Welk natuurpark zouden jullie aanraden

In maart gaan mijn vriend en ik samen drie en een halve week rondreizen door java en bali? We willen graag een aantal dagen naar een natuurpark. Graag ook daar slapen. Welke zouden jullie aanraden?

Zelf vond ik meru betiri nationaal park super! Meru betiri ligt op Java. Verder kan ik Alas Purwo in principe wel aanraden, maar destijds (2011) vond ik de manager daar wel ontzettend geniepig en gemeen. Hij had een extra sleutel en het gebeurde niet één keer dat onze kamer miraculeus weer open was gemaakt en er iets “verdween”.

Verder nog wel in meer nationale parken geweest, maar die namen weet ik niet meer. Ook waren die nationale parken, naar mijn mening, allemaal iets minder bijzondere dan meru betiri en alas purwo.

Bedankt voor je reactie. Ben je met openbaarvervoer naar het park gegaan of heb je een auto gehuurd. Wij reizen met openbaar vervoer maar kan niet zo goed vinden hoe We daar naar toe kunnen. Is vast wel te vinden als We in Indonesië zijn. Nog tips? Heb je ook geslapen op het strand daar?

Beiden zijn niet te doen met het openbaar vervoer. Meru betiri overigens ook niet met een gewone auto, hooguit het allereerste stukje. Daar per 4wd het park in gereden richting Sukamade beach. Daar prachtig gezien hoe de schildpadden het land op komen om eieren te leggen. Zelf ervaren als het mooiste stukje Java qua natuur persoonlijk, omdat het nog heel erg “puur” overkomt. Komen relatief weinig toeristen en de bevolking daar is erg vriendelijk. Daar niet geslapen op het strand.

Alas purwo is ook niet te bereiken met het openbaar vervoer, maar wel per taxi. Het ligt 22km (de plek waar accommodatie staat althans) van het dichtstbijzijnde dorpje. Mochten jullie er met een taxi heen gaan, spreek dan ruim van tevoren een prijs voor de retourrit af. De heenreis kost je een normale prijs (incl. enige toeristentax) maar de terugrit kost veel. Erg veel. Wij hadden alles netjes afgesproken, maar twee Canadezen die daar gelijktijdig waren niet. Zij hadden twee opties daardoor: lopend richting dat dorpje of met de taxi á €180,-
Verder is het park wel echt prachtig. Vallen mountainbikes te huren á €4,- per dag en slapen op het strand kan. De golven zijn echt prachtig en er zijn verschillende uitkijkhutten. De parkmanager is dus minder vriendelijk, maar die hoeft er niet meer te werken natuurlijk. Het eten daar is niet erg bijzonder, want je kan er eigenlijk alleen witte rijst of pop-mie kopen. Mocht je een keer een wandeling gaan maken kan je richting het mangrovebos wandelen en daar een boottochtje maken. De boottocht hebben wij zelf niet gedaan, want ze probeerden ons keihard op te lichten, maar het mangrovebos is zeer, zeer mooi!
Verder zijn de uitkijkpunten dus heel erg leuk en zitten er rond het kamp vaak veel apen. Verder zwemmen er in zee soms (gigantische) kwallen, wel iets om rekening mee te houden. Per mountainbike is eigenlijk het hele nationale park wel te bezichtigen. Hier heb ik op het strand geslapen rond een kampvuurtje, maar met die parkmanager durfde niet hele reisgezelschap (5 man totaal) dit aan. Officieel mag dit geloof ik niet, maar tsja… de lokale bevolking doet het zelf ook (alhoewel niet dicht bij de huisjes).

Verder, mocht je naar Alas Purwo gaan, zou ik aanraden om via het strand iets verder het park in te lopen. Op een gegeven moment heb je aan je linkerzijde een soort plasje met brak water. Kom hier een keer in de avond en zie hoe de gigantische hoeveelheden zwaluwen rakelings over het water scheren. Ik kende dit hele fenomeen niet, zo massaal door zwaluwen, maar vond het wel echt prachtig.

Bedankt voor je reactie. Ik ga er eens over nadenken wat we gaan doen.