Eind van dit jaar wil ik naar Buenos Aires voor een talencursus van 4-6 weken. Daarna wil ik er een reis van 4 weken aan vast plakken door Zuid-Amerika samen met mijn vriend. Welk land is een absolute aanrader? Ik ben 22, hij 28 en we zijn op zoek naar een betaalbaar, veilig en bereisbaar land.
Als je alleen maar in Buenos Aires bent geweest, zou ik Argentinië gewoon bezoeken, en eventueel Uruguay. Het is duur om van Argentinië naar een ander land te vliegen en weer terug. Alleen is Argentinië zelf ook wel redelijk duur.
Veel betaalbaarder is Bolivia, en ook een prachtig land, en je kunt er wel over land heen reizen. Alleen zul je dan relatief weinig tijd in Bolivia zelf hebben.
Een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien bevindt zich daar: de Salar de Uyuni en alles er omheen. Een zoutvlakte van 100x100 km met mooie achthoekige patronen, een knalrood meer (Laguna Colorada), een knalgroen meer (Laguna Verde), Dalí-achtige rotsen, hot springs en bubbelende stinkende moddergeisers, etc etc. Google maar eens wat afbeeldingen met die namen.
Verder heeft Bolivia mooie koloniale steden en stadjes met leuke markten en mooie kerken, prachtige begraafplaatsen, zilver- en tinmijnen waar je in kunt kijken (hoe zwaar het werk van die mensen is…), mooie bergen om in te wandelen (eventueel naar gletsjers) of te downhill-mountainbiken, jungle voor Amazonetripjes (is daar ook het goedkoopst van heel Zuid-Amerika), en het Titicacameer. Maar of je voor al die dingen de tijd hebt ligt eraan hoe snel je door Argentinië daarheen reist.
Qua veiligheid ook prima te doen, alleen wel even goed lezen welke trucjes ze gebruiken voor stiekeme berovingen, en niet te koop lopen met dure spullen. Je moet er iets beter oppassen maar het is zeker veilig genoeg.
Het is ook nog niet zo toeristisch als Peru.
Wel bevinden veel highlights zich op grote hoogte, waar het natuurlijk wel frisser is. Overdag een graad of 15-20, 's nachts kan het flink afkoelen, soms onder het vriespunt (afhankelijk van waar je bent).
Hartelijk bedankt voor de tips! Hier heb ik wat aan!
Ik sta op het punt een talencursus te boeken. Ik krijg alleen in mijn familie niet altijd enthousiaste reacties; als meisje alleen naar Zuid-Amerika. Hoe (on)veilig is Buenos Aires nu echt?
Groetjes, Anne
Ik heb nog wel een vraagje. Ik zie dat het qua prijs niet veel uitmaakt of je terug vliegt van Buenos Aires of vanuit La Paz.
Is het een optie eerst 4 weken een talencursus te doen in BA en daarna over land richting het noorden te reizen (Argentinië, Bolivia) en dan eindigen in La Paz? Liever geen kostbare vluchten maar busreizen. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen voor ik vertrek
Vraag het ook eens in het Zuid-Amerika forum op Wereldwijzer, en in de Lonely Planet Thorn Tree forums. Dan krijg je meer antwoorden dan alleen van mij.