet. We nemen pas op 25 december 2008 een vlucht van Bangkok naar Sydney. De bevestigings e-mail van deze vlucht hebben we ook afgedrukt met het gedacht: Alle beetjes helpen.
een vriendelijke glimlach
Dus: Wij hebben GEEN hotelboekingen voorgelegd. En dit was dus in ons geval geen probleem. We zijn dus in principe niet echt gebonden aan deze route. Misschien zijn ze soepeler omdat we vlak na de olympische spelen gaan en dat het een single entry visum betreft?
dat is zeker lekker dat het gelukt is inderdaad. Wij hebben om die rede maar besloten om eerst naar Australie en Nieuw-Zeeland te gaan en dan vliegen we terug naar Hongkong om dan naar China te gaan zodat we geen gedoe meer zullen hebben.
Ik lees en hoor veel berichten van mensen die het wel geprobeerd hebben en waar het niet gelukt is.