Zuidoost-Azië heeft afgelopen week zijn deel van de natuurrampen gehad. In een week tijd zijn bijna 2.000 mensen omgekomen op Sumatra, de Filippijnen, Vietnam en de Samoa-eilanden.
Welk effect hebben dergelijke natuurrampen op jou? Toch maar weer een keertje met de auto op vakantie om dicht bij huis te blijven? Of toch lekker relaxed met het vliegtuig mee naar verre bestemmingen?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je mening toe!
Een verre reis op zich is geen probleem. Wel lijkt het me niet echt geslaagd om uitgebreid de gebieden te bezoeken die het hardst getroffen zijn. Als ik nog niet heb geboekt, liever ergens anders heen. Cancellen is wel heel drastisch, dan probeer ik wel ter plekke een alternatieve route uit te stippelen.
Het ligt eraan wat voor natuurramp. De gevolgen van een aardbeving “beperken” zich meestal toch wel in een gebied van ca. 50-100 km rondom het episch centrum. Een cycloon kan over een eiland razen, maar laat de meeste eilanden links liggen. Eenmaal op land kan er nog wel het een en ander kapot gaan, maar nemen ze snel in kracht af. Een tsunami houdt huis alleen aan de kust. Indien je een bestemming hebt die hierin ligt, probeer je wel de route te verleggen, indien je bestemming in het rampgebied ligt. Bij overstromingen als nu in India heeft het weinig zin om daar rond te peddelen en is annuleren een meer reele optie.
Echter om te zeggen dat in alle gevallen een vakantie geannuleerd bij een ramp gaat me veel te ver. Ten eerste omdat je er de plaatselijke bevolking niet mee vooruit helpt met weg te blijven en ten tweede omdat er in de regel nog meer dan genoeg over blijft om te bezichtigen (en dan bedoel ik geen ramptoerisme, want dat is een ramp op zich).
Resume: als het even kan, gewoon de geplande trip door laten gaan.
Ik ga gewoon op vakantie, zij kunnen het geld dat ik daar besteed ook gebruiken.
Immers als we wegblijven verliezen zij ook nog een deel van hun inkomsten.
Imke ik heb met gemengde gevoelens de beelden van de tsunamie(phuket)gevolgd op televisie,ik was er niet goed van,mijn dierbaar Thailand getroffen door natuurgeweld.Waar ik mij het meeste voor geneerde was,dat de pubs(bars)in één twee drie terug in een mum van tijd terug open waren,precies of er is niets gebeurd!!En 50meter verder waren huizen of afdaken die nog zijn ingestort.Natuurlijk begrijp ik dat er ook “brood” op de planken moet komen,maar toch??gegroet:georgessiam.
Reis naar Java, Bali en Lombok geboekt en ga natuurlijk! Er niet naar toe gaan genereerd weer minder inkomsten in de getroffen gebieden en dat is nu juist wat we niet moeten willen.
Uiteraard vind ik wat ik te zien krijg via de media verschrikkelijk. Tegelijkertijd weet ik dat het leven gewoon verder gaat en dat mensen daar zeker niet gebaat zijn bij het wegblijven van toeristen. Juist de meest getroffen mensen hebben vaak ‘ons’ nodig.
Als ‘minimaal’ gebaar helpen we iemand, die we daar ontmoet hebben en weten dat het goed is, financieel een aantal jaren.
totale onzin, deze vraag. Natuurrampen van de afgelopen week waren in samoa en sumatra, en een hoop regen heeft het drainage systeem van de philipijnen weer eens aan de orde gesteld, maar de afstand tussen deze plaatsen is zo enorm, en er bestaat geen verband. Ik kan nog duizenden locaties opnoemen (begin maar met mexico, argentinie, maar ook china - en dan noord china, west, oost en zuid, en centraal china, allemaal enorme afstanden - of india - waar natuurrampen een permanent verschijnsel zijn, maar daar lees je niet over -, of thailand, of java, bali, flores, in indonesie) waar niets van in het nieuws gekomen is. Moet je daar dan niet heen omdat er nog wat kan gebeuren? Moet je juist naar samoa, manilla en sumatra omdat de kans dat er nog wat gebeurt nu ineens een stuk minder is geworden? en wat te zeggen van san fransisco, waar ook grote breuken voorkomen, die aardbevingen kunnen veroorzaken, of new orleans, waar huricanes voorkomen (remember katrina?). Ga toch gewoon op vakantie waar je maar wil, en als er wat gebeurt terwijl je er bent, of net voor je aangekomen bent, ga helpen - of inderdaad, spendeer je geld er, de mensen kunnen het zeker gebruiken.
bruno
Voor mij een tijd om naar mijn eigen woonplaats te kijken en mij af te vragen hoe veilig wij zijn voor natuurrampen. En daar wij onder de zeespiegel zitten…
wij vertrekken 1november naar vietnam onze laatste dagen zouden we in hoi an door brengen op de t.v zag ik dat juist dat gebied getroffen is door de storm we zullen ginder vragen hoe het is en anders aan de organisatie een altenatief vragen . ramptoerist wil ik ook niet zijn ander, zijts als het te doen is kunnen we de mensen wel steunen door toch naar daar te gaan we zien wel>>>
ik blijf er niet voor weg
als er geen negatief reisadvies is ,dan ga ik gewoon
als ik daar ben zie ik wel verder ;
-wellicht ( als blijkt )dat wij er nog iets kunnen doen ( dan zullen we zeker een deel van onze vakantie daar aan besteden )
-als blijkt dat de puinhoop te groot is ,en dat we geen meerwaarde hebben
dan gaan we meteen verder ,dan hoeven we daar ook niemand in de weg te lopen
-als bij aankomst meteen geadviseerd/geeisd word om door te gaan ,om wat voor reden dan ook ,zijn we meteen weg
ik ga er vanuit dat de mensen ter platase het beste weten wat te adviseren
Ben nu 5 mnd. terug in Nederland na een fietsreis van een klein jaar door ZO Azie. Heb in november de overstromingen en stormen meegemaakt in het noorden van Vietnam. Moest een paar keer tot boven de knie door het water. Zag veel ellende bij de mensen. Maar zelf heb ik me nooit onveilig gevoeld. Moet het misschien niet zeggen maar ik vond het wel avontuurlijk, en had het gevoel dat ik echt leefde. Maar dat past ook het beste bij mij. Reis eigenlijk altijd buiten de “normale” toeristische paden.
Doe vaak ook dingen die anderen vaak niet doen. Zoals bv de Preah Vihear temple bezoeken in N.Cambodja net op het moment dat er weer een schermutseling was tussen het thaise en cambodjaanse leger, waarbij veel schade en verschillende doden te betreuren waren.( was wel lekker rustig als enige toerist… )
Ik ga gewoon naar een verre bestemming. Als er net een natuurramp heeft plaatsgevonden en ik nog moet boeken en ook binnenkort wil vertrekken, zal ik me zeker afvragen of het wel een goed idee is om te gaan. Als ik pas een half jaar later vertrek en m’n ticket al heb zal ik niet meteen cancellen. Tegen die tijd zijn een hoop dingen daar dan vaak alweer “opgelost”, om 't maar even zo te noemen. M’n route aanpassen, indien nodig, zal ik dan ook zeker overwegen om toch naar de betreffende bestemming te kunnen gaan.
Veel toeristen blijven na natuurrampen weg en dat is voor die landen helaas vaak funest.