Ja, vervelende gebeurtenis, ik heb over dit onderwerp ook als eens een stukje geplaatst bij de laatste reisnieuwtjes op deze site.
Helaas is Viet Nam geen heilig land waar zulke dingen niet gebeuren, maar je oproep om toch wat voorzichtig te zijn is natuurlijk altijd goed.
Dus mijn advies is gewoon doen zoals je thuis ook zou doen.
Niet opzichtig met dure sieraden, telefoons en camera om je nek op plaatsen waar je wat bedenkingen hebt over de veiligheid.
Laat je paspoort en pasjes in je hotel, ook geld dat je niet nodig hebt ook daar laten.
Ik denk dat iedereen er nog wel enkele kan bij verzinnen?
Wanneer je je daar aan houd is de kans al heel wat kleiner dat je iets overkomt.
Bedenk wel dat Viet nam nog steeds een heel veilig en vreedzaam land is om rond te reizen en bijna gelijk staat Nederland in de ratings van dit jaar.
Viet Nam 34 en Nederland op plaats 28 van veiligste landen.
Dus er is geen reden om Viet Nam niet te bezoeken, maar zoals Leo schreef, neem wat dingen in acht.
gr.
Ton.
ps.
Maar wat ik wel altijd doe, mocht er ons iets overkomen, is een bestandje maken met daarin
scan van paspoort en alle bedenkbare telefoonnummers ( bank om eventueel te blokkeren, verzekering, anwb enz. )
Deze stuur ik met de mail naar mijn google mail; heb ik altijd alles bij de hand en kan op elke computers deze te voorschijn te halen.
Toen we in juli in Nha Trang waren zijn we 2 mensen tegengekomen die op straat beroofd waren. De ene was een Engels meisje dat om een uur of 4 's nachts haar vriendinnen in de bar had verlaten om alleen naar het guesthouse terug te lopen. Ze was erg dronken en daardoor een makkelijke prooi. De andere was een Nederlandse jongen die ook in dronkenschap overvallen was terwijl hij alleen terug liep naar z’n guesthouse, dat in een klein donker steegje lag. Het meisje was al haar belangrijke papieren, pasjes en geld kwijt en de jongen een klein geldbedrag en een USB-stick waar een novelle op stond die hij uit wilde geven.
Een vreselijke ervaring voor allebei!
Maar… zouden deze mensen in hun eigen land in een grote stad midden in de nacht ook alleen met hun dronken kop met zulke waardevolle dingen op zak lopen? Dat denk ik eigenlijk niet…
Ja natuurlijk moet je gewoon naar Vietnam blijven gaan.
Ik zou alleen willen dat de Vietnamese autoriteiten wat meer aandacht zouden hebben voor berovingen van toeristen, anders krijgt Vietnam een slechte naam (de Russische ambassadeur heeft zelfs om meer aandacht voor dit probleem in Nha Trang geklaagd)
Ik weet niet of het een goed idee is om al je persoonlijke gegevens (paspoort, credit card etc.) in je e-mail account van Google of een andere e-mail provider te zetten. E-mail berichten zijn niet goed beveiligd (tijdens versturen/opvragen).
Je kan dit soort gegevens beter in een cloud zetten (bij Google Documenten of MSN Skydrive bijvoorbeeld): dit gaat in ieder geval over een beveiligde verbinding.
Ik wens jullie allemaal een veilige vakantie zonder problemen in Vietnam!
Ben het met je eens Nunu, en het voorval dat in die krant stond is ook rond 4 uur in de ochtend gebeurd.
Dit kan je dus ook toevoegen aan mijn adviezen
Voor Theo,
Bedankt, goede aanvulling.
Google mail gaat ook via https ( documents ook ) en dus mag je ervan uitgaan dat deze beveiliging gelijkwaardig is.
gelukkig hebben wij dit niet gelezen voor we naar Vietnam gingen, voelde me superveilig en ook geen nare verhalen gehoord…dat was met Cambodja wel anders. Gelukkig wel met alles weer heelhuids thuisgekomen.
Ik vind Viet Nam ook veilig en mijn vrouw gaat nog steeds in Saigon, Hanoi, Nha Trang enz. zelf shoppen en voelt zich helemaal veilig.
Denk ook dat je zo naar Viet Nam moet gaan en je dan een geweldige onbezorgde vakantie hebt en de kans op iets mee te maken is relatief echt klein.
Dit in verhouding met het aantal inwoners ( 84/90 miljoen ) en het aantal slachtoffers (500 geregistreerde toeristische slachtoffers in geheel Viet Nam).
Slachtoffers zijn dan slachtoffer van oplichting door een taxichauffeur t/m gewapende overval oid.
Dus, beste mensen ga met een onbevangen gevoel lekker naar Viet nam, met wel in je achterhoofd om wat voorzorgsmaatregelen te nemen zoals in eerdere posts geadviseerd, en je hebt een geweldige tijd daar.
Ook wij hebben ons nooit onveilig gevoeld, zal best voorkomen, en we zijn er ook veel op gewezen,
maar gelukkig hebben wij niets vreemds meegemaakt.
Dus inderdaad goed opletten zoals overal op de aardbol, maar gewoon gaan, 't is een geweldig land!
Ik denk dat je niet al te veel waarde moet hechten aan statistieken uit Vietnam. De Vietnamese autoriteiten houden niet van negatieve berichtgeving en willen niet dat Vietnam negatief in het nieuws komt. Dus dat Vietnam op de 34ste plaats staat in de wereld op het gebied van veiligheid daar heb ik ook mijn twijfels over: de cijfers waarop dit gebaseerd is komen van de Vietnamese autoriteiten.
Verder vind ik dat berichten zoals deze over Nha Trang je niet moeten tegenhouden om naar Vietnam te gaan. Alleen moet je wel oppassen, vooral in de grote steden 's nachts,
Ik snap je twijfel over de statistieken, maar deze ranking wordt door, volgens mij betrouwbare mensen beoordeeld ( jimmy Carter, Tutu, Mary Robinson enz ).
Ook wordt deze ranking gebruikt door de wereldbank, OECD ( dus ook Nederland ) enz.
Denk dat deze dus wel in buurt komt van de werkelijkheid, maar je hebt gelijk dat misschien niet alle aangedragen cijfers helemaal kloppen van Viet nam en waarschijnlijk vele anderen landen.
Maar bedankt voor je advies om, ondanks soms wat nare berichten in de media, Viet Nam daarom niet te mijden.
En zoals Driek en Kweb het verwoorden: “het is een geweldig land”.
Ik ben afgelopen Zomer in Vietnam geweest, ik moet zeggen dat ik me niet onveilig gevoeld heb maar ben wel gezakkenrold, dit gebeurde ook snachts.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet alleen terugloopt, voor de rest heb ik geen vervelende dingen meegemaakt, maar ik was mijn iphone dus wel kwijt. Ik wil zeker weer een keer terug:)
In Saigon rond 5 uur snachts, waarschijnlijk hadden ze me allang gespot… Er kwamen twee vrouwen op een scooter naar me toe ze enkele seconden raakte ze me aan en ik duwde ze weg, maar toen ik aangekomen was in mijn hotel merkte ik dat mijn iphone en wat cash geld gestolen was… Mooi zuur maja beter dit dan je paspoort en dergelijke.
Dit is nog een paar keer geprobeerd in Hanoi en Nha trang maar toen had ik het op tijd door. Ze zoeken gewoon de mensen uit die wat hebben gedronken en naar huis lopen, er was verder geen geweld. In Nha Trang had ik ze direct door en toen reden ze met een glimlach weg.
Ik ben ook nog redelijk vaak alleen terug gelopen in Bangkok, siep reap, saigon. Als je het bij druke wegen houdt is er niks aan de hand.
Ik zou aansluitend bij dit topic graag willen vragen of mensen ooit problemen hebben gehad met hun backpack in hostels. Is er bij sommige personen wel een iets gestolen, of geprobeerd de heel backpack mee te nemen? En wat doet iedereen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Leg je je backpack vast aan een bed? gebruik je vaak lockers?
Weet iemand hier meer van?
De enige plaats in Vietnam waar ik me niet echt veilig voel is in Nha Trang. Er is een goed georganiseerde misdaad, die zich vooral situeert in de cafés rond de backpacker hotels en IN de goedkopere hotels. Ik verkies altijd om in één van de duurdere hotels te slapen, met safe.
Ook rond het backpackers district van Saigon moet je 's nachts oppassen.
Ik heb niet alle berichten gelezen maar ik ben een maand in Vietnam geweest en daarbij getuige geweest van 1 poging tot beroving en 1 echte beroving. Bij beiden werd de tas van je schouder getrokken vanaf een scooter. Verder heb ik me niet onveilig gevoeld. Hou hier gewoon rekening mee door niet vlak langs de straat te lopen met je tas bungelend in je hand aan de kant van de weg. Doe het om je hele hoofd en schouder, aan de kant van de muur/winkel en houd deze vast. Zorg er daarbij voor dat je drukkere straten pakt en als het donker is je ook geld in je BH of schoen of weet ik het stop. Zo nam ik 's avonds gewoon nooit mijn camera mee voor de zekerheid.
Ik heb hetzelfde gehad. Probleem was dat alle grote bagage gedwongen in het onderruim opgeslagen moest worden. Oftewel daar zat iemand of de chauffeurs en bedienend personeel hebben alle koffers en backpacks tijdens de tussenstops leeggeroofd. Iedereen was de duurdere items kwijt. Ze waren wel zo slim om geen paspoorten, CC’s en andere belangrijke papieren te stelen. Helaas kun je weinig. Politie werkt niet mee en de meeste toeristen zitten op een strak tijdsschema. Ieder nam zijn verlies.
Wel de laatste keer geweest dat ik mijn backpack in het onderruim laat plaatsen. Vervelende ervaring, maar gelukkig is het slechts materieel.
Ik heb daardoor steeds bij die bussen mijn belangrijke dingen in mijn dagrugzak gestopt die ik bij me had. En een enkele keer als ik het niet vertrouwde dingen in zo’n zakje onder mijn shirt zodat ik relaxed kon slapen. Daarbij heb je van die flightbags voor om je backpack zodat er geen lussen blijven hangen achter van alles en nog wat en daar kan je een slotje op doen. Als ze écht kwaad willen zal het niet helpen, maar als er 30 tassen liggen slaan ze die van jou wel over.
En die dagrugzak zette ik gewoon met de opening naar me toe en maakte hem dan vast aan de stoel, zoiets. Dat vermoeilijkt het allemaal en is voor jezelf een kleine moeite en slaap je wel relaxedter. Of als je geen lange benen hebt kan je ze in die ‘huls’ bij je voeten doen. Dat zag ik veel mensen om me heen doen.