Eind november zijn wij van plan 3,5 week naar CR te gaan. Het is mij niet helemaal duidelijk welke wegen momenteel zijn afgesloten en of dit binnen een paar weken gaat verbeteren. Op een aantal sites zie ik wel welke wegen zijn afgesloten maar dat zegt mij niet zoveel. Kan iemand op basis van ons reisschema vertellen of deze plaatsen nog goed te bereiken zijn? Denk dat meer mensen met deze vraag zitten, aangezien zij wellicht nog eerder naar CR vertrekken.
Sarapiqi: 1 nacht, NP Braulio Carillo of Tirimbina regenwoud
Cano Negro: 2 nachten
Arenal Vulkaan/La Fortuna: 2 nachten
Monteverde NP: 2 nachten
Rincon de la Vieja: 2 nachten
Playa Hermosa: 1
Nicoya Peninsula: Tambor 1 nacht, daarna de ferry naar Puntarenas, door naar Jaco
Manuel Antonio: 2 nachten
Marino Ballena: 2 nachten, o.a. Isla Ballena
Corcovado NP: 3 of 4 nachten
San Gerardo de Dota: 1 nacht
Daarna via Turrialba naar Cahuita NP: 2 of 3 nachten
Is deze route by the way niet te druk om in 25 dagen te doen?
In Costa Rica is men heel erg goed in het tijdelijk oplossen van problemen. Vaak blijken tijdelijke oplossingen uiteindelijk ook definitieve oplossingen. En dus is er al begonnen en verwacht ik dat vandaag en morgen verder wordt gewerkt aan het oplossen van de problemen en die zijn dan tegen de tijd dat jullie hier komen opgelost.
Jullie willen ook naar Marino Ballena. Dat ligt voor mij op een steenworp afstand. Het park is een maritiem park, dus de zee. Touroperators nemen je mee de zee op op zoek naar dolfijnen, schildpadden enz. Het eilandje Isla Ballena stelt niet veel voor, maar als de zee rustig is en het heeft niet al te veel geregend dan kun je er leuk snorkelen. Dat gebeurd tijdens zo’n dolfijnentour. Zij verstrekken ook snorkels.
Zoals ik al eerder schreef vind ik Manuel Antonio niet meer horen tot Costa Rica. Het is meer een Amerikaanse toeristenkolonie geworden, in het hoogseizoen veel bla bla bla. Het park is erg mooi, maar de aapjes komen al naar je toe koekjes bedelen en onlangs moesten er herten geimporteerd worden om de stand op peil te houden. Hmmmm, toch niet echt “wild” meer… De stranden zijn ook mooi, maar je bent er niet alleen.
Er zijn zoveel andere plekjes waar de rust nog onverstoord is, waar je helemaal alleen bent op een eindeloos mooi strand en natuurparken waar je samen met je gids de enige bent in dat grote bos.
Rondreizen door Costa Rica is heel veel manieren te doen, maar doe het wel in een rustig tempo. Neem de tijd om de omgeving waar je verblijft goed te leren kennen en rij na een dag of 3, misschien pas 4, weer door naar de volgende bestemming. Je kunt Costa Rica toch niet leren kennen in twee of drie weken. Maar je kunt wel de bijzondere, nog onbekende plekjes beter gaan verkennen. En waar die zijn? Vraag het de hoteleigenaren, de taxi chauffeur, de tuinman of de barkeeper maar eens. Die hebben soms hele goede tips!
Veel plezier,
Otto
Ojochal www.elmonofeliz.com
Het gaat de goede kant op, er zijn zowaar meer wegen dicht dan vorige week, maar het aantal wegen met reguliere doorstroom is toegenomen. Hinder zit hem eigenlijk nog vooral in Puntarenas en Guanacaste, maar het gaat de goede kant op. Ik denk eigenlijk dat eind november geen probleem meer mag zijn.
Het reisschema is opzich te doen, als dingen meezitten. Maar soms kan een klein stukje rijden al een hele opgave zijn. Vroeg vertrekken en 's middags (bijna 's avonds aankomen) is vaak het geval. Je kunt heel veel dingen zien in 25 dagen, en daardoor ook heel veel missen. De vraag is, wil je 3 weken lang jagen om alles gezien te hebben, en vervolgens thuis nog een week uitrusten, of wil je van de vakantie genieten? Want je kunt er vanuit gaan dat als je ergens 2 nachten blijft, je maar 1 dag hebt.
Ik zou zeggen, wees bereid om 2 plaatsen te schrappen van je lijst. Tegen de tijd dat je naar Costa Rica komt kun je eens kijken hoe het weer is, en hoe de wegen er voor staan. Reken er op dat tijdens het rijden de gemiddelde snelheid niet boven de 60km/u uit zal komen.
Ben blij om te lezen dat het weer de goede kant op gaat! De (Nederlandse) websites geven nog wel aan dat er nog steeds veel regen valt. Weet iemand een website die het wel (ongeveer) goed aangeeft?
Wij vertrekken morgen, dus dan kunnen we ook met eigen ogen zien hoe het weer is en welke wegen er afgesloten zijn.
Tja het regenseizoen is nog gaande dus het regent vrijwel elke dag nog. De hoeveelheid regen die dan valt kan genoeg zijn voor een Nederlands weeralarm.
Anders dan normaal, het regende bijna de hele dag (en nacht) en dat werd te veel. Het beste kun je hier kijken op de site van Instituto Meteorlogica Nacional; www.imn.ac.cr helaas geen 14 daagse voorspelling, maar een (redelijke) 5 daags voorspelling. Helaas wordt het in de volksmond ook het leugens instituut genoemd omdat door de veelvoud van verschillende weersituaties die de locaties in het land met zich meebrengen.
Hoi Beck,
Het is nu gelukkig een stuk beter weer in Costa Rica en zo´n beetje alle belangrijke wegen zijn gewoon doorgaanbaar.
Geen idee hoe dat eind November zal zijn, normaal gesproken is er rond die tijd ook veel regen maar we hebben erg veel last van klimaat verandering in CR, daarom zeg ik ´geen idee´ want bij ons is het bijvoorbeeld veels
te droog (geweest?) maar nu komt er gelukkig weer wat regen.
Gewoon niet teveel vastleggen, zeker niet als je in November reist is eigenlijk de beste tip.
Maar over je reisschema denk ik dat je misschien nog even moet nadenken.
Het lijkt een beetje onlogisch om van Turrialba naar Cahuita te rijden,
misschien is het beter om vanaf de Braullio Carillo slaaplocatie naar Cahuita te gaan want dan ben je toch aan deze kant en zit je in 2 uur in Cahuita, vandaar (en Arenal is daar vandaan 4 1/2 uur).
Het idee zou dan zijn dat je van San Gerardo de Dota naar Turrialba gaat, de vulkaan is actief ik zie hem elke dag roken, en dan weer naar San Jose.
Dat is aanzienlijk minder rijden en met een volle schema een stuk aangenamer, toch?
Hoi Beck,
Het is nu gelukkig een stuk beter weer in Costa Rica en zo´n beetje alle belangrijke (toeristen-) wegen zijn gewoon doorgaanbaar.
Geen idee hoe dat eind November zal zijn, normaal gesproken is er rond die tijd ook veel regen maar we hebben erg veel last van klimaat verandering in CR, daarom zeg ik ´geen idee´ want bij ons is het bijvoorbeeld veels
te droog (geweest?) maar nu komt er gelukkig weer wat regen.
Gewoon niet teveel vastleggen, en zeker niet als je in November reist, is eigenlijk de beste tip.
Maar over je reisschema wil je misschien nog even nadenken. Het lijkt een beetje onlogisch om van Turrialba naar Cahuita te rijden, misschien is het beter om vanaf de Braulio Carillo National Park slaaplocatie naar Cahuita te gaan want dan ben je toch aan deze kant en zit je in ruim 2 uur in Cahuita, vandaar.
Het idee zou dan zijn dat je van San Gerardo de Dota naar Turrialba gaat, de vulkaan is hartstikke actief ik zie hem elke dag roken, en dan weer naar San Jose. Dat is aanzienlijk minder rijden in regentijd en met een vol reisschema een stuk aangenamer, toch?
Bedankt voor jullie reactie. We zitten er zelfs aan te denken om de Carabische kust helemaal over te slaan Ten eerste omdat we ons programma minder druk willen maken en ten tweede omdat we grote kans hebben op regen, zoals je zelf ook al zegt. Tortuguero gaan we wel bezoeken en hebben we al vastgelegd evenals Corcovado. De rest willen we terplekke doen, maar zijn toch bang dat dan al heel veel vol zit. We gaan nu een dagje eerder weg uit Nederland en we houden nog 2 dagen over als we niet naar Cahuita gaan dus totaal 3 nachten meer te besteden. We moeten nog even kijken waar we die gaan toevoegen, waarschijnlijk bij Sarapiqui en op het eiland Nicoya. Ook denken we eraan om Manuel Antonio over te slaan omdat het zo druk bezocht is dan. We houden meer van buiten de gebaande paden, maar ja waar moeten we dan heen is de vraag.
Hoi Becky, ach ja al die keuzes he…? haha!
1 Ding is zeker jullie gaan een fantastische vakantie hebben !
Als jullie in het Braulio Carillo Park willen wandelen kan je dat heel gemakkelijk vanaf ons hotelletje (kwartiertje rijden) en we zitten maar een kleine 40 minuten van Sarapique af.
Misschien tot ziens en nog steeds goed weer hier; niks aan de hand!
doei, Annette.
PS: Caribbische kust is heel bijzonder hoor en niet zo toeristisch en prachtig…