Ik wil graag samen met mijn vriendin voor 3 weken naar Cuba gaan.
In het verleden hebben we geen gebruik gemaakt van reisorganisaties (tours) en hebben we alles alleen gedaan in o.a. India, Nieuw Zeeland etc…
Voor onze reis naar Cuba zijn we aan het twijfelen of we gebruik gaan maken van een soort van georganiseerde reis (bijvoorbeeld via Kilroy).
Dit omdat we waarschijnlijk maar max. 3 weken verlof kunnen opnemen en wij onze tijd zo goed mogelijk willen benutten.
Wij zijn beide rond de 30 en houden van een wat avontuurlijke vakantie. Wij hoeven dus geen luxe bussen, hotels, restaurants etc.
Wij houden van B&B, homestays, lokaal vervoer en het opdoen van de echte cultuur binnen het land bij voorkeur met een backpack.
Zijn er reisorganisaties die zoiets aanbieden?
En, zijn er reisorganisaties die jullie in het algemeen kunnen adviseren die niet al te duur zijn?
Ik heb hele goede ervaringen met Riksjatravel (Cuba online). Zij kunnen prima een route voor je uitstippelen en eventueel ook overnachtingen regelen bij casa particulares.
Zelf boek ik meestal de vlucht, het eerste hotel/casa in Havana en een huurauto via hen. Wat prettig is dat zij ook je visum regelen. De rest kun je echt op eigen gelegenheid doen, Cuba is veilig.
Beide bedankt voor de tips!
Kras biedt helaas geen reizen van ongeveer 3 weken aan.
Verder lijkt het een prima optie echter gezien de reisduur, niks voor ons helaas.
Riksjatravels ziet er erg goed uit.
Zij bieden bouwstenen echter ook rondreizen aan wat er erg goed uit ziet.
Hier gaan we zeker verder nog naar kijken en kan een serieuze optie voor ons zijn.
Bedankt!
ps: mocht iemand nog andere tips hebben, hoor ik deze nog graag.
Wij boeken in principe altijd alleen de vlucht en de eerste overnachting(en). Soms online, soms (ja ja) heel traditioneel in een fysiek reisbureau. De laatste keer bij D-Reizen. Ook regelen we van tevoren een huurauto. Dit laatste zou ik je sowieso willen aanraden, mocht je een auto willen huren. Verder overnachten we bij mensen thuis en zien we van daaruit wel weer hoe we verder gaan. Dat is in Cuba echt prima te doen. En als je het zelf even niet weet, dan weet de eigenaar van de casa waar je op dat moment verblijft wel weer een goed adresje voor je op de plek waar je naartoe wilt.
Het fijne van een eigen huurauto is dat je de 3 weken dat je daar bent ook echt goed kan gebruiken om Cuba te ontdekken en je dus niet 20% van je tijd op een bus o.i.d. staat te wachten.
Om een aantal redenen twijfelen we momenteel.
Zo ben ik bijvoorbeeld 2x in India geweest, 1x 3 maanden en 1x 6 maanden. Dan heb je voldoende tijd om te reizen en je geen zorgen te maken om zo veel mogelijk te zien in 3 weken tijd.
Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld ook een half jaar in El Salvador gewoond en is 6 weken in Nieuw Zeeland geweest. Ook voldoende tijd dus.
Vanwege de relatief korte periode en daarnaast de drang om zo veel mogelijk te zien, zijn we nu aan het twijfelen.
Tevens heb ik in dat werelddeel geen ervaring met het openbaar vervoer. Dit heb ik bijvoorbeeld wel in Azie.
Outside Travels ziet er ook erg goed uit en tevens lijkt het een stuk voordeliger te zijn dan Riksja Travels.
Al vond ik Riksja Travels qua prijs wel meevallen.
Iemand al ervaring met Outside Travels?
Je slaat de spijker op de kop.
Wij willen juist de Cubaanse cultuur beleven en actief plekken ontdekken waar de toeristen normaliter niet snel komen.
Het gaat ons (bij wijze van spreken) niet om het zien van zo veel mogelijk kerken en museums.
Het gaat ons des te meer om een blik te werpen op de levenswijze van de Cubanen en hier hopelijk soms deel van uitmaken.
Dan moet je dus juist NIET georganiseerd gaan… Groepsreizen worden van hot naar her gesleept in een bus…
Dan zou mijn advies zijn een Casa particular te huren in Havana voor anderhalve week en eentje in een kleiner stadje voor een week… Dan kom je pas echt in contact…
Ik schat zomaar in dat je vriendin iig Spaans spreekt :-)… Door je te ‘vestigen’ maak je contact met echte Cubanen. Rondreizend kom je alleen de Cubanen tegen die van toeristen leven (en dat zijn niet de leukste).
Als je een huis zoekt in Havana buiten de toeristische zone, ken ik er wel eentje
Mijn vriendin spreekt inderdaad Spaans, wel zo handig
Het idee van een groepsreis hebben we ook al zeer snel laten varen. We willen graag samen het land verkennen.
De vraag is alleen, gaan we dat geheel op eigen houtje doen of gaan we gebruik maken van bijv. een Cubaonline of Outsight Travels die een reis voor je kunnen samen stellen (gericht op backpackers) of ook bouwstenen aanbieden.
In dat geval ga je semi voorbereid op vakantie.
Het idee van je te vestigen in 2 steden klinkt ook als een interessant idee. Ik zal het eens voorleggen.
Als je van de ene plek naar de andere plek gaat met een eigen (huur)auto, dan zou ik persoonlijk aanraden om de snelwegen te vermijden. Wil je bijvoorbeeld van Havana naar Viñales? Dan is de mooiste route echt niet over de snelweg. Die heb je in Nederland ook (niet helemaal te vergelijken, maar toch!)!
En zoals Mallecon ook aangeeft: snel reizen of georganiseerd reizen zorgt ervoor dat je geen mogelijkheid hebt om écht in contact te komen met de échte Cubaanse cultuur. En een beetje spaans kunnen helpt natuurlijk ook bij het maken van contact…
Wij verbleven meestal 4-5 dagen op één plek, behalve als we daar puur bleven overnachten als tussenstop. Dit hadden we bijvoorbeeld toen we van Trinidad naar Santiago de Cuba wilden. We verbleven toen één nacht in Camagüey. Achteraf jammer, want we vonden het daar leuker dan verwacht. En niet op de laatste plaats vanwege de eigenares van onze casa.