Wees alert in Bamako

Naar aanleiding van de ervaringen van Renootje - zie haar reactie bij 'Is Mali veilig? - wil ik graag aandacht besteden aan dit onderwerp, om toekomstige Mali-reizigers beslagen ten ijs te laten komen.

Bamako is een stad als vrijwel alle hoofdsteden, waar ook ter wereld. Je treft er een mengelmoes van mensen aan. Ook mensen die voor het ‘snelle’ geld naar de grote stad gereisd zijn. Hun bedoelingen zijn niet altijd even zuiver. Zakkenrollerij, diefstal en pogingen om je meer dan nodig te laten betalen komen daar meer voor dan elders. En het verdient dan ook aanbeveling om op je spullen te letten!
Ga zonodig ’s avonds niet alleen over straat. Realiseer je dat je op drukke markten en andere drukke plaatsen makkelijker het slachtoffer van straatrovertjes wordt. Net zoals je in het uitgaansleven - onder de invloed van alcoholische of andersoortige ‘versnaperingen’ – een makkelijkere ‘prooi’ wordt voor iemand die kwaad wil.
Reis je per eigen vervoer, houd er dan rekening mee dat er ’s avonds en ’s nachts nepagenten actief zijn. Geef je paspoort en autopapieren niet te makkelijk af, houd deuren op slot en open je raam zo min mogelijk.

Ga bewust op pad en geniet van wat Bamako te bieden heeft. Het is altijd handig en prettig om ter plaatse een vertrouwde contactpersoon te hebben.

Bamako is zoals alle steden in Afrika. Ik vond het niet onveilig. Natuurlijk moet je op drukke plaatsen extra opletten. Wat de prijzen betreft, je bent een Europeaan en dat kan je niet verbergen. De prijs ligt bijgevolg altijd een stuk hoger. Je mag een heel pak afdingen, maar een goede tip is aan een vertrouwpersoon vragen wat de normale prijs ongeveer is. Dan weet je hoever je kan gaan. Ik kan je alvast meegeven dat de taxis in Bamako per sectie (deel van Bamako) rekenen. 's Nachts is de prijs (bijna) dubbel.

en toch, tijdens mijn hele trip doorheen West-Afrika zelden zoveel slechte ervaringen gehoord als over Mali en in het bijzonder Bamako. Waar rook is is vuur zeggen ze waar ik vandaan kom…

als je echt rottige dingen meemaakt in Bamako, dan moet je volgens mij behoorlijk naar op zoek zijn geweest. Ik ben er tal van keren geweest, liep altijd alleen over straat, ben er vaak uitgeweest met taxi, privéauto of brommer en heb nooit agressie ervaren zoals bijvoorbeeld in Nederland in het nachtleven. Je bent voor de meeste Malinezen natuurlijk een wandelende portemonaie, en de oplichters die hier in de kantoren zitten, lopen daar op straat, dus zoals al eerder opgemerkt, net als overal wel uitkijken. Het is een bruisende stad met helaas een enorme luchtvervuiling en erg warm.

P.S> compleet stoned door een drukke Afrikaanse markt was overigens wel vrij heftig, maar dat doe je zelf hé

P.S> ik lees net een stuk in ‘one world’ waarin te lezen is dat het toerisme in Mali langzaam weer op gang komt. Er zijn zelfs weer toeristen in Timboektoe en Pays Dogon. Festival du Niger staat voor 2014 ook gewoon weer geprogrameerd in februari in Segou. Als je geen risico’s wilt nemen: het zuiden waaronder Bamako is in ieder geval veilig.