Vakantie september, tips gevraagd

Misschien gaan wij in september op vakantie naar Costa Rica. Nu heb ik alleen gelezen dat het dan regenseizoen is, maar dat dat aan de Caribische kust wel meevalt. Weten jullie of dat dat klopt? Verder zou ik graag willen weten wat een plaats is die centraal ligt, met de minste kans op regen (aan het strand), om van daaruit leuke uitstapjes te plannen waardoor we ook veel kunnen zien. Het zou ook een optie kunnen zijn om eerst rond te trekken en aan het einde lekker uit te rusten aan het strand (in een mooie omgeving). Alle tips zijn welkom, alvast bedank t!! Groetjes :dag:

Wij zijn vorig jaar in augustus in Costa Rica geweest en het regent er inderdaad regelmatig…

Maar dat het vandaag regent, wil niets zeggen over morgen… Het is wat dat betreft wel een erg raar land.

Juist aan de Caribische kust regent het volgens mij veel… Volgens mij is het gedeelte dat de minste regenval heeft op het schiereiland aan de Stille Oceaan (Nicoya).

Ik had vorig jaar een hele mooie kaart van Costa Rica op internet gevonden waarop het aantal mm regen per jaar op stond. Kan 'm niet zo snel terugvinden…

Maar verder is het een prachtland en echt aan te raden!

Hoi, Bedankt voor je reactie! Merkte je tijdens jullie vakantie veel verschil in de regenval tussen de verschillende gebieden? Cr lijkt mij ook echt een super mooie bestemming. Alleen de enige twijfel zit hem nog in het weer… Heb je verder nog tips?? Groetjes,

Dat was toen ook onze twijfel, maar het is nooit zo dat het de hele dag regent (ook al hebben wij dat wel 2 dagen gehad). Vaak is het zo dat het aan het eind van de middag twee uur lang regent en het is niet zoals in NL, het blijft warm en de grond zuigt alles zo snel op dat een uur na de regen bijna niet meer te zien is dat het zo hard geregend heeft.

Wij zijn ook in Nicaragua geweest (Granada, San Juan del Sur en Ometepe) en daar viel het ons wel op dat het weer veel mooier was en dat het niet of nauwlijks regende.

In Costa Rica is ons weinig opgevallen, wat ik al zei, in Nicoya heeft het niet geregend, maar dat kan ook gelegen hebben dat het er net geregend had of dat het net zou gaan regenen als wij er niet zouden zijn…

Ik zou mij niet zo druk maken om de regen en gewoon gaan. Het is echt een prachtland!

De stranden zijn in Manuel Antonio echt supermooi! Zoals uit de boekjes. Aan de Caribische kust vond ik ze tegenvallen…

Het weer is vantevoren natuurlijk niet helemaal te voorspellen, en voor zover ik heb gelezen is de kans op orkanen heel klein in cr (dat is wel een fijn idee). Wat ik alleen wel vreemd vind, is dat ik via google echt heel verschillende informatie vind. Op de ene site staat dat september een hele natte maand staat, en op de andere site staat weer dat september de ideale reismaand is. Beetje onduidelijk dus. Daarom is het fijn om hier ervaringen te lezen van mensen die er geweest zijn.

De regentijd is van mei tot december.
2009 was een uitzonderlijk jaar, een heel droog jaar, ook tijdens de regentijd.
De meeste regen valt in de maanden september oktober en november.
Dat geldt dan voor de hele westkust en het noorden. De caraibische kant kan soms dan juist prachtig droog weer hebben.

Costa Rica kent 8 microklimaten. Dus het weer is ook overal anders. Niet zoals in Nederland of België waar het hele land ongeveer hetzelfde klimaat heeft. Bij mij kan het schitterend weer zijn, aan de Caraibische kant regent het verschrikkelijk of omgekeert.
Eergisteren heeft het heel hard geregend in een dorpje hier drie kilometer verderop, bij mij is de tuin nog steeds kurkdroog en moet ik sproeien.

Dat is nu eenmaal het kenmerk van een tropisch land zoals Costa Rica.
Regen valt hier als een warme douche over je heen, en een paar uur later kijk je naar een prachtige sterrenhemel, zonder een wolkje aan de lucht.

Otto

www.elmonofeliz.com
www.hollandhotelscr.com

Diane,
De volgende website geeft interesante info over het weer in aug. en over je strandje My home side - www.123hjemmeside.no/costarica.

1 like