Weerbericht Noord Australie November

Hoi,

Ik wil in November naar Cairns of naar Darwin en vanaf daar door het rode hart naar beneden toe. Daarna via Brisbane terugrijden naar Cairns om te duiken bij het Great Barrier Reef en te zeilen bij de WithSundayIslands.

Ik lees overal dat in November het regenseizoen begint en dat het dus instabiel weer word en de luchtvochtigheid erg hoog. Ik kan me hier absoluut geen voorstelling van maken.

Kan iemand mij adviseren of kan ik beter de route aanpassen van mijn reis.

Groet,

Thomas

Hoi Thomas,

Kan wel kloppen. We waren zelf in mei in Darwin en toen was het ‘gewoon’ tropisch klimaat - ook al 80% luchtvochtigheid. In regenseizoen schijnt het inderdaad dicht bij de 100% te komen, en zijn ook zandwegen rondom bijvoorbeeld Kakadu National Park onbegaanbaar door ofwel modder ofwel kolkende rivieren. Zelfde voor veel stukken van Red Center; zelfde periode kon je in Alice Springs in een 10 meter brede en zeker 1 meter ‘diepe’ rivierbedding wandelen maar ze lieten ons ook foto’s zien uit regentijd, aldaar december-januari meen ik.

Dus: route zou best kunnen mits je verharde hoofdwegen aanhoudt, en zelfs dan de waarschuwingen nauwletten volgen. In Kakadu bijvoorbeeld waren er river crossings in de asfaltweg met een centimeter-paal; als het water hoger dan pakweg 30 cm stond was zelfs 4WD passeren niet mogelijk…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Regentijd: Drukkend en benauwd warm weer. Na een tropische bui is de temperatuur (even) weer aangenaam.
Je kunt in de regentijd in het noorden zomaar een paar uur, dagen (weken?) vastzitten tussen twee flashfloods op de enige doorgaande asfaltweg.
Vanuit Darwin in november gauw ‘afdalen’ kan denk ik wel.
(mensen met andere ervaring graag reactie!!!)

Tussen december en maart zou ik zelf niet al te ver boven de steenbokskeerkring gaan. Hoe verder naar het noorden hoe meer invloed van de regentijd. Informeer voor de kust wel even naar de box jellyfish tijd, die weet ik niet uit mijn hoofd. Zwemmen is dan gevaarlijk.

Wie volgt?

Langs de andere kant kan je er geen algemene lijn in trekken. Op dit moment is het overal ongelooflijk droog en in het noorden valt de zomer ‘best wel mee’. Het is veel vochtiger aan de oostkust richting Sydney en voelt warmer aan.

Wat je ook doet, er is niets wat je kan doen om je voor te bereiden en ik zou mijn plannen zeker niet teveel op het weer afstemmen, anders ga je daar teveel van verwachten.

De enige planning die wij hebben is dat we niet in putje zomer aankomen in het noorden, that’s it.

grtz
Tom

Goede adviezen.
October/november is eigenlijk een apart seizoen. Building up the Wet noemen ze het, het is dan meestal zeer luchtvochtig. Een tropische storm mag dan wel vervelend kunnen zijn, het is een onvergetelijke ervaring. Nooit eerder (november in Broome en Fitzroy Crossing) zagen we zoiets. Voor het eerst in mijn leven heb ik de auto stilgezet bij een “bui”, de ruitenwissers konden het niet aan en ook alle 4x4 stopten. Er was niet te rijden. Maar het is vaak ook weer snel voorbij en de overstroomde wegen zijn ook weer snel berijdbaar.
In october en november dus. Dat geldt niet altijd later in de Wet dan kunnen de rivieren kilometers breed worden en het water kan vele meters stijgen en dan zit je vast. Dit jaar trad de Wet pas laat in. Ver in december maar je kan natuurlijk nooit het weer voorspellen. In november zou ik het maar op wagen.
Let wel op met zwemmen. Het is het begin van het stingerseizoen.
Wij waren na een aantal dagen aardig aan de luchtvochtigheid gewend
YH