Weer en temperatuur Ronda eind september

Beste Spanje-liefhebbers,

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Wij willen onze huwelijksreis van 23 september t/m 2 oktober naar Andalusie maken. De eerste 3 dagen relaxen en bijkomen van de feestelijkheden in een mooie hacienda/finca/cortijo (daarna verder per auto rondreizen naar Sevilla en Granada). Zelf dachten we aan de buurt van Ronda, gezien de mogelijkheid van enerzijds ontspannen, maar daarnaast (als we willen) ook de wandelmogelijkheden en het bezoeken van de stad zelf.

Nu lees ik dat het deel Grazalema (en Ronda dus ook??) behoort tot de natste gebieden van Spanje. We willen natuurlijk lekker relaxen aan het zwembad en genieten van de zon. Wat is het weer in de buurt van Ronda eind september? Is het vaak nat weer? Is het weer slechter, zijn de temperaturen lager dan in andere delen van Andalusie?

Anders kiezen we toch voor een ander deel van Andalusie om bij te komen van ons huwelijksfeest.

Ik hoop dat jullie er iets over kunnen zeggen (uit ervaring bijv.).

Groet, Susanne

Beste Susanne

Het weer voor september moeilijk te voorspellen maar ik wat nslagwerk gedaan bij el tiempo es
En wat blijkt dat er zogoed als geen regen is gevallen in 2012.
Wel moet je er rekening mee houden dat er een hoge vochtigheids graad is tussen de 60 en 80%
maar geen neerslag
Ronda is zeer mooi en klein stadje hoog op een berg.verbonden door een brug.
Onder aan de brug is restaurant waar je lekker kan gaan eten
Is zeker de moeite waard om te bezoeken.
grt

In september en oktober 2011 had ik ook alleen maar zon. Ik ben toen twee keer in Ronda geweest (27 sept en 4 okt, zie ik in mijn blog). Juist nog best heet, ik hield vaak siesta’s! :slight_smile: (Alleen toen in Ronda niet, daar had ik de hete middag gebruikt om met airco in de auto te rijden en in de vroege avond aan te komen met prachtig oranje licht van dalende zon.)

Hier mijn blog en tips:
http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/8/tpod.html

En hier alle foto’s bij elkaar:
www.pbase.com/cile/andalucia

Die kloof in Ronda is prachtig!

En dit is een aanrader qua accommodatie bij Arcos de la Frontera in de buurt: Cortijo Barranco, www.cortijobarranco.com. Superaardige gastvrouw en -heer (de vrouw spreekt ook vloeiend Engels), mooi afgelegen B&B in gerenoveerde boerderij, gezellige en mooie landelijk ingerichte kamers, gratis wifi, klein zwembadje met ligstoelen, mooie patio. En ook nog een bilbliotheek met biljarttafel. Mail ze om te vragen of een speciale prijs mogelijk is.

Het ligt op slechts 7 km van het mooie plaatsje Arcos de la Frontera, zo’n wit stadje over een berg heen gedrapeerd met veel fijne restaurantjes en tapastentjes.

Oh ja, iets om in de gaten te houden: op 28 september 2011 was er kennelijk een jaarlijks flamencofestival in Arcos de la Frontera. Alle meisjes en vrouwen in van die jurken, diverse dansshows die ik helaas had gemist en een kermis bij het stadje met ook danscafé’s waar mensen flamenco dansten. Ik heb er nooit iets over kunnen vinden op internet, hoe dat festival nou heet en wanneer het precies is.
Bij Cortijo Barranco weten ze het waarschijnlijk wel want van die vrouw had ik de tip gekregen!

Een mooie huwelijksdag gewenst en ook een goede reis! Een heerlijk gebied in ieder geval. En het is in die periode niet moeilijk om op de bonnefooi te reizen; gewoon laptopje mee, zorgen dat je altijd wifi hebt, en dan kun je afhankelijk van het weer en hoe leuk je een plek vindt, telkens voor de volgende dag een nieuw hotel opzoeken, bijvoorbeeld via booking.com. Je ziet dan alleen de hotels die ook beschikbaarheid hebben, en in mijn ervaring waren dat er heel veel.

UITTREKSEL : …

Arcos de la Frontera (Provincie Cadiz) : met het Flamencofestival wordt wellicht de “Feria de San Miguel” bedoeld, groots feest ter ere vd stadspatroon.
Andalusië op z’n best, een feest vol muziek, zang en dans “de Sevillana”(een variant vd Flamenco), authentieke kledij, gastronomie, wijn, sherry, paardrijden, …
Wanneer : 25/09 tot 29/09/2013

1 like

Hallo Cecilia en Pieter,

Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen dat het weer over het algemeen dus wel meezit:-)

Sta altijd open voor tips, dus bedankt Cecilia. Op de bonnefooi had ik nog niet aan gedacht. De laatste jaren altijd in het hoogseizoen moeten gaan en rondreizen toen vooral vooraf moeten vastleggen. September is dan toch anders. Nogmaals dank!

Groet, Susanne

Wat ik erg leuk vond van het zoeken via Booking.com is dat ik zo ook bij van die afgelegen hotelletjes / B&B’s terecht kwam. Ik zocht wel ongeveer op een plaatsnaam maar dan laat het systeem ook dingen in de buurt zien.

Ik had mijn eigen Navigon (navigatiesysteem) meegenomen, daar heb ik ook Spanje in. Een auto huren is heel goedkoop (ongeveer €10 per dag), maar een TomTom is €5 per dag of meer. Was heel handig voor de normale wegen, maar ik heb op een gegeven moment toch ook een oudewetse papieren plattegrond gekocht voor de kleine landweggetjes die niet altijd in mijn Navigon stonden.

Auto huren kan heel goedkoop via www.123carrent.com. Een beetje een vage site maar het is wel echt. :slight_smile: Vooral Aurigacrown heeft vaak de goedkoopste auto’s, maar let op: je kan daar echt alleen maar met creditcard betalen, niet cash! En ik geloof ook niet met debitcard. En ze gaan ook checken of je nog genoeg limiet hebt op je credit card om het eventuele eigen risico te betalen. Ik kreeg wel een hele fijne Peugeot mee terwijl ik een kleiner model betaalde.

Gaan jullie ook naar Sevilla? Vond ik echt een heerlijke stad. Heel gemoedelijk en veilig, mooi, en superrrrlekker en goedkoop eten. Tips over leuke plekken staan in mijn blog.

Beide keren dat ik in Ronda was verbleef ik hier:

http://www.jardindelamuralla.com/

Un hotel con encanto, zoals de spanjaarden zeggen.