Ik ben aan het oriënteren voor een rondreis vakantie in het voorjaar van 2013.
Waar ik heen ga heb ik nog niet besloten.
China staat op het lijstje.
De meeste rondreizen die worden aangeboden beginnen (of eindigen) in Bejjing.
Dat is het meest noordelijkste deel van z´n reis.
Ik denk dat dit het meest koelste deel van de reis is.
Ik ben in mei in Beijing geweest, zowel begin en eind van de maand.
Toen was het behoorlijk warm, heet zelfs. Elke dag boven de 30 graden…
Maar goed, dat was in mei
Ik ben in februari/maart 3 weken in Beijing geweest en kan je zeggen dat het soms ERG koud was. Vooral met wind. En een zeer droge lucht. Je kunt daar overigens voor slechts 20rmb een ´berenmuts´ kopen.
De overgang van winter- naar lenteweer in Beijing gaat heel snel. Eigenlijk is de lente heel kort en zijn er in mei al snel hoge en zeer zomerse temperaturen met het voordeel dat het 's nachts nog afkoelt. Mei-juni is mijn favoriete tijd voor China.
Houd er rekening mee dat plaatsten zoals Dali en Lijiang hoger liggen en in het vroege voorjaar ook koud zijn. En de berggebieden rond Chengdu zijn dan lastig bereikbaar. Zelfs in Yangshuo kan het in april nog kil en vochtig zijn, terwijl dat al behoorlijk zuidelijk ligt.
Nog wat ervaringen: provincies Guangxi/Guizhou in september bijzonder goed weer gehad. Guangxi en Fujian in oktober/november idem dito.
Mocht het lukken, dan raad ik mei/juni of september aan. Juli en augustus kunnen erg nat zijn.
Hongkong is juist wel prettig in het vroege voorjaar, maar daar zou ik niet te lang blijven hangen want China heeft veel moois te bieden.
Johan
(eind volgende maand voor de achtste keer naar China)