Vanaf 1 april ben ik 5 weken in Havana voor taal en danslessen van maandag tot vrijdag. Ik heb er zoveel zin in! De school schijnt het 1 en ander te organiseren aan excursies enzovoort.
Maar ik wil eigenlijk weten of er uitstapjes/dagjes in een weekendje te doen zijn, van vrijdagavond tot zondag bijvoorbeeld. Ik ben een alleenreizende dame van 28, halfbloed van afkomst, het moet wel veilig zijn. Ik spreek al wel wat spaans (na een jaar in Spanje gewoond te hebben) dus kan me wel redden.
Omdat de Cayman eilanden dichtbij liggen dacht ik er onder andere aan om daar een weekendje heen gaan
Is dat haalbaar/betaalbaar?
Wat kan ik gaan zien in Cuba zelf? Het moet wel de moeite waard en ook weer betaalbaar zijn natuurlijk.
Op het forum vind ik veel over reisschemas maar niet veel over dingen vanuit Havana.
Ik las ook dat sommige van jullie in Havana wonen, ik krijg nog graag wat tips voor de 1e dagen. Ik kom op 1 april aan maar mijn lessen beginnen op 6 april pas. Wie wil me rondleiden in de stad?
Leuk dat je 5 weken naar Havana gaat! Als het je eerste keer naar Cuba is, zou ik voor weekendjes het eiland niet verlaten. Er is veel te doen en meestal bieden de taalscholen ook wel georganiseerde uitstapjes aan. Altijd slim om aan de organisatie na te vragen, dan kun je wellicht ook met wat meer mensen van je school gaan.
Pinar del Rio is zeker een aanrader, ook Viñales. Trinidad vind ik geweldig, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang dat precies rijden is vanuit Havana en of dat haalbaar is voor een weekendje. Ik denk het wel, als je vrijdag kan vertrekken en zondag middag terug ofzo, maar ik weet het dus niet zeker.
Voor de eerste dagen Havana zou ik Pototo aanraden, kijk eens op de website van Cuba-Junky, daar kun je de nodige info over hem vinden.
Ik wens je alvast veel plezier met de voorbereiding!
Pinar del Rio is zeker een aanrader, ook Viñales. Trinidad vind ik geweldig, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang dat precies rijden is vanuit Havana en of dat haalbaar is voor een weekendje.
1. Weekend uitstap Pinar del Rio / Vinales
Pinar del Rio stad is 2 en een half uur rijden met de bus
De bus rijdt twee maal per dag deze route. Je zou de zaterdag ochtend bus kunnen nemen, stap uit in Pinar del Rio om de stad te bekijken en in de middag neem je de bus naar Vinales.
Op zondag neem je de middagbus terug naar Havana, vanuit Vinales duurt deze rit 3 en een half uur
Voor overnachting in Vinales: Casa Particulares in Vinales Hotels in Vinales
2. Weekend uitstap Cienfuegos / Trinidad
Ook naar Cienfuegos en Tinidad gaat de Viazul bus twee maal per dag.
Je neemt de ochtend bus naar Cienfuegos (4 en een half uur) bekijkt de stad en je neemt de middag bus vanuit Cienfuegos naar Trinidad
Dan heb je de zaterdag avond in Trinidad, het nachtleven in Trinidad bestaat uit open barretjes en een boel live muziek.
Je hebt dan nog de hele zondag om Trinidad te bekijken aangezien de Viazul bus pas aan het eind van de dag terug gaat naar Havana. Deze rit duurt 5 en een half uur Casa particulares in Trinidad Hotels in Trinidad
Beide steden Vinales en Trinidad zijn reuze veilig voor een vrouw alleen
3. Strand
Ook een leuke break is een dagje strand, Santa Maria del Mar aan Havana’s Playas del Este.
Je kan hier komen door een taxi te nemen, ongeveer 15 minuten rijden. Maar tegenwoordig heeft Havana ook een toeristen hop-on-hop-off dubbeldekker, zo eentje die in meerdere wereld steden rijden. Deze kost 5 CUC en gaat ook naar het strand.
Buiten deze twee die je makkelijk zelf kunt regelen en ondernemen kan je in Havana heel wat excursies regelen. Goed bureau hiervoor is de winkel van Cubatur op Calle Obispo
Weekendjes weg en het eiland verlaten is lastig aangezien je dan moet vliegen, er zijn geen boten die je even snel kan nemen naar naburige eilanden.
De wijk Havana Vibora vind je hier: Google plattegrond
Buiten het centrum dus. Rustige wijk, wel leuk want je zit meer tussen de Cubanen en minder toeristisch. Alleen een taxi naar het centrum kost je dan wel wat meer, ik schat op 10 CUC. Maar in zo’n wijk buiten het toerisme is het wel makkelijker om een “illegale” taxi te regelen dus dat gaat wel goedkomen lijkt mij
Haha … ja natuurlijk waarom niet?
Cuba-Junky werkt samen met CTN, dat is de grootste online aanbieder voor hotels in Cuba en hoogst waarschijnlijk ook de goedkoopste.
Waarom twijfel je daar eigenlijk aan Andesol?
Nee dat gaat helaas niet.
Maar ik begrijp niet zo goed wat het verschil is direct met Ideal betalen of je creditcard?
Voor mij gelijk, direct betalen is direct betalen, of dat nu direct van je bank rekening af gaat of je creditcard.