Weer komende zomermaanden 2015!

Hallo Allen,

voor ons nog iets meer dan 5 weken en dan is het zo ver, dan pakken wij het vliegtuig.

Nu zie ik de laatste tijd dat het weer de komende maanden slechter wordt dan normaal in de zomervakantie van ons.

Dat komt door het El Nino effect.

Lees het hier ook: Costa Rica Weather: Warning of a “Double El Niño” for 2015

Voor de mensen die er wonen, moeten we dus rekening houden met zwaarder weer, dus meer onweer en regen? of denken jullie daar anders over ter plaatse?

MvG,

Henk

nog even ter aanvulling, een week geleden hadden ze onderstaand bericht op de site staan en daar stond bij: “Last week the National Meteorological Institute (IMN) reported that Costa Rica will experience the effects of an El Niño weather phenomenon beginning in July, which means less rainfall is expected for most of the country during this time.”

Daarin zeggen ze dat er juist minder neerslag komt, het spreekt elkaar wel tegen lijkt me.

Aan de Pacific kant en de centrale vallei zijn de effecten van El Niño gemideld 30% minder regen.
Aan de Cariben en in het noorden 30% meer regen.
Volgens het meteorologisch instituut van Costa Rica.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Beste Henk, Kijk a.u.b. niet teveel naar de weerberichten of voorspellingen over het weer. Costa Rica heeft heel veel verschillende micro klimaten en het kan zelf 10 km. verderop mooi weer zijn of regenen. Jullie reizen in het regenseizoen en gaan naar het tropisch regenwoud. De kans op regen is dan natuurlijk wel aanwezig. De temperatuur is gewoon heerlijk, in de bergen kan het wel behoorlijk fris zijn. Neem gewoon een goede regenjas mee ( niet al te dik ) en neem het weer zoals het is. Je kunt in de regen diverse activiteiten ondernemen. Zoals in de rest van de wereld is het klimaat aan het veranderen en hebben we hier het afgelopen jaar meer regen gehad als anders en aan de westkust hebben ze het stukken droger gehad. In Nederland is het ook zeer wisselvallig en dat is hier ook.
ter info: Het is om 18:00 uur donker / tegen de avond worden de muggen actief . Neem een zaklamp en muggenspul mee.

dank voor de reacties.

nee we zijn niet bang voor wat regen hoor. een paar buien maakt ons niets uit, we gaan ook vaak naar Scandinavië of verder Oostwaard zoals Rusland op vakantie, daar moet je ook niet altijd rekenen op alle dagen mooi weer, daar laten wij ons gelukkig niet snel door beïnvloeden.

kijk hier voor wat reisverslagen: http://www.henkdelange.nl

Maar goed ik zat eens wat naar nieuws sites te kijken over Costa Rica en kwam dat zo tegen. Het El Nino effect waar ze het over hebben dat heeft hier weinig invloed.

We kijken er met spanning naar uit hoe het in jullie continent en Costa Rica is!

nog even over het weer en wegenonderhoud zie ander onderwerp.

ik lees hier dat er min of meer de noodtoestand is afgeroepen over het gebied aan de Caribische kust en dat er toch veel schade is aan de wegen en bruggen.

hier lees ik dat zelfs de toegang tot Arenal vanuit de hoofdstad geblokkeerd is.

Nu weet ik dat het nog even duurt voordat wij naar Cahuita zouden gaan, maar begin toch aardig te twijfelen of dat wel verstandig is?

We zouden vanuit San Gerardo naar Cahuita rijden, dat is op zich al een redelijk lange tijd dat is voor ons op zich het probleem niet, maar als er onderweg wegen geblokkeerd zijn loopt de reistijd al veel op zo.

Afijn, we houden het in de gaten en we houden alternatieven bij de hand aan de andere kust, waar het weer aanzienlijk beter is.

Als je de toestand van de wegen wilt weten kijk dan op de volgende site, deze wordt dagelijks bijgewerkt:

http://transito.go.cr/estadorutas/

Johan
www.costaricaopmaat.nl

dank je Johan,

helaas is mijn Spaans niet zo goed, en zet het dan maar in Google Chrome voor de vertaling.

het blijft dan nog wel moeilijk omdat ik daar de wegen natuurlijk totaal niet ken, maar ik zal het wel per dag gaan bekijken als we er zijn.

Henk

Wij zijn een aantal dagen geleden via san ramon nog naar la fortuna met de bus gereden. De wegen zijn perfect. Ook bij zware regenval prima afwatering. Allemaal keurig bestraat met klinkers of asvalt. Ook de zand zijwegen zijn goed bereikbaar. Wel de hele dag regen en lage bewolking in la fortuna (arenal). In monteverde meer geluk gehad en volop zon (wel een gelukje volgens andere reizigers). Vrienden van ons zijn in puerto viejo (carabische kust) geweest, maar door de hevige regenval weer weggegaan. Mocht je niet aan een land vastzitten, zou ik zsm naar Nicaragua gaan/rijden. Elke dag volop zon en uitstekende temparaturen. P.s. niet aan de andere kust (samara etc) geweest dus misschien is het daar beter weer…

In tegenstelling tot de oostkust is het aan de westkust de afgelopen maanden erg droog, langs de hele Pacific kust is 45% minder regen gevallen als normaal.

er ontstaat toch wel veel schade als je de sites bekijkt.

http://www.ticotimes.net/categories/rain-rain-go-away

ik hoop dat het bij trekt, en anders ga ik toch iets anders verzinnen i.p.v. naar de Caribische kust af te reizen.

Het is voor ons niet leuk, laat staan daar rond te gaan lopen als (ramp)toerist terwijl de plaatselijke bevolking en de bedrijven er ook flink last van hebben.

Dan toch maar kijken aan de pacific kust.

Henk

Ik schrik van de berichten uit de krant! Wij vertrekken maandag met ons gezin naar CR en gaan eind volgende week 3 dagen naar Cahuita (rondreis staat al vast). Kunnen we daar überhaupt komen? We gaan eerst naar Tortuguero en reizen vanaf daar (na boot en ontvangst auto) door naar Cahuita volgende week vrijdag.
Ik ga er natuurlijk niet naartoe als alles blank staat en er code rood wordt gegeven voor dit gebied.
Ik heb onze reisorganisatie een mailtje gestuurd met de vraag hoe we volgende week aan info komen of we wel/niet kunnen gaan. Ik hoop dat de situatie nog verbetert. Ik kan ook niet overzien hoeveel er blank staat daar. Heeft iemand meer info?

Ter aanvulling: wat zijn de langere termijn weersvooruitzichten voor het gebied waar de problemen nu zijn?
Welke site kan ik het beste bekijken?

aantal weersite linkjes:

Hier nog een nuttige, vele plaatsen in Costa Rica: Weather

En hier een mail van mij aan iemand in Guanacaste (bij Liberia) en zijn antwoord van zoëven.
From: Martin
Subject: Re: Heel ander onderwerp

Heel snel omdat ik zo weg moet.
aan de Pacific kant in Guanacaste veel zon weining regen.

Google weather, 15 dagen weersverwachting. De echte regens in de Caribe zijn afgezwakt.

Gewoon gaan zou ik zeggen.

Martin

2015-07-08 3:10 GMT-06:00 Willem de Niet
Hallo Martin,

even een ander onderwerp. Ik heb contact met iemand op het Wereldwijzer Costa Rica forum die vrijdag afreist. Ze hadden het plan om naar het noorden te gaan, ze landen op San José, maar er gaan vreselijke berichten over regen en wegen aan de Caribische kust. Ze hebben nog niets definitief geboekt en ik heb ze gezegd eens te informeren hoe het aan de andere kant, Rincon de La Vieja, Playas del Coco, Tamarindo en verder zuidelijk Samara en Puntarenas is. Ze weten dat het regentijd is en de ‘normale’ regen is ook geen probleem. Heb je daar zoiets als een weerbericht voor een week of twee weken?

Hoop snel wat van je te horen,

Groet,

Willem

hier een nieuw artikel op de site waarin staat dat de Caribische kust weer op gang komt na de heftige regens van de laatste weken.

http://travel.ticotimes.net/2015/07/caribbean-coast-tourism-looks-to-recover-from-severe-weather/

en wij hopen het ook natuurlijk dat ze daar het ergste gehad hebben.

Veel activiteiten waren de laatste week afgelast door het slechte weer, waarvoor je daar o.a. ook naar toe gaat.

Wij willen daar ook snorkelen en dat lag ook allemaal stil.

in de weerberichten zie ik dat vanaf maandag het in ieder geval beter wordt, en hoop dat het voor de lange termijn doortrekt!

Beste allen. Je kunt net zoveel website`s over het weer er bij halen als je wilt. Costa Rica heeft 7 verschillende microklimaten. Het kan binnen een straal van 10 km, droog, bewolkt of regenen. Er loopt dwars door het land een bergketen en we zitten ingesloten door 2 oceanen die verschillende luchtstromingen met zich mee brengen laag of hoog. Momenteel is het aan de noord / oostkant slecht weer en valt er binnen enkele uren heel veel regen wat normaal dus in een paar weken hoort te vallen, dat valt dan in een paar uur. Maar dat betekend niet dat het de hele dag staat te regenen. Momenteel vallen de buien vaak in de avond / nacht en overdag schijnt er een flauw zonnetje maar is het heerlijk om iets te ondernemen. Door de regenval willen er nog weleens modderlawines ontstaan of wegen onderlopen. De verantwoordelijke voor de wegen zorgen er voor dat de wegen zo snel mogelijk weer vrij zijn. Costa Rica heeft geen goederenvervoer via de trein of boot . Alles gaat over de weg en daarom is het van groot belang dat de wegen weer zo snel mogelijk vrij komen.

En de weersvooruitzichten voor de komende 14 dagen??? daar klopt meestal helemaal niets van!!! Dat zijn voorspellingen die volkomen uit de lucht zijn gegrepen.
Gewoon komen en dan ter plaatse informeren. Vandaag kan de boel overstroomt zijn, overmorgen rijd je onder een stralende zon weer gewoon over die zelfde weg, al het water is allang weer weg.
Bedenk dat hier in korte tijd veel regen kan vallen, maar dat die hoeveelheid water ook heel gauw weer verdwenen is in de zee. En de zon is dan ook meestal gauw weer te zien (en te voelen!)

Oost of west, weersvooruitzichten voor langere termijn moet je vooral met een flinke korrel zout nemen!

O ja, de westkust bestaat niet alleen uit Guanacaste, (zie bericht Willem 269) maar gaat helemaal door tot aan Panama.
Het noord westelijke gedeelte is het meest toeristische gedeelte, meer Amerikaans georiënteerd, met prachtige stranden, momenteel erg droog door watertekort, maar zuidelijk van Quepos (Manuel Antonio) is het landschap zoveel anders, met overal kleinere hotelletjes en bed&breakfasts. In twee en een half uur rijden vanaf San José ben je er al.

Ik kan het verhaal van Otto, henk en Carolien beamen. Wij hebben in onze vakantie vorig jaar ervaren dat er in korte tijd enorm veel regen kan vallen. Zo maak je kan je het in Nederland niet mee. In korte tijd kan alles blank staan. Trappetjes worden watervallen. Echter: het blijft altijd warm en de grote plassen zijn al snel weer weg. Zon gaat weer schijnen. Regen valt vaak 's avonds. Vanuit Montverde hebben we in de verte prachtig onweer gezien, ook eens middenin gezeten. Zelfs regen en onweer is hier een (prachtige) ervaring.

natuurlijk baseren we een reis niet op louter de weersberichten, dan waren we ook nooit in Scandinavië gekomen :smile:
de weersberichten geven wel een indicatie aan wat je kunt verwachten als je de satellietfoto’s ziet op korte termijn.

Maar gezien de artikelen op internet en de foto’s die ik heb gezien, kun je ons niet kwalijk nemen dat wij ons afvragen hoe erg de situatie eigenlijk is?
Volgens mij is dit meer dan doorgaand in de zomer valt in desbetreffende gebieden waar de overlast is.

globaal was er aan de Pacific kant minder gevallen, wat er aan de Caribische kant is bijgevallen de laatste tijd wat Johan ook al aangaf.

Afijn vrijdagmorgen stappen we in het vliegtuig en zullen het allemaal wel met eigen ogen zien.
We gaan in eerste instantie gewoon uit om ons programma te doen, mocht het toch niet kunnen ergens te komen dan zien we dat wel weer.

Het voornaamste is dat we er zin in hebben en ons door wat regenbuien al helemaal niet tegen laten houden.