Wel of niet (definitief) verhuizen naar Spanje?

Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum. Vlaming zijnde kan ik het niet langer aanzien (laat staan begrijpen) dat de werkende Vlaming door onze overheid uitgemolken wordt als een koe en het wordt steeds erger. Ik heb een gewone kantoorjob, maar de rit van en naar het werk is per dag 120 km. Twee uur ben ik per dag minimaal kwijt aan woon-werk verkeer. Ik heb een eigen bescheiden huis, waarop nog een hypotheek rust en waar ik nu verbouwingen uitvoer. Ik had al gedacht, eens alles in orde is, de boel verkopen voor een mooie meerprijs en met dat geld zou ik dan een huis kopen in Spanje met voldoende slaapkamers om er een B&B in te beginnen. Ik spreek vloeiend Spaans (ik volg ondertussen al 10 of 11 jaar avondles). De gastronomie spreekt mij daar veel meer aan dan in Belgenland, vooral vis, schaal- en schelpdieren. Zo zijn er nog tal van redenen die ik kan opsommen om het in België voor bekeken te houden. Los van mijn vloeiende kennis van het Spaans heb ik ook een diploma van kok (ook in avondles behaald), maar ben eigenlijk tolk van opleiding. Ik spreek en schrijf verder ook nog Frans, Engels en Duits. Zou ik met deze vaardigheden voldoende geschikt zijn om een pension of B&B op te starten? In juli word ik 48.

Een B&B is moeilijk, zoals op dit moment alles op het gebied van werk in Spanje moeilijk is…Alles hangt af van de ligging, de marketing en de uniekheid van je B&B. Je zult er voor moeten zorgen dat je ook spaanse gasten trekt en dat valt niet mee. Spanjaarden hebben geen geld, alleen de hogere middenklasse en die zal niet snel naar een B&B gaan…Als kok kun je denk ik sneller aan de bak, en dan denk ik vooral aan restaurants in de bekende toeristenplaatsen.
Wat je alvast kunt regelen is je diploma´s laten homologeren. In Spanje dien je tegenwoordig in de meeste gevallen een diploma over te leggen (in het geval van buitenlanders gehomologeerd).
Probeer ook zoveel mogelijk info uit de eerste hand te krijgen van mensen die een B&B hebben in Spanje of er 1 hadden (dat is waarschijnlijk nog nuttiger).

¡Mucha suerte!

Om een B&B te beginnen in Spanje, is over het algemeen nog best wel lastig, misschien is het zelfs nog wel lastig om dat te doen in de toeristenplaatsen, tegen woordig zoeken mensen all inclusief. Omdat het veel gemakkelijker is en goedkoper.
Ik ben zelf ook een half jaar naar spanje geweest daar heb ik gewerkt in een hotel op de receptie, maar over het algemeen gaan spanjaarden zelf niet op vakantie. Het zijn meer Nederlanders, Belgen en Duitsers die daar komen. Als je, je op die doelgroep kunt richten, dan is het gemakkelijker.
Maar als kok is het sowieso gemakkelijker, maar ik zou niet heel snel een besluit nemen, omdat in Spanje de economie ook heel erg om laag is gegaan. En als je in de toeristenplaatsen aan het werk gaat dan heb je eigenlijk alleen werk vanaf maar tot oktober. En dan sluit meestal ook alles.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt…

Groetjes…

Spanjaarden gaan natuurlijk wel op vakantie, je zult ze alleen niet zo snel vinden waar de engelsen, duitsers, hollanders etc. massaal vakantie vieren. Bijv: veel Madrilenen gaan richting Alicante, Sevillanen naar Matalascañas en Chipiona, In Barcelona gaan er veel richting Pireneen…

Beste Vlaming, wij, Keimpe 61 en Els 52, wonend 100 km van Portugal, een prachtlokatie, wonen op een finca, ongev. 4 ha, met paardenstallen, groot woonhuis, 2 slp.kmrs, groot badkmr.open haard aangesl. op pomp voor warmte in radiatoren in alle kamers.
Nieuw aangebouwd inpand. studio voor verhuur, slp.kmr. keuken, badkmr. open haard.
Verder nieuw geplaatst chalet reeds in verhuur. Nog 3 te plaatsen chalets evt. voor verhuur. En nog een inpand.studio aan het woonhuis aan de andere kant van de woning. Elektr. op solar en windmolen. Water uit 3 eigen waterbronnen.
Op het grondstuk plek voor zwembad aanwezig.
Paardenstallen aanwezig. Nog wel een afscheidingsmuur te metselen stenen staan er al. Nog wat schilderweg. Wij zitten vlakbij natuurpark Aracena. In de buurt van meertjes om te vissen en te zwemmen.
Wij hadden het idee om er een kleine woonoord van te maken. Wegens gezondheidsredenen te koop aangeboden 250.000.
Wij wonen op 1 km van het dorp El cerro de Andevalo. Alles aanwezig. In het echte spaanse gedeelte van Spanje wonen, tussen de echte spanjaarden. Heb je interesse evt.
Prachtig uitzicht en de ondergaande zon.
En inderdaad het is beter om een eigen bedrijf te starten.

Hi Jack,

Als ik je verhaal lees,en je motivatie proef,voel ik me weer rijk als voorheen,in mijn gedachtengoed,welke ik nu aan het uitbaten ben,tenmisnte in voorbereiding,en hopende dat ik dat mag gaan doen idd.
Je insteek inzake landspolitiek,heb je groot gelijk in.
het gaat fout in europe,in die zin we houden geen speld over.
Ik ben heel benieuwd waar ze de miljarden vandaan gaan halen.
De BElgen staan e wel redelijk voor ,opdat doorsnee Belg en behoorlijk spaarcentje heeft,welke de staat voor heeft gezorgd,als ik goed geïnformeerd ben,marja als ze zo doorgaan is de koek snel op(.

Misschien kunnen we elkaars ideëen delen in de komende maanden.

groet

Frank