Gezellig Spanje, maar niet ondergelopen worden door toeristen

Hallo Spanjeliefhebbers,

Al enige tijd heb ik het gevoel eens naar Spanje te willen. Ik heb er (misschien een iets te romantisch) gevoel bij van vriendelijke mensen, kleine gezellige dorpjes, mooie natuur, uitzichten, strandjes en lekker eten op een terrasje.
Ik denk dan vooral niet aan drukke plaatsen met dreunende discotheken, of friet van Piet.
Op een of andere manier heb ik Andalusie in mn hoofd maar ik hoor ook weer dat het daar in de zomervakantie (wanneer wij willen gaan) erg druk is. Een beetje drukje is natuurlijk te verwachten in de zomer en dat vinden we ook wel leuk, maar niet te, zeg maar. Noord Spanje moet ook erg mooi zijn volgens mij.
We gaan met onze 2 kinderen van 5 en 7, en we houden van dagjes aan het zwembad bij een kleinschalige accomodatie en dagjes de omgeving verkennen en 's avonds een klein restaurantje opzoeken in de buurt.

Heeft iemand van jullie tips? Ik hoor ze graag!

Hallo spikie,

Wij zijn in het voorjaar naar Iznajar geweest,een dorpje in cordoba,liggend op een heuvel en in de buurt van een meer met strand…
Het is gelegen in de drie provinciehoeken ,namelijk: cordoba,Malaga en granada…
Is gelegen ongeveer 1uur van luchthaven Malaga en zee …
Ideaal om Cordoba,Malaga ,Granada met de Sierra Nevada te bezoeken
We verbleven in het hotel : Caserio de Iznajar ,gelegen direct aan het meer,eigenlijk bijna in het water…gewoon adembenemend mooi uitzicht…rustig en goedkoop…

Je kan er op internet mooie fotos van zien…Zeker de moeite waard !!!

lil6677

Ik was in september in Andalusië en vond het een heerlijke streek. Er waren volop kleine dorpjes die helemaal niet zo toeristisch waren, en ook stranden die niet druk waren, bijvoorbeeld Conil de la Frontera (wel vaak harde wind), en Cadiz (Playa de la Caleta was rustig). Mijn foto’s vind je hier: www.pbase.com/cile/andalucia

Ik ben ook een paar keer verbleven in Cortijo Barranco bij Arcos de la Frontera in de buurt (het was zo relaxed dat ik er nog een keer heen ging). Dat is een mooie oude boerderij die is omgebouwd tot bed & breakfast met mooi ingerichte kamers, een heerlijke schaduwrijke patio, een zwembadje, superaardig personeel. En op 7 km van het mooie dorp Arcos.

Wel schijnt Andalusië in de zomer erg heet te zijn. In de stad Sevilla scheen het tussen 12 en 17u echt 45-50 graden te zijn. De siesta was zelfs in september nog heel normaal, tussen 14 en 17u is alles dicht. In september was het prima te doen, graadje of 35 overdag (en ik hield dus meestal ook siesta, of ik reed een stukje naar een volgend dorp, met airco in de auto).

Ik hoor ook dat Galicia en Baskenland in noord-Spanje erg leuk schijnen te zijn.

Let een beetje op de crisis en de sfeer in Spanje… het was in september 2011 al wel te merken… occupy kampen in de steden, kapotgemaakte of ondergekladderde geldautomaten en ondergekladderde bankgebouwen… In Andalusië was de werkloosheid toen al 40%…
Nu wordt het soms wel grimmig natuurlijk vanwege de hoge werkloosheid, vele huisuitzettingen en nog meer bezuinigingen. Je hoeft daar niet heel veel van te merken als toerist, en ik denk dat veel Spanjaarden ook blij zijn met de inkomsten die ze in ieder geval nog uit toerisme halen, maar je weet nooit hoe het zich ontwikkelt.

Succes met kiezen!

Dag Spikie,

Wij hebben een vakantiehuisje in Andalusië, namelijk in Orgiva, dit is het hoofdstadje van het berggebied Las Alpujarras, 45km van Granada, 25km van de kust, in de omgeving zijn er verschillende gezellige witte bergdorpjes, restaurants, barretjes,…Als je het échte Spanje wilt leren kennen, moet je hier zijn!
Als je graag wat meer info wilt, kan je ons steeds bereiken op het volgende e-mailadres: [EMAIL=“orgivabb@gmail.com”]orgivabb@gmail.com
Je kan ook altijd een kijkje nemen op: www.picasaweb.google.com “Cortijo El Silencio, Orgiva”

Groetjes,
Kim en Bart

Gegroet,

Inderdaad, Spanje heeft nog van die plekjes, die u in gedachten heeft. Ikzelf ken de Spaanse Pyreneeen (the sunny side of the pyrenees) vrij goed. De aragonese regio " Sobrarbe" is een authentiek juweeltje, met een Nationaal Park(parque nacional de ordesa y monte perdido) en twee parques naturales.
De dorpjes zijn romaans, de mensen vriendelijk en de gastronomie is er nog streekgebonden.
De talloze bergriviertjes zijn vooral voor de kinderen een waar plezier.
Ik kan u een rustige gite (casa rural) aanraden in Coscojuela de Sobrarbe, op 7 km van het historische stadje Ainsa,waar je een interessant aanbod hebt van restaurantjes en tapabars. Het vakantiehuis heet Casa Sarrato, en wordt uitgebaat door een vlaams koppel.
Echt het overwegen waard.

succes

In deze streek ben ik afgelopen zomer geweest (o.a Torla) en inderdaad een fantastische plek om vakantie te vieren. Ook kinderen vermaken zich hier prima: je kunt o.a. raften met ze en ook barranquismo / canyoning is een geweldig avontuur (er zijn routes speciaal voor families).

Hallo Nicolas,

Kunt u mij een website doorgeven van deze gite? Ik kan het niet vinden via Google.

Bedankt!

Hoe was het weer in de zomer?
Regende het veel?

Aangezien er nog niet is gereageerd zal ik dit doen.

Het regent in dit gebied niet veel. Wel kan er natuurlijk zo nu en dan een regenbuitje vallen en zelf heb ik al eens meegemaakt dat er een enorm onweer losbrak midden in de zomer. Desondanks is dit gebied prima te doen qua hoeveelheid regen en hoeveelheid zonuren, die zijn er in principe meer dan genoeg.

Daarnaast kan ik zelf ook Zuid Spanje aanraden in de omgeving van Gibraltar. Hier moet er echter wel rekening mee worden gehouden dat de crisis extreem heeft toegeslagen, waardoor de gezelligheid wel enigszins is aangetast. Zo staan winkelcentra leeg op plekken, maar desondanks blijft het hier gezellig.

In het gebied valt nauwelijks regen en schijnt de zon de hele dag, daarnaast kan men - mits het helder weer is wat geregeld voorkomt - Marokko zien liggen. Tochten naar Marokko zijn ook mogelijk, kosten rond de 60 euro per persoon voor een of twee dagen afhankelijk waar men boekt en vooral wat ze willen doen.

Een van de nadelen is dat de zee soms erg vuil kan zijn en dat er kwallen zitten.

Halo Spikie,

Ze hebben geen website, doch te vinden via homelidays. U zoekt op Aragón, vervolgens op het dorpje Coscojuela de Sobrarbe, waar u via ‘maison de charme’ foto’s vindt van Casa Sarrato.
Succes.

Hallo Spikie,

Wat ik jou aanraad is een appartement huren in Denia
Zelf ben ik hier vorig zomer geweest en dit is uitstekend bevallen. Denia is een leuk, rustig dorpje aan de Costa Blanca en hier heb je gelukkig geen last van massatoerisme. Wij gaan in ieder gevaal weer! Ook de dorpen erom zijn leuk en relatief rustig(Javea en Moraira zijn we geweest). Ik heb even op de site gekeken en als je perse naar Andalusië wilt, staat daar ook wel wat tussen :slywink:

Hoop dat je er iets mee kan! :thumbsup:

Het grote nadeel van deze streek vind ik persoonlijk de hitte gecombineerd met hoge luchtvochtigheid! Afgelopen zomer was ik daar in de buurt en vond dit verschrikkelijk.
Letterlijk bij elke beweging die je maakt loopt het zweet uit al je porïen en dat begint ´s morgens vroeg al.
Het was een graad of 35 (in augustus).
Dan heb ik liever de Costa de la Luz waar de stranden ook mooier zijn overigens…(nadeel daar is weer dat je onderin Levante kunt hebben)

Ik blijf toch twijfelen. We zijn een aantal keer naar Griekenland geweest en ik ben toch bang dat ik die vriendelijkheid en gezelligheid niet kan vinden in Spanje. Of zit ik er helemaal naast?

Hoi spikie,

Als je van het gezellige echte Sapnje wil genieten kan ik je aan raden het binnenland in te trekken, een uniek prachtige route is vanuit Logrono via Santo domigo de la Calzada naar Soria vervolgens Segovia, dan naar Avilla en dan via medina del campo naar Salamanca terug , stuk voor stuk prachtige middelleeuwse ( en zelfs oudere) steden, schitterend landschap en quasi zero toeristen , als je een beeetje van natuur, cultuur en lieve mensen houd is dit echt een aanrader.
Bekijk maar eens op de kaart, als je eenmaal bent geweest wil je beslist nog terug.

Indien nog vragen, laat je maar iets horen

Buon viaje, Saludos amicales

Juanv

De vriendelijkheid in Spanje is geweldig in principe, maar helaas zijn er tegenwoordig steeds meer uitzonderingen. Rondom Barcelona en eigenlijk heel Cataluña is het niet prettig. Mensen willen je niet helpen, spreken plotseling geen Spaans of Engels meer en ze negeren je volkomen. Daarnaast is het hier erg druk.

De route die juanv zegt is inderdaad prachtig. Een voordeel van deze route is ook nog eens dat al deze plaatsen genoeg plekken hebben om even rustig te eten na een lange dag. Leuk feitje: Avilla is de hoogst gelegen provinciehoofdstad van Spanje. Avilla ligt dan ook op iets meer dan 1500 meter hoogte. Mocht u deze route overwegen heb ik de tip om, wanneer u bij Avilla bent, even een wandeling te maken in de Sierra de Gredos. Ik heb hier zelf mogen lopen en heb machtige landschappen mogen zien en bijzondere dieren. Het is er erg kaal - rotsachtig - en er komen dan ook steenbokken, hagedissen en gieren voor - met kans op andere vogels natuurlijk. Natuurlijk is hier nog meer te vinden aan natuur, maar dit is een simpele greep uit alle bijzondere dingen daar. Een wandeling daar kan variëren van een uur tot 8 uur tot zelfs meerdaagse wandelingen. Wandelingen zijn ook zeer goed aangegeven en alles wat men moet doen is de pijlen volgen.

Ik heb ook aan de binnenlanden zitten denken. Het is dan wel fijn als er iets van water is om af te koelen want ik denk dat het in augustus erg! warm is.
Verder reizen we met 2 kinderen. Wandelen vind ik wel leuk maar dat zal er niet veel van komen met de kids. We zoeken dus wel iets meer dan alleen natuur en wandelen.

Vandaar dat de route van juanv ook de moeite waard is vind ik zelf, zit genoeg cultuur in verwerkt. Mochten jullie er echter de voorkeur aan geven om op één plek te blijven is het iets minder waard.

In Segovia (wat ik persoonlijk een must vind als je die kant van Spanje op gaat) kun je op nog geen 10 min rijden een stuwmeertje vinden: El embalse del Ponton Alto, waar je prima kunt zwemmen.
Als je verder doorrijdt kom je hier terecht:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQGfjPieyOU4j2YPHgDRB0p0k66AuqjU3SrNO1mYzXWquduIUpGbQ

La granja de San Ildefonso (het kleine Versailles)

Op 40 km van Segovia ligt op een berg Pedraza, een kompleet gerestaureerd en autovrij, middeleeuws dorpje (bezoek de gevangenis!)


Op 50 km van Segovia vind je dit:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMhDeMIXZyLPDT2hsvUHFy91SwOs4vJGtmptAdSCqN3HmjssnW9Q

El Castillo de Coca, opgetrokken uit rode baksteen, prima rondleiding!

En dan natuurlijk Segovia zelf met zijn oude centrum, zijn Romeinse Aquaduct (zonder 1 druppel cement!) en het Alcazar (inspiratie voor het kasteel van Doornroosje):

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6ZK0zbHj5KyikU8k505XYsySUEkKTQVqE15sTu4Gjf1jj2JFqHw

Een weekje Segovia kan dus prima!!
Avila vond ik persoonlijk minder, de stadsmuur is indrukwekkend, maar op de stad zelf was ik na een paar uur uitgekeken.
Salamanca staat nog (hoog) op mijn lijstje, maar is ook een geweldige stad.

Overigens heb je in Avila en Salamanca ook diverse stuwmeren waar je kunt zwemmen.

Suerte

Hey Corberana,

Vond het opzich wel meevallen, tussen 2 en 4 moet je in principe gewoon uit de zon blijven. Als je dat doen is het gewoon lekker en goed te doen. Waar was je geweest in de zomer?

In Sevilla was het nog een stukje warmer denk ik :slywink:

Afgelopen zomer de volgende route gemaakt in 3 weken tijd met caravan:
Sevilla - Toledo - Torla - Graus - Benidorm - Sevilla.

Ik kan verder prima tegen de hitte en ben idd wel wat gewend in Sevilla (48ºC overdag / 35ºC ´s nachts als het echt heet is) maar die vochtige hitte vind ik niets, de hele dag zweten…
Dus liever de 48ºC , met lage luchtvochtigheid van Sevilla dan de 35ºC van Benidorm, Alicante etc.