Weer september/oktober

De KLM heeft nu de werelddealweken en ook al aantrekkelijke prijzen voor het najaar.

Omdat onze nazomervakantie verder nog niet vastligt vroeg ik me af hoe het weer is in die periode. Volgens klimaatinfo valt er dan echt veel neerslag.
Moet ik me daarbij 1 flinke bui per dag voorstellen of echt hele dagen langdurig regen? Scheelt het dan nog of je in oktober of september gaat?
En hoe verhoudt zich de temperatuur tot de luchtvochtigheid ?

Costa Rica kent acht microklimaten. Elk klimaat heeft een ander soort weer, aan de kusten is het tropisch warm, in de bergen kan het ’s avonds koud en mistig zijn en is een trui of vest erg prettig. In de Centrale Vallei, waar San José en de andere grote steden liggen, heerst een ‘eeuwige lente’, meestal is het daar tussen 20 en 25 graden.
De droge tijd is van december tot medio april, de regentijd vanaf medio april tot en met november. Aan de Caribische kust kan het net andersom zijn. Ook in Costa Rica merken we dat er een klimaatsverandering aan de gang is. In de droge tijd gaat het ineens plotseling regenen en in de regentijd is het soms erg droog. Het weer in Costa Rica is net zo veranderlijk als in Europa en de rest van de wereld!

Dank voor je uitgebreide antwoord, maar dit is ook terug te vinden op internet. :wink:
Ik ben juist benieuwd naar ervaringen ter plekke: regent het in de regentijd hele dagen of een bui aan het eind van de dag zoals dat bv in Florida vaak het geval is. En hoe zit het met de luchtvochtigheid?
Natuurlijk begrijp ik dat het weer veranderlijk is en per gebied verschillend, maar er zal toch wel iets over te zeggen zijn?

We zijn net terug van ons derde bezoek. Eerdere bezoeken: december 2012, drie weken, geen drup regen gezien. Januari 2014, twee weken, geen drup regen gezien. Laatste bezoek 27 november tot 16 december, veel grijze luchten, veel dagen grauw, grijs en nat. Temperaturen tot 30 graden, luchtvochtigheid giga hoog. (90-95%) We waren in Jaco, zuid-oost van San José aan de kust, In Muelle San Carlos, bij La Fortuna/Arenal en in Ocotal, bij Playas del Coco (Liberia).
In het zuiden was het weer in dezelfde periode veel beter. Ik weet wel, het zegt niets over september/oktober en zelf denk ik dat die twee maanden niet veel uitmaken, maar meer om aan te geven dat ook in Costa Rica het weer flink van streek kan zijn. Nu was ook orkaan Otto kort voordat we aankwamen voorbij gekomen en ik denk dat het hele weersysteem in de war was.
Maar onze ervaring is dat het niet zoals elders in de tropen aan het eind van de middag kort en hard regende, maar dat het op de temperatuur na wel een Hollandse herfst leek.
Waarom vraag je, als onze antwoorden niet voldoende zeggen, Monofeliz of Johan65 of andere leden van de Holland Hotels niet eens direct via een privé bericht. Ook Gerard van Elsolverde www.elsolverde.com zal je welwillend antwoorden.
Je kunt dan ook mensen benaderen in de regio’s waar je denkt heen te gaan.
Dit is ook een grappige site: Best Times to Visit Costa Rica - Rain, Cost, Events , net als deze: Why You Should Visit Costa Rica in the Rainy Season - Two Weeks in Costa Rica
Maar ik moet er wel bij zeggen, als je niet tegen hoge luchtvochtigheid kunt, kan het vervelend worden. Daar weet mijn vrouw alles van.

Als ik nu al zou weten hoe het weer in september of oktober zal zijn dan zou ik helderziend en vast heel rijk zijn. Ik ben geen van beide.
Maar neem maar een poncho mee, want het gaat vast een keertje ergens regenen. Ga niet racen, neem de tijd, plan 3-4 dagen hier en een 3-4 dagen daar. Leg niet alles vast. Op die manier is een dagje regen niet zo erg en kun je eventueel makkelijk uitwijken naar plekken waar het weer wellicht beter is. Regen is meestal maar een paar uur en dan is het weer droog. En aan het einde van de reis heb je een geweldige vakantie beleeft.
Hulpje: https://www.windytv.com/?9.853,-83.902,6
lees ook: **http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=62901
**
Veel plezier met alle voorbereidingen,

Otto
www.elmonofeliz.com

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“hAh5yrrX54k” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Dank jullie wel voor je antwoord!

Leuke sites, Willem.

Dank je, en die Windy TV vind ik ook wel erg leuk.

Woensdag naar de Vakantiebeurs geweest, alle standjes van Costa Rica bezocht: overal ook deze vraag gesteld en allemaal verschillende antwoorden gehad :biggrin:
Daar word je echt wijzer van.

dat komt omdat Costa Rica 8 micro klimaten heeft en overal het weer anders is. Als het in de Caribean alsmaar regent is het kurkdroog aan de Pacific en heeft het al drie maanden niet geregend. Of omgekeerd. In de hoge bergen regent het elke dag wel een beetje (nevelwouden) Er kan ook geen eenduidig antwoord worden gegeven op de vraag: hoe is het weer in Costa Rica. Het is maar net waar je bent…
dat is ook handig, want als het ergens erg nat is rij je toch naar een plek waar het weer veel beter is?

Als het in Middelburg gaat regenen om 7 uur dan kun je er donder op zeggen dat die regen omstreeks 11 uur in Groningen is angekomen. In Nederland heb je allerlei websites met buienradars die op de minuut vertellen wanneer het gaat regenen en hoe koud het is.
Nou dat gaat hier in Costa Rica nooit lukken!

De regen die hier valt is als een warme douche…
Pura Vida!

Inmiddels heb ik de tickets geboekt.
De excursie naar Tortuguero is ook vastgelegd maar verder heb ik alles nog open staan.

Over Corcovado in september lees ik wisselende berichten. Wel of niet te doen?

We gaan uiteindelijk 18 dagen dus daar moet ik de route nog op samenstellen, mede enigszins gebaseerd op het weer.

je kunt ook gewoon gaan en dan zie je daar ter plaatse wel hoe je verder reist, afhankelijk van het weer en de verhalen van andere collega-reizigers met mooie verhalen. Zo kom je vaak onverwachts op de mooiste plekken. Leg in die periode niet alles vast, zorg dat je flexibel bent. En… er is eigenlijk altijd overal plek in die periode.
Bel op, vraag naar de prijs, en wat de discount is als je cash betaalt. Gaat je geld schelen!

Dank je, Otto.
Hoe is jouw ervaring mbt Corcovado in september? Want jij zit er toch vlakbij?

gewoon doen (met een dagtocht bijvoorbeeld). Wel een poncho meenemen voor een eventuele regen bui.