Ik en mijn man gaan in september voor een weekje naar Italië. Wij vliegen naar Milaan en willen daar dan een auto huren.
Nu zouden we graag Milaan, Florance en Venetië willen zien. Onder andere dan, want ik hoor dat Sienna, San Gimignano, Cinq de terre en Pisa ook leuk zijn. Ik zal dus keuzes moeten maken want dat gaan we in een week allemaal niet redden.
Ik zou ook graag naar een mooie wijngaard willen, die zijn waarschijnlijk in Florence?
Hebben jullie tips van wat we echt moeten zien?(wij zijn allebei nog nooit in Italië geweest). En waar we dan het beste een hotel kunnen nemen zodat we vanuit dat hotel alle leuke plekjes kunnen bezoeken?
San Gimignano is een absolute aanrader. Verder in de buurt het plaatsje Cortona! Pisa zou ik zeker overslaan want het is een verschrikkelijk saaie en onaantrekkelijke stad, het is dat ze een luchthaven hebben anders kwam ik er niet. Verder zal je keuzes moeten maken want Italie is groot en je kan beter 3 plaatsjes goed doen dan 7 half! Dan zou ik zeker florance en omgeving aanraden. Siena vorige maand nog geweest maar kon nou niet zeggen dat het echt zo’n aanrader was als men zou doen geloven! Maar dat is persoonlijk uiteraard… Veel plezier alvast!
Ook in kan Cortona en San Gimignano aanraden maar bijvoorbeeld ook Montepulciano :-)…
Ik zou echt een keuze maken tussen richting Venetie of Florence (Toscane).
Je zou bijvoorbeeld als eerste kennismaking een dagje Milaan kunnen doen: bezoeken van Il Duomo, de Vittore Emanuele II Galerieen, Scala (theater)… Zeg maar een bezoek van het centrum van Milaan. Wil je ook musea bekijken of juist shoppen?
Daarna zou je dan richting Toscane kunnen rijden en daar een Hotel of B&B kunnen boeken om van daaruit de verschillende steden/dorpjes te bezoeken zoals Florence, Siena, Cortona, Montepulciano misschien zelfs Perugia (umbria) etc…etc… Italie staat bekend om zijn Agriturismo: bekijk bijvoorbeeld eens deze site, voor een beter idee… www.myitaly.nl Sommige zijn erg kostbaar maar niet allen en uit ervaring weet ik dat je bij veel van deze agriturismo ook nachten kan boeken ipv een hele week.
Anders sites:
Ik zou de cinque terre als je maar een weekje tijd hebt verplaatsen naar een andere vakantie :-)… Maar Het is natuurlijk maar net hoeveel tijd je wilt nemen om plekken te bezichtigen…
Veel succes en ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk besluiten te gaan bezoeken!?
Cinque terre net bezocht : valt tegen. Een stuk is niet bereikbaar (enkel per boot of per trein) wegens verzakking in de berg. Enkel Riomaggiore en Manarola zijn de moeite. Monterosso en Vernazza lijken Blankenberge wel. Pisa als je enkel snel enkele foto’s van de toren wilt nemen. Voor de rest de moeite niet waard. Ook mooi : Volterra en Montalcino (Brunello wijn). Een leuke chambre 'dote boven op de berg tussen de wijnranken : Il Cocco (http://www.ilcocco.it/)
Een weekje is niet veel, je zou alleen al een week in Florence kunnen verblijven en dan heb je nog niet alles gezien.
Ik zou zelf eerst een keuze maken in wat ik wil doen of zien.Moet het cultureel worden of juist veel wandelen en natuur.
Van alles wat kan natuurlijk ook dan zou ik voor Florence een dag uit trekken voor de cultuur en misschien de winkels.Siena en Volterra op 1 dag proberen te doen.Het zijn echt middeleeuwse stadjes. Ook Lucca is erg leuk en niet heel groot.Pisa heeft idd niet veel meer te bieden dan de scheve toren maar snel een bezoek in de ochtend en dan naar een termaal bad in een plaatselijk dorp is ook een optie.
Je kunt in een week een glimp op vangen van een aantal plaatsen.
Succes met kiezen en goede reis
Dank jullie voor de reacties! We vliegen uiteindelijk op Pisa en gaan dan een weekje in Toscane verblijven, Florence, Pisa en Siena bezoeken o.a. Hangt er even vanaf hoeveel tijd we nodig hebben.
Pisa is naast de scheve toren best een stads wandeling waard - TIP, verdiep je vooraf even via internet op de stad, dan is het extra leuk om op pad te gaan.
Zelf vind ik geocachen leuk [geocaching.com] als je hier gebruik van maakt [gratis] dan wordt je vaak ook op leuke en [voor toeristen onbekende] plekken gewezen.
Hoe grote de stad, hoe meer geocaches.
Florence vond ik zelf een beetje een grauwe stad, vergeleken met Rome, Sienna en Pisa. Er komen zoveel toeristen, dat er ook een bepaalde matheid uitstraalt - althans, zo kwam het op mij over [eind sep 2009, met zonnig weer].
Overigens is het gebied ten zuiden van Florence erg mooi om doorheen te toeren - tussen alle druiven-heuvels.
Als je een week gaat is het sowieso handig om vooraf plekken op te zoeken die je ZEKER wil zien.