Advies over route en 'to do's' gevraagd

:dag: Hallo allemaal,

Na een tijdje meegelezen te hebben en hopelijk al jullie tips verwerkt te hebben, heb ik een eerste route samengesteld voor onze reis naar Costa Rica. We willen ongeveer half september gaan.

Wat denken jullie van onderstaande route? Ik hoor graag jullie tips en adviezen. Ook aanbevelingen voor accommodaties zijn van harte welkom!

Dag
1 Vliegen naar San José (overnachting San José)
2 Tortuguero (overnachten Tortuguero)
3 Tortuguero (overnachten Tortuguero)
4 Huurauto ophalen Guapiles, Rijden naar naar Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
5 Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
6 Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
7 Sarapiqui (overnachten Sarapiqui)
8 Sarapiqui (overnachten Sarapiqui)
9 Reizen naar La Fortuna / Arenal (overnachten La Fortuna)
10 Bezoek vulkaan Arenal / waterval (overnachten La Fortuna)
11 Reizen naar Rincon de la Vieja (Rincon de la Vieja)
12 Wandelen Rincon de la Vieja (Rincon de la Vieja)
13 Ochtend NP Rincon, daarna doorrijden naar NP Volcan Tenorio (overnachten in buurt van NP Volcan Tenorio, aanraders?)
14 Ochtend NP Volcan Tenorio, Rijden naar Dominical (overnachten Dominical)
15 NP Marino Ballena (overnachten Dominical)
16 Indianendorp Boruca (overnachten Dominical)
17 Reiden naar San Gerardo del Dota (Quetzal spotten, overnachten San Gerardo del Dota)
18 Rijden naar San José (overnachten San José)
19 Vliegreis naar Amsterdam

Inschatting kosten:
Tickets €1600 (KLM via Panama City)
Hotels €1100 (uitgegaan van zo’n €60 per nacht)
Huurauto €750 (Daihatsu Bego of vergelijkbaar, inc verzekeringen)
Zakgeld: €1500

Is dit realistisch?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie moeite!

Hartelijke groet,

Laura:)

Overigens blijf ik ook maar twijfelen over de periode…ik lees hele gemengde berichten over september/oktober. Van “In september regent het normaal gesproken 1 a 2 uur in de late namiddag. De rest van de dag is het mooi zonnig weer” tot “september/oktober zijn de natste maanden”. Wat is wijsheid? Is november misschien ‘veiliger’?

Hallo Laura,

In de maand oktober is vaak meer regenval dan in september. En september is een hele goede maand voor het zien van walvissen en zeeschildpadden (het ‘seizoen’ is dan op z’n hoogst). Na Arenal is het beter/logischer eerst Tenorio te bezoeken en dan Rincón de la Vieja. Als jullie in Dominical overnachten dan kunnen jullie een dag vullen met een tour om walvissen en dolfijnen te spotten en de andere dag met een bezoek aan het reservaat van de Boruca-indianen. De dag die jullie afreizen naar San Gerdardo de Dota kunnen jullie deels besteden aan de mooiste waterval van het Zuiden van Costa Rica: de Nauyaca, (de ingang van deze waterval bevindt zich 10 km ten Noorden van Dominical (in de richting San Isidro). Vanaf de ingang (waar jullie de auto achterlaten) is het iets meer dan een uur lopen naar de waterval. Wij zouden één dag minder verblijven in Puerto Viejo de Talamanca. Jullie hoeven niet alle hotels vooraf te boeken; in deze maanden kun je goed op de bonnefooi reizen. In november begint het overal drukker te worden. Wij zien dat jullie Manuel Antonio overslaan. In veel berichten wordt gezegd dat dit park erg drukbezocht is, maar niet in september en oktober. Manuel Antonio biedt met haar paradijselijke baaitjes een van de beste gelegenheden om veilig (lees zonder sterke onderstroom) te zwemmen.

Veel plezier met de reisvoorbereidingen!
Mario en Manon

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties en tips! Ik ga de route nog eens kritisch bekijken.

De periode vind ik erg lastig. Op de vakantiebeurs hebben we met diverse mensen gesproken, die ons eigenlijk bijna allemaal hebben aangeraden om bijv. eind oktober te starten (aan Caribische kant) en dan richting november richting de Pacifische kant te reizen. Aan de andere kant zei ook vrijwel iedereen dat het erg lastig te voorspellen is en de laatste jaren (ook gezien de klimaatveranderingen) ook erg wisselt. In principe zijn we niet bang voor regen, maar ben ook bang dat onze ‘dure’ vakantie dan in het water valt…of valt dat sowieso wel mee?

PS: We hebben verblijf in jullie tipi’s ook op de verlanglijst staan (reeds mailcontact gehad over oktober en evt november), dus mocht dat in september niet meer kunnen zou dat ook nog meewegen :wink:

Haha, pas op, het is nochtans wel eens een ervaring om tot aan uw enkels in het water te staan, ondanks de ‘waterafvoerbanen’ (ik kan het geen gewone goot noemen) aan elke kant van de weg. 't Moet echt al wel lukken dat het continu zou regenen denk ik. Eens je daar bent zet je je daar trouwens over!