Ik vroeg mij af of het te doen is in de zomervakantie (eerste 3 weken van juli) zo’n 3 weken rond te reizen in China, qua weerbeeld.
Dat het regelmatig buien doet, vind ik niet zo erg, maar ben wel vooral benieuwd of het qua hitte te doen is.
We zijn eerder op rondreis geweest in mExico in mei, ook vrij warm, en in Amerika waar we in juli.aug zijn geweest (west amerika , LA, SF, Las vegas etc)
Ik was een aantal jaar geleden in juni in China. Ik vond de temperatuur vies tegen vallen (in de provincie Yunnan) en heb daarom ter plekke een paar fleece truien en een dikkere jas gekocht.
China is groot, en het klimaat/weer verschilt van stad tot stad. Maar ook in Beijing is het mijns inziens zeker niet te warm.
In 2006 heb ik in augustus drie weken door weken door het land gereisd, van Beijing via Xi’an en Chengdu naar Yunnan, en via Yangshuo naar Guangzhou. Nu kan ik vrij slecht tegen de hitte, maar over het algemeen was het best te doen. Alleen in Xi’an was het tegen de 40 graden, daar ben ik na een tijdje op non-actief gegaan, toch maar de schaduw en/of airco opgezocht. In Yunnan was het sowieso een stuk koeler, en in Yangshuo en Guangzhou was het vooral de extreme luchtvochtigheid die me enigszins dwars zat.
Als je hartje zomer in west-USA hebt overleefd dan hoef je je over China in diezelfde periode niet al teveel zorgen te maken.