Heejheej
Binnenkort wil ik in het vliegtuig stappen en naar het verre oord Hong Kong vliegen. Van daaruit wil ik doorreizen naar Vietnam, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet regelen met het visum. Aangezien overal op het internet staat dat je geen visum nodig hebt voor Hong Kong. Betekent dit dat ik nog wel een visum moet regelen voor het China dat ik ga doorkruisen als ik naar Vietnam reis? En op verschillende sites las ik iets over een soort ‘bewijs van vertrek’ die je nodig hebt om een visum voor China te krijgen, maar aangezien ik over land naar Vietnam wil reizen, weet ik dus niet of ik wel een visum kan krijgen.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
xxx Lian
Hoi Lian,
Ik ga over een week precies hetzelfde doen. Ik vlieg op HongKong en ga over land naar Vietnam. Voor Hongkong heb je geen visum nodig. Hier mag je 3 maanden blijven zonder visum geloof ik.
Als je over land gaat door china naar vietnam heb je voor beide landen een visum nodig. Voor China heb je zelfs een multi entry nodig als je over land ook weer terug moet naar HongKong.
Zelf heb ik via Hostelworld de nodig hostels gereserveerd in China en Vietnam (die ga ik ook weer annuleren ;)). Deze reserveringen en een mooie (engelse) brief met wat ik ga doen in china opgestuurd naar de ambassade en heb 2 weken geleden een multi visum gekregen voor China. Vietnam visum regel ik in China zelf, omdat ik niet precies weet wanneer ik Vietnam in ga. Deze is namelijk maar 30 dagen geldig vanaf een vaste datum.
Succes…
Ik heb bij mijn visumaanvraag gewoon een planning gedaan van welke steden ik aan ging doen. Deze wist ik helemaal niet zeker, heb gewoon de planning van een willekeurige reisorganisatie gebruikt en het bewijs dat ik azie twee maanden later weer zou verlaten vanaf bangkok. Ik had alleen het eerste hostel gereserveerd, maar geen bewijs can meegestuurd en kreeg gewoon een double entry visum. (had ik nodig omdat ik hongkong via china weer ging verlaten).